Lange wachttijd voor wortelkanaalbehandeling

Author:
ekn1967
Posted:
wo, 03/23/2016 - 16:14
Sinds gisteren enorme pijn in een kies en het hele gebied erom heen, doortrekkend naar knallende hoofdpijn. Paracetamol helpt niet. Vandaag bij de tandarts geweest die een wortelpuntontsteking heeft geconstateerd (ook foto gemaakt). Hij heeft de kies opengemaakt en alles schoongespoeld, daarna met een noodvuling gesloten. Doel om voorlopig de pijn te stillen, en een nieuwe afspraak in te plannen voor een wortelkanaalbehandeling die hij nooodzakelijk acht. Het is of wortelkanaalbehandeling of kies eruit.

Nu kan ik pas 7 april terecht voor die wortelkanaalbehandeling.
Toen ik mijn ervaring van vandaag op Facebook zette, waren er diverse vrienden die het belachelijk vonden dat ik zo lang moet wachten tot ik terecht kan.
Inmiddels is de verdoving uitgewerkt, en begint er toch weer pijn op te zetten, al is het wel ietsjes minder dan voor het schoonspoelen, maar toch nog pijnlijk genoeg om het als onprettig te ervaren. Maar als ik dit tot 7 april moet volhouden?

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, maar is het inderdaad belachelijk, zoals vrienden zeggen, dat ik zolang moet wachten op een afspraak voor die wortelkanaalbehandeling? Of kan het niet anders vanwege de wortelpuntontsteking die er nu zit? Is het normaal dat ik nu 2 weken met pijn moet zitten?
Romy32

Als antwoord op door Grappa

Maar vandaag is toch een start gemaakt met de wortelkanaalbehandeling?
Of begrijp ik het verkeerd?

De tandarts met wie ik werk doet een wortelkanaalbehandeling ook altijd in twee delen.
1. Endo start, waarbij de zenuwen worden verwijderd en de kanalen worden gespoeld. Dan calciumhydroxide erin, om alles tot rust te laten komen en een noodvulling erin.
2. Endo af, waarbij de kanalen op lengte worden gevuld.

Tussen de eerste en tweede behandeling zit bij ons ook weleens twee weken, en na de eerste behandeling kan het nog even pijnlijk zijn.
Als de pijn hevig blijft en aanhoudt, moet de patiënt eerder bellen natuurlijk.

Zoals ik het lees, is er vandaag een start gemaakt met de wortelkanaalbehandeling.
Maar nogmaals; misschien begrijp ik het verkeerd.
wo, 03/23/2016 - 19:23 Permalink