Verkeerde diagnose. Niet akkoord gaan met gemaakte kosten

Author:
Apenkop
Posted:
do, 04/21/2016 - 19:36
Ik ging naar de kaakchirurg om een kies te laten trekken. Deze heeft fotos van mijn gebit gemaakt en de diagnose parodontitis gesteld en de mededeling dat het beter was mijn gehele bovengebit te laten trekken. Hierop heb ik mijn eigen tandarts gebeld voor het maken van een afspraak voor een advies gesprek. Want ik vond het wel heel drastisch een geheel mooi gebit laten trekken. Een dag voor de afspraak werd ik afgebeld met de mededeling dat als de kaakchirurg zegt dat het hele bovengebit eruit moet dat dan ook zo is en dat het weinig zin heeft om de tandarts er dan nog na te laten kijken. En dat we maar vast afspraken moesten inplannen voor het maken van een prothese.
De prothese is gemaakt. En ik sta nog op de wachtlijst bij de kaakchirurg om alles te laten trekken en hoor over een parodontoloog. Deze heb ik gebeld voor een second opinion. Na allerlei fotos en metingen constateerd deze dat mijn gebit nog jaren kan blijven zitten als ik hij een paradontoloog onder behandeling ga. En hij vind het raar dat het advies van de kaakchirurg is alles te laten trekken. Hij zegt dat een kaakchirurg niet opgeleid is voor parodontitis en dua zulke beslissingen niet lan maken.
Nu zit ik met een prothese die ik niet nodig heb en dus ook niet wil betalen. Hoe sta ik in mijn recht?
Grappa

Zowel de tandarts als kaakchirurg hebben informatieplicht. De kaakchirurg heeft blijkbaar een advies gegeven en niet de alternatieven genoemd en besproken. De tandarts wil niet eens praten. Beiden zouden mogelijk in een klachtprocedure op hun handelen kunnen worden aangesproken. Wat de prothese betreft is de vraag of u toestemming heeft gegeven. U zou de behandelovereenkomst eenzijdig per aangetekende brief kunnen opzeggen. U moetbdan wel uitleggen waarom. Een argument kan zijn dat beiden zich niet hebben gehouden aan hun informatieplicht nu blijkt dat er heel goed een alternatief via de parodontoloog geboden kan worden. Het gaat nogal over iets. Wel of een tanden meer in je mond. Dien toch vooral een klacht in. U kunt er anderen na u mee helpen door de jurisprudentie die wordt gevormd.
do, 04/21/2016 - 19:51 Permalink
Grappa

Als antwoord op door Apenkop

Voor een behandeling boven €250 is het verplicht een kostenbegroting te geven.
Elke arts en tandarts is verplicht een klachtenregeling te hebben. Vraag ernaar, ze moeten zonder omhaal die informatie geven. Meestal is die ondergebracht bij de KNMT of ANT.
do, 04/21/2016 - 22:07 Permalink
Apenkop

Als antwoord op door Grappa

Bedankt voor je antwoorden.

Ik heb net contact gehad met mijn tandarts en zij geven aan dat zij kosten hebben gemaakt voor mij en dat ik dit gewoon moet betalen. Hoe sta ik hiermee in mijn recht?
Hoe kom ik onder deze kosten uit. Want ik vind dit geheel onterecht. Helpt de ANT daar ook mee?
vr, 04/22/2016 - 10:41 Permalink