Na een jaar lang last te hebben van een kies, 3 AB kuren en 2 WKB's is de wortelpuntonsteking nog steeds niet bedwongen. De tandarts heeft aangeraden de kies te laten trekken bij de kaakchirurg, op een moment dat ik dat zelf wil.
Nu is alles nog een beetje pijnlijk vanwege de laatste wkb, wacht even af hoe het zich ontwikkelt, maar weet eigenlijk niet of ik dit zsm wil laten doen of nog even uitstel. De ontsteking is niet continue pijnlijk.
Iemand ervaring mee?
Apex resectie is niet mogelijk.
Nu is alles nog een beetje pijnlijk vanwege de laatste wkb, wacht even af hoe het zich ontwikkelt, maar weet eigenlijk niet of ik dit zsm wil laten doen of nog even uitstel. De ontsteking is niet continue pijnlijk.
Iemand ervaring mee?
Apex resectie is niet mogelijk.
Re: Kies trekken vanwege chronische wortelpuntontsteking
Klinkt alsof de tandarts er alles aan heeft gedaan de kies te redden, maar is dermate verzwakt dat de ontsteking waarschijnlijk niet over zal gaan en de pijn zal blijven. In deze situatie lijkt het inderdaad verstandig de kies te laten verwijderen. De termijn daarvoor kun je het best zelf (of door de pijn) laten bepalen.
Sterkte
Ik kom net op deze topic, en vroeg me af of het trekken van een kies in dat geval ook het einde van de ontsteking is, of dat er nog antibiotica moet worden genomen nadien.
Misschien een idee??
Sterkte ermee
Als antwoord op Re: Kies trekken vanwege chronische wortelpuntontsteking door Stokertje
ik heb zelf ook een kies rechtsboven met een wortelkanaalbehandeling. deze kies is zelfs geperforeerd.
het is een zwak geval. maar dat was het al .nooit pijn gehad aan deze kies toen die nog gezond was.
heb trouwens van mijn leven in 43 jaar ook nog nooit gebitsklachten gehad voordat deze ellende allemaal begon.
tot die kies een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan. daarna bleef de kies zeer percussie gevoelig. en als ik hem tussen mijn vingers vastneem en zachtjes heen en weer beweeg dan voel ik heel de kies pijnlijk tot aan de wortel , ook met slik beweging voel ik pijn aan de kies omdat mijn tong er dan tegen komt.de pijn straalt ok uit tot in het verhemelte,
inmiddels heb ik daarmee maar leren leven
later bleek dat alle kanalen niet goed afgevuld en gevonden waren. dus heeft de tandarts dit proberen te herstellen maar helaas door de wortel heen geboord omdat hij de stift er niet uit kreeg..
toen naar de endodontoloog en laten herstellen en er werd nog een vierde kanaal gevonden.
de gevoeligheid ging echter nooit meer weg maar ik kon er mee eten zonder pijn en napijn .het is zelfs vaak zo dat bij veel erop kauwen de kies ongevoeliger word maar soms ook juist gevoeliger wat nu vaker het geval lijkt te zijn,
nu 4 maanden later heb ik last gekregen van de sinus waar de kies dus zit.het begon eigenlijk eerst aan de andere kant.die kies op dezelfde plaats maar dan aan de andere kant is nog wel vitaal maar bij heen en weer bewegen ook iets gevoelig. maar verder geen last in de bovenkaak
nu kon de dokter niks vinden en heb al een neusspray geprobeerd en spoelen met zout water omdat mijn neus vaak dicht zit.. dit helpt echter niet.ik blijf een rot gevoel houden in mijn kaak en ook gevoeligheid en af en toe steken tot in mijn hoofd. in het begin voelde ik me erg rottig in mijn hoofd ,net of ik elk moment van mijn stokje kon gaan. vaak bij inspanning dus dacht ik dat ik suikers te kort had maar was dus niet zo. de klachten verschillen ook per dag of dagdeel.ik heb momenten dat ik geheel opklaar en me weer lekker voel .vaak word dit weer teniet gedaan door te gaan liggen of te eten/kauwen.. de klachten zijn veranderd maar niet over. ik merk als ik niet op mijn gebit kauw dat de pijnen dan afnemen en het rustiger word.maar ja je kan toch moeilijk stoppen met eten of elke dag papjes slikken. ik ben iemand die eet graag. mijn dag bestaat voornamelijk uit eten. toen mijn gebit nog goed was at ik elke dag een zak harde noten en nooit last mee gehad. als ik dat nu doe heb ik overal helse pijn.
loop er ondertussen al 5 weken met het bijkomende pijn probleem mee rond en weet niet wat te doen. als ik savonds nog wat ga kauwen en dan ga liggen word het langzaam erger en slaap daardoor erg slecht en lig vaak wakker met kiespijn.eet ik niks dan valt het mee
en ander probleem is dat het tandvlees aan de kies eronder ineens toen de pijnklachten begonnen pijnlijk en gevoelig is geworden en ik weet niet waar dat mee mee te maken heeft.aan deze kies is 6 maanden geleden een half uur lang geboord en gelijk de amalgaam vulling voor composiet vervangen.een paar uur daarna kreeg ik heftige pijnaanvallen en vooral bij zoetigheid eten trok dit tot op de zenuw alsof er een gat in de kies zat. in de weken erna nam de last af maar de kies is gevoeliger voor koude geworden dus de kans dat er toch iets niet goed zit en klachten terug komen is misschien aanwezig.
ook daarom weet ik niet zeker of het de bovenste kies wel is...heb pas ook 2 amalgaam vullingen laten vervangen voor composiet. en die geven ook nog steeds pijnklachten. voordat deze vullingen vervangen werden had ik wel al last van kiespijn en gevoeligheid met koude . gevoeligheid met koude is nu wel minder geworden maar de pijn is gebleven. weet echter niet zo goed waar ik het moet zoeken. welke tand het nu precies is, mijn leven ligt hier wel aardig door overhoop. elke dag met pijn lopen en niet kunnen slapen. werken kan op het moment niet. hobby's liggen stil en het is hele dagen naar de huisarts en de tandarts binnen lopen die maar niks kunnen vinden.
de bovenste kies heeft me totaal ook al meer dan 1000 euro aan behandelingen gekost en vind het daardoor een gok om hem er zomaar uit te trekken in de hoop dat het de boosdoener is. vaak voel ik een heftige druk op de kies maar als dat zakt dan voel ik ineens pijn in mijn onderkaak.
ik twijfel dus of het uitstraling is vanuit de onderkaak in de bovenste kies of andersom. dit vind ik heel moeilijk te bepalen want ik voel gewoon teveel en overal pijn. dit maakt het er dus zeer moeilijk op. ondertussen gaat het zeer slecht met mij., vaak heb ik snachts hartkloppingen ,mogelijk door hyperventilatie van paniek aanvallen doordat er heftige pijnen komen opzetten. ik heb zelfs al moeten braken omdat ik misselijk werd. en kon ook niet meer slikken.woensdag nacht was zo'n nacht en ik stond al met de telefoon in de hand om 112 te bellen zo heftig was het..