Bevoegdheden tandarts assistente plus

Author:
Lindebloesem
Posted:
ma, 03/07/2016 - 15:30
Graag zou ik willen weten wat de bevoegdheden zijn voor een tandartsassistente plus.
Ik heb van 2 verschillende tandartsen en een mondhygieniste verschillende antwoorden gekregen.

Mag een tandartsassistente plus; boren, vullen, en vullingen vervangen?

Alvast bedankt
zel'dovich

Boren mag ze niet zelfstandig doen, dat is namelijk een voorbehouden handeling. Onder direct toezicht van de tandarts zou het mogen. Die moet er dan dus praktisch met zijn neus op staan. Dan kan ie het net zo goed zelf doen. Plus, paro of wat voor extra titel de assistent ook mag hebben, dat maakt niks uit.

Ik zou zelf dit nooit toelaten in mijn mond. Alleen mondhygieniste en tandarts komen in mijn mond. Dat is bij de praktijk waar ik zit ook de normale gang van zaken trouwens.
ma, 03/07/2016 - 20:09 Permalink
Lieneke

Assistente plus is een niet-beschermde titel dus mijn buurvrouw mag zich ook zo noemen.
Assistenten kunnen tegenwoordig allerlei opleidingen volgen. Deze duren slechts enkele dagen.
Zo kan een assistente tandsteen leren verwijderen, maar dit is geen voorbehouden handeling. Boren, het geven van anesthesie, het maken van röntgenopnames, hechten, trekken etc...dat zijn allemaal wel voorbehouden handelingen. De assistente kan nooit zelfstandig werken, er moet altijd een tandarts in het pand zijn, die is verantwoordelijk. Zeker bij voorbehouden handelingen moet de patiënt bekend worden gemaakt dat het gaat om een voorbehouden handeling, het moet bekend worden gemaakt door wie dat precies gedaan wordt en de patiënt moet dan wel/niet toestemming geven. De assistente moet bekwaam zijn, zichzelf bekwaam achten en ook de opdrachtgevend tandarts moet de assistente bekwaam vinden. Bekwaam kan je enkel zijn als je een opleiding hebt gevolgd. Deze opleidingen worden door commerciele bureau's gegeven en zijn niet strak omlijnd. Daar komt wel verandering in. Twee tandartsenverenigingen geven namelijk aan dat een assistente nooit zou mogen boren.
wo, 03/09/2016 - 18:36 Permalink