tandsteen verwijderen met boor

Author:
j197
Posted:
di, 03/29/2016 - 15:47
Ongeveer een half jaar geleden ben ik voor het eerst naar een nieuwe tandarts gegaan (de oude was met pensioen) en toen is er ook tandsteen verwijdert dat tussen mijn onderste voortanden zat. Als ik het mij goed herinner gebruikte mijn oude tandarts hier een haakje voor maar mijn nieuwe tandarts gebruikte hiervoor een boor. Is het normaal dat dit gebeurt? Het viel me namelijk op dat je echt een 'cirkel' zag tussen de tanden waar ze had geboord (best een groot rondje, je kon echt twee halve cirkeltjes in de ondertanden zien waar ze had geboord). Bij 1 van die tanden is het gebied daarboven verkleurd aan het raken(een donkere kleur), en ik heb er ook een beetje een rare gevoel (maar misschien dat dit het tandvlees is ofzo). Ik heb een tijdlang een mondspoelmiddel gebruikt van parodontax en ik had ergens gelezen dat dit ook voor verkleuringen kan zorgen, maar ik wilde toch graag even controleren:

Is het normaal dat een tandarts een boor gebruikt bij het verwijderen van tandsteen (bij de ondertanden)? Kan dit geen schade aan het gebit veroorzaken of iets dergelijks?
tingobop

Als antwoord op door Ortholimburg

Mijn oude tandarts deed het toch ook bij mijn tandsteen kan ik mij herinneren. lichtjes erlangs met de boor ,

hij had echt veel werk toen om het eraf te halen. en begon met ultrasoon toestel onder verdoving,daarna schrapen met haak alsof mijn tanden eruit getrokken werden, en toen met de boor erlangs nog eens.mijn twee onderste voortanden staan ook iets naar binnen gedraaid.misschien wilde hij ook de scherpe kantjes ervanaf halen.
wo, 03/30/2016 - 04:21 Permalink
j197

Als antwoord op door Ortholimburg

Krijg je met zo'n ultrasoon toestel dan ook echt van die twee halve cirkeltjes van waar het toestel dan het tandsteen heeft weggehaald? Ik weet volgens mij echt vrij zeker dat een boor is gebruikt.

Maar dat is dus niet gebruikelijk? Kan het schade veroorzaken want ik vond het echt niet leuk om het resultaat te zien en ik ben bang dat als ik nu binnenkort weer naar de tandarts ga dat er dan evt. weer of nog meer schade wordt aangericht.

Overigens had/heb ik nooit echt veel tandsteen, volgens mij alleen tussen mijn onderste voortanden, maar daar kun je natuurlijk niet goed bij met zo'n haak en vandaar dat er ook echt geboord moest worden blijkbaar...
wo, 03/30/2016 - 16:00 Permalink