Onverdraaglijke kiespijn, op die plaats niets te vinden

Author:
Sonnet
Posted:
vr, 03/04/2016 - 09:03
Gisteren naar de tandarts geweest na plotseling ontstane heftige kiespijn. De pijn is goed gelokaliseerd, ik kan de kies waar ik de pijn voel aanwijzen, en zelfs aan welke kant van de kies de pijn zit. De pijn is kloppend, veel druk en constant aanwezig. De kies voelt hoger en zelfs het aantikken met de overliggende kies zorgt voor nog intensere pijn. Vreemd genoeg geeft klemmen met de kiezen en dan iets naar buiten (voor mijn gevoel scheef) duwen van de pijnlijke kies een beetje verlichting.
Foto's gemaakt, en er is aan die kies niets te zien, heeft ook geen gaatje, geen schaduw om te wortel. Het gaat om de eerste grote kies na de twee kleine kiesjes rechtsboven.
De laatste kies aan die kant (verstandskies) was er wel slecht aan toe, fractuur tot in de wortel, maar nooit last van gehad. De verstandskies is wel direct getrokken, dat was de meest waarschijnlijke boosdoener.
Bij het verdoven werd de pijn flink minder, verdween niet helemaal, maar was goed te doen. Echter met uitwerken van de verdoving voelde ik al dat de pijn net zo hard terug kwam, en zo'n 1,5 - 2 uur later was de pijn weer als voorheen of zelfs erger.
Terug gegaan naar de tandarts, nog eens goed laten kijken, maar echt niets te vinden daar. Die specifieke kies toen verdoofd, tot op het punt dat mijn gezicht zelfs ging hangen aan de rechterkant, pijn verminderde, maar niet helemaal weg. Antibiotica en ibuprofen meegekregen, maar de pijnstillers doen helaas nauwelijks iets, de pijn neemt hooguit een half uurtje tot een uurtje iets af.
Vandaag, de dag na de behandeling is de pijn nog steeds met name in die ene kies, tandvlees eromheen voelt nu ook wat dik en 'gerimpeld', met name tussen deze kies en de voorliggende. Deze kiezen staan overigens zo strak tegen elkaar dat er nog geen flosdraad tussen te krijgen is. Ook is mijn hele wang onder het jukbeen nu heel pijnlijk, zelfs lichte druk is niet te verdragen.

Kan dit toch nog een tandheelkundige oorzaak hebben? Of moet de oorzaak ergens anders gezocht worden? Kan deze pijn veroorzaakt worden door de schade/ontsteking van de verstandskies die er twee plaatsen achter lag?
De plaats van de extractie is overigens niet pijnlijk, ietsje gevoelig, maar dat is alles.
Grappa

Het lijkt mij dat een andere kies de boosdoener is. Dat is soms erg lastig vast te stellen en soms duurt het even voordat e.e.a. duidelijk wordt je tandarts pakt het goed aan en probeert te voorkomen ern verkeerde kies te behandelen. Ik zou toch vandaag nog proberen een afspraak te maken voordat het weekend begint. Misschien kan je tandarts vandaag wel de oorzaak vinden. Sterkte nog even..
vr, 03/04/2016 - 09:33 Permalink
Sonnet

Als antwoord op door Grappa

Ik geloof ook zeker niet dat de tandarts het verkeerd aanpakt, er is ook echt gewoon niets te zien, en alles is me heel duidelijk uitgelegd. Ik vond het dan ook echt heel fijn dat ik een paar uurtjes na de behandeling gelijk terug mocht komen en er nog een keer gekeken werd.
De tandarts heeft echter al wel aangegeven dat hij daar echt niets gaat vinden, behalve de gebroken verstandskies zijn alle kiezen aan die kant in hele goede staat, geen gaatjes, wortels zien we prima uit. Advies was juist tot na het weekend af te wachten....
Overigens zijn de kiezen rechts bovenin juist de enige die in goede staat zijn, de rest van mijn gebit is niet best om het voorzichtig uit te drukken. Ik mis nu in totaal 5 kiezen, 3 van de eerste grote kiezen, 1 kleinere kies rechtsonder, en sinds gisteren dus 1 verstandskies rechtsboven. Alle kiezen zijn trouwens getrokken nadat de schade niet meer te repareren was, na zenuwbehandelingen, vullingen etc. Ik heb een heel ernstige vorm van reflux ziekte, na iedere maaltijd maagzuur wat omhoog komt en veelvuldig braken/oprispingen. Daarbij ook nog SLE/Sjögren waardoor ik heel weinig speeksel produceer.
Het is dus een beetje vechten tegen de bierkaai, en kiespijn daar ben ik helaas maar al te goed mee bekend.. Maar altijd was er een duidelijk aanwijsbare oorzaak, dit voelt hetzelfde, maar niets te vinden.
vr, 03/04/2016 - 10:18 Permalink
Sonnet

Als antwoord op door Sonnet

Inmiddels ook helse pijn in kiezen in de onderkaak rechts, in het hele kaalgewricht tot aan de slaap toe, en zelfs mijn jukbeen is extreem pijnlijk.
Ik denk dat ik maar eens even naar de huisarts ga voor in ieder geval een idee voor pijnverlichting, want dit ga ik niet meer uithouden. De tranen staan in mijn ogen van de pijn, en ik ben niet bepaald kleinzerig.
vr, 03/04/2016 - 10:47 Permalink
Sonnet

Als antwoord op door Sonnet

Naar de huisarts geweest, die denkt dat een kaakholteontsteking de kiespijn veroorzaakt, hoewel het wel heel atypisch is dat de pijn aan de kies zo lokaal is. Wel heel erg verkouden geweest vorige week. Ik heb overigens wel pijn aan het hele gebied rond de kaakholte, ook uitstralend naar de onderkaak en slaap, maar die pijn is te doen. Het is bij de kies wat niet te verdragen is.
Neuspray meegekregen (corticosteroïden), en tramadol. Tramadol werkt ook niet, pijn werd misschien een uurtje wat minder, daarna weer volop terug. Ik klim zowat tegen de muren op van de pijn inmiddels.
Hele wang is nu dik, en de helft van mijn verhemelte is ook enorm gezwollen en pijnlijk. Tandvlees aan de binnenkant van de kiezen rechtsboven is zo gezwollen dat het plooien vormt.
vr, 03/04/2016 - 18:12 Permalink
Sonnet

Weekendtandarts in inmiddels gebeld en de situatie uitgelegd, maar deze zegt dat als er geen gaatje zit en er verder op een foto ook niets te zien is rond de wortel, hij me ook niet kan helpen.
Dit is nu de 4e dag met helse pijn, en ik kan dit echt niet langer hebben.... Geen enkele pijnstiller helpt, paracetamol, ibuprofen, naproxen en tramadol doen niets. Of werken hooguit een uurtje. Ik neem nu om de 2 uur pijnstillers, iedere 2 uur een andere. Ibuprofen bruis 600mg, 2 uur later paracetamol 1000mg, 2 uur later naproxen 275mg, 2 uur later tramadol 50mg. En dan weer van voor af aan. Ik snap dat dat niet best is, ook zeker niet voor mijn maag, maar hoop dat de scherpe kantjes er een beetje afgaan. Ik weet echt niet meer wat ik verder moet doen, heb nog nooit in mijn leven zo'n pijn gehad.

Inmiddels zie ik trouwens ook dat mijn tandvlees en het wangslijmvlies aan de buitenkant van de zere kies één grote blauwe plek is, een flinke bloeduitstorting. Dit zit op de plek waar de tandarts donderdag de zere kies heeft verdoofd toen ik voor de tweede keer terug kwam. Grote kans dat gezien het formaat van de plek dit de pijn in mijn wang verklaart. Ik ben dus niet meer zo overtuigd van een kaakholteontsteking....
za, 03/05/2016 - 10:54 Permalink
Sonnet

Vanmorgen vroeg weer naar de tandarts geweest. Sinds gisteren zijn de klachten veranderd, ik voelde nog steeds pijn rechtsboven, maar rechtsonder ontstond een nog ergere pijn, het kon dus nóg erger.... Het trok ook door naar de rest van mijn ondertanden. Ik heb werkelijk gejankt van de pijn. Ook kreeg ik een ondraaglijke hoofdpijn ter hoogte van mijn slaap en oogkas.
Op de foto was al wel te zien dat er rechtsonder ook iets moest gebeuren, maar de verstandskies rechtsboven leek afgelopen donderdag een groter probleem. Rechtsonder was een gaatje te zien bij de kies voor de verstandskies, dus eerst die kies verdoofd (intra ligamentair?) Pijn nam niet direct heel erg af. Toen naar de volgende kies, daar was al door de vorige tandarts een wkb gedaan, maar er was al op de foto te zien dat de vulling van de wortel behoorlijk voorbij de wortelpunt uit stak. Aangezien ik daar geen klachten had werd de oorzaak daar niet direct gezocht, maar bij verdoven van die kies nam de pijn enorm af!
Nog een paar extra foto's, en daar was in de wortel een donkerdere plek te zien. Vulling uit de kies gehaald, en uiteindelijk de kies getrokken. De vulling liep zover door dat deze in een zenuwkanaal (ben de naam kwijt) zat, en daar een ontsteking veroorzaakt had. Bij het trekken brak de wortel in meerdere stukken en bleek er ook een probleem van resorptie (?) te zijn.
Gaatje in de andere kies is ook gelijk gevuld. Hopen dat dit nu het probleem was. Was een extreem pijnlijke behandeling trouwens! Tandarts valt daarbij niets te verwijten, nog nooit heb ik zoveel extra verdovingen gehad.
ma, 03/07/2016 - 15:18 Permalink