Hallo!
Ik ben vandaag bij de tandarts geweest vanwege kiespijn. Of eigenlijk is het meer gezeur, pijn kan ik het nog niet noemen, het is ook niet vaak aanwezig, alleen bij koude, warmte, zoet en soms uit het niets. Ik heb ook soms een drukkend gevoel in mijn wang. De pijn is nooit erg genoeg om pijnstillers te nemen.
Ik heb aangegeven welke kies ik denk dat het is, en de tandarts heeft foto's gemaakt (niets te zien), getikt op mijn kiezen (beetje irritant) en met een koud bolletje op mijn kiezen geduwd. Bij alle kiezen kon ik het bolletje voelen, behalve bij de kies waar ik denk dat ik last van heb. Daar is al een WKB gedaan, zo'n 7 jaar geleden. Het is een kleine kies, de tweede achter mijn hoektand. (Premolaar, heet dat?)
Nu kreeg ik bijna meteen te horen dat ik een verwijzing zou krijgen naar de kaakchirurg, voor een apex. Ik schrok nogal, en twijfel heel erg. Ik heb er al veel over gelezen en eigenlijk wil ik die behandeling helemaal niet. Ik vroeg nog of er geen tweede WKB gedaan kon worden, maar daar kreeg ik alleen een kort "kan misschien wel, dan verwijs ik je naar een endodontoloog, maar dat kost veel geld" op. Ik wist niet wat ik moest zeggen en heb nu dus die verwijzing naar de kaakchirurg. Ik durfde verder eigenlijk niet door te vragen, dus ik hoop dat dat hier mag.
- Is een apexresectie echt een goed idee als er (nog) geen echte pijn is, en er niets te zien is op de foto? (Ik weet dat ontstekingen helaas niet altijd te zien zijn.)
- Is een endodontoloog echt zó onmogelijk duur? Ik ben verzekerd tot 500 euro en heb zelf ook nog wel 500 euro om bij te leggen, als er een kans van slagen is.
- Als ik naar de chirurg ga, word ik dan meteen behandeld, of wordt er ook nog gepraat en onderzocht? Ik wil namelijk niet gaan liggen zonder iets te weten over wat er gaat gebeuren.
Excuses voor het lange verhaal, en bedankt voor het lezen. :)
Edit; Sorry als ik dit op het verkeerde subforum heb geplaatst.
Ik ben vandaag bij de tandarts geweest vanwege kiespijn. Of eigenlijk is het meer gezeur, pijn kan ik het nog niet noemen, het is ook niet vaak aanwezig, alleen bij koude, warmte, zoet en soms uit het niets. Ik heb ook soms een drukkend gevoel in mijn wang. De pijn is nooit erg genoeg om pijnstillers te nemen.
Ik heb aangegeven welke kies ik denk dat het is, en de tandarts heeft foto's gemaakt (niets te zien), getikt op mijn kiezen (beetje irritant) en met een koud bolletje op mijn kiezen geduwd. Bij alle kiezen kon ik het bolletje voelen, behalve bij de kies waar ik denk dat ik last van heb. Daar is al een WKB gedaan, zo'n 7 jaar geleden. Het is een kleine kies, de tweede achter mijn hoektand. (Premolaar, heet dat?)
Nu kreeg ik bijna meteen te horen dat ik een verwijzing zou krijgen naar de kaakchirurg, voor een apex. Ik schrok nogal, en twijfel heel erg. Ik heb er al veel over gelezen en eigenlijk wil ik die behandeling helemaal niet. Ik vroeg nog of er geen tweede WKB gedaan kon worden, maar daar kreeg ik alleen een kort "kan misschien wel, dan verwijs ik je naar een endodontoloog, maar dat kost veel geld" op. Ik wist niet wat ik moest zeggen en heb nu dus die verwijzing naar de kaakchirurg. Ik durfde verder eigenlijk niet door te vragen, dus ik hoop dat dat hier mag.
- Is een apexresectie echt een goed idee als er (nog) geen echte pijn is, en er niets te zien is op de foto? (Ik weet dat ontstekingen helaas niet altijd te zien zijn.)
- Is een endodontoloog echt zó onmogelijk duur? Ik ben verzekerd tot 500 euro en heb zelf ook nog wel 500 euro om bij te leggen, als er een kans van slagen is.
- Als ik naar de chirurg ga, word ik dan meteen behandeld, of wordt er ook nog gepraat en onderzocht? Ik wil namelijk niet gaan liggen zonder iets te weten over wat er gaat gebeuren.
Excuses voor het lange verhaal, en bedankt voor het lezen. :)
Edit; Sorry als ik dit op het verkeerde subforum heb geplaatst.
Goed dat je dit post. Een
Als antwoord op Goed dat je dit post. Een door Grappa
Er was geen overleg, geen uitleg, geen tijd om echt vragen te stellen over alternatieven of risico's, en op de vraag of ik een herbehandeling kon krijgen was het echt alleen maar "ja, maar dat is wel heel duur, kaakchirurg niet." Ik was te overdonderd om nog te reageren en een beetje in paniek. Ik ken mijn rechten als patiënt, maar ik heb het idee dat de tandarts het niet fijn vond dat ik haar beslissing in twijfel trok, en dat ik gepusht werd om meteen een beslissing te nemen.
Punt is, ik wil die behandeling echt niet. Als ik eerlijk ben zou ik nog liever de kies laten trekken, want het idee van die operatie staat me om meerdere redenen ontzettend tegen.
Zou het mogelijk zijn om alsnog een verwijzing naar een endodontoloog te vragen? Ik neem aan dat je daar eerst een consult krijgt, een eerlijk advies, en een begroting...? Die kreeg ik tenminste wel bij de vorige WKB op die kies, bij een andere tandarts. Mocht het dan echt onbetaalbaar zijn, kan ik altijd nog om een extractie vragen.
In ieder geval nogmaals bedankt voor de reactie, ik ga op maandag contact opnemen met de tandarts om te kijken of er over gepraat kan worden.
Edit, weer... Ik wil hier niet mee zeggen dat ik tandartsen niet vertrouw, maar ik begrijp het allemaal niet meer.
Als antwoord op Goed dat je dit post. Een door AutumnRain
Als antwoord op Goed dat je dit post. Een door Grappa
Als antwoord op Goed dat je dit post. Een door AutumnRain
-
Ik heb gebeld en uitgelegd dat ik absoluut geen apexresectie wil. Ik heb ook aangegeven dat ik het gevoel had dat er niet met mij gepraat werd, dat ik het vervelend vond dat ik geen vragen kon stellen en dat ik eigenlijk niet begrijp waarom er nou een apex geadviseerd is en geen herbehandeling.
Morgen heb ik weer een afspraak met de tandarts. Ik vind het spannend. Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik het naar vind om 'moeilijk te doen', want dat idee krijg ik, dat ik gewoon lastig ben als ik geen toestemming geef voor behandeling.
Goed van je!
Als antwoord op Goed van je! door Chris888
-
Weer een update. Gesprek gehad, goede uitleg gehad en een verwijzing naar een endodontoloog. Ik krijg binnenkort waarschijnlijk bericht voor een consult en begroting.
Ik heb gevraagd of er nog wel een tweede WKB gedaan kan worden, en de tandarts zegt van wel, alleen dat deze behandeling wat duurder zal zijn en wat langer zal duren. Daar ging ik al van uit. Nu maar hopen dat de ontsteking niet erger wordt voor ik een afspraak heb.
Ik heb alles kunnen vragen en ik heb overal een helder antwoord op. Eigenlijk was het een heel prettig gesprek, ik mocht alle tijd nemen om na te denken en voelde me nu wel serieus genomen.
Fijn ook dat ik hier kon spuien, ik had dat wel een beetje nodig. Bedankt.
Als antwoord op - door AutumnRain
-