Hallo!
Ik ben vandaag bij de tandarts geweest vanwege kiespijn. Of eigenlijk is het meer gezeur, pijn kan ik het nog niet noemen, het is ook niet vaak aanwezig, alleen bij koude, warmte, zoet en soms uit het niets. Ik heb ook soms een drukkend gevoel in mijn wang. De pijn is nooit erg genoeg om pijnstillers te nemen.
Ik heb aangegeven welke kies ik denk dat het is, en de tandarts heeft foto's gemaakt (niets te zien), getikt op mijn kiezen (beetje irritant) en met een koud bolletje op mijn kiezen geduwd. Bij alle kiezen kon ik het bolletje voelen, behalve bij de kies waar ik denk dat ik last van heb. Daar is al een WKB gedaan, zo'n 7 jaar geleden. Het is een kleine kies, de tweede achter mijn hoektand. (Premolaar, heet dat?)
Nu kreeg ik bijna meteen te horen dat ik een verwijzing zou krijgen naar de kaakchirurg, voor een apex. Ik schrok nogal, en twijfel heel erg. Ik heb er al veel over gelezen en eigenlijk wil ik die behandeling helemaal niet. Ik vroeg nog of er geen tweede WKB gedaan kon worden, maar daar kreeg ik alleen een kort "kan misschien wel, dan verwijs ik je naar een endodontoloog, maar dat kost veel geld" op. Ik wist niet wat ik moest zeggen en heb nu dus die verwijzing naar de kaakchirurg. Ik durfde verder eigenlijk niet door te vragen, dus ik hoop dat dat hier mag.
- Is een apexresectie echt een goed idee als er (nog) geen echte pijn is, en er niets te zien is op de foto? (Ik weet dat ontstekingen helaas niet altijd te zien zijn.)
- Is een endodontoloog echt zó onmogelijk duur? Ik ben verzekerd tot 500 euro en heb zelf ook nog wel 500 euro om bij te leggen, als er een kans van slagen is.
- Als ik naar de chirurg ga, word ik dan meteen behandeld, of wordt er ook nog gepraat en onderzocht? Ik wil namelijk niet gaan liggen zonder iets te weten over wat er gaat gebeuren.
Excuses voor het lange verhaal, en bedankt voor het lezen. :)
Edit; Sorry als ik dit op het verkeerde subforum heb geplaatst.