Ontstoken tandvlees en rottende kies gepaard met hevige pijn!

Author:
Antrum
Posted:
zo, 05/08/2016 - 15:03
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het identificeren van de complicaties die ik momenteel ondervind in mijn mond. Ik heb namelijk totaal geen verstand van zaken die te maken hebben met het gebit, dus zoek ik vandaag hulp van jullie.

Ik heb namelijk sinds afgelopen vrijdag last van hevige steken, en een kloppende/zeurende pijn in mijn tandvlees/kies. De plek waar de pijn vandaan komt is interessant, want ik ben aan die kies ongeveer 2 jaar geleden geholpen met een zenuwbehandeling en wortelkanaal behandeling. Daarna was er niets meer aan de hand, de kiespijn was weg.

Een jaar geleden rond deze tijd was er een stuk van dezelfde kies afgebroken, echter had ik er geen last van, ik heb toen ook geen afspraak met de tandarts daarvoor gemaakt. 2à3 weken geleden bleek bij controle dat ik opnieuw aan de kies behandeld moest worden.

Wat ik eruit opmaakte was dat de wortels verkleint zijn. Er blijf weinig van de kies over en hij was sws al dood. Ze willen daarom aankomende vrijdag (13mei) een kroon er op zetten. Maar sinds deze vrijdag heb ik er last van gekregen. Rood tandvlees bij de verstandskies (dat denk ik althans, idg de achterste kies) en de betreffende kies bleek grijs van kleur te zijn, evenals het tandvlees erboven, wat zou kunnen duiden op het wegrotten van het tandvlees.

Ik heb een fotootje drbij gedaan zodat jullie zelf kunnen zien hoe mijn akelige kies er aan toe is. Hopelijk kunnen jullie me vertellen wat er aan de hand is in mijn mond. De pijn is akelig en komt opzetten een zwakt dan weer af, paracetamol helpt maar weinig. Alvast bedankt en excuses voor de slijmerige mondfoto :p
Attach
Lieneke

Wat mij meteen duidelijk word bij het zien van de foto is dat je last hebt van een poetstrauma. Waarschijnlijk doordat je wat voelde ben je nog beter je best gaan doen met het poetsen waardoor je het tandvlees hebt beschadigd. Onbedoeld heb je nog plak laten zitten zodat het tandvlees ook nog ontstoken is, maar dat zal je verder niet echt vreselijke pijn opleveren. Dat zijn de rauwe, rode randjes die inderdaad niet prettig kunnen aanvoelen. Dat de kies grijs wordt, is inderdaad doordat hij dood aan het gaan is of al dood is. Wat ik begrijp is dat de wortelkanaalbehandeling opnieuw moet? Of begrijp ik je verkeerd?
ma, 05/09/2016 - 10:04 Permalink
Antrum

Ik heb 2 weken terug al voor een tweede keer een wortelkanaalbehandeling gehad. Aankomende vrijdag zal er op de kies waar een grijze plek op zit een kroon gemaakt worden heb ik begrepen van mijn tandarts. Er wordt dan een stompje van de kies gemaakt en een porseleinen kroon opgezet, maar als mijn tandvlees ontstoken blijft kunnen ze die behandeling niet uitvoeren?

Mvg
ma, 05/09/2016 - 11:15 Permalink
Antrum

Als antwoord op door Antrum

Even een update. Ik heb sinds dinsdag geen last meer van pijnlijk tandvlees, de ontsteking is zo goed als weg denk ik. Echter, de grijze/zwarte plek bij mijn kies lijkt zich uit te breiden. Ik heb sinds gisteren ook last van een vieze rotte smaak in mijn mond. Verder voelen omliggende kiezen/ tanden soort van gevoelloos aan, alsof er een soort laagje overheen zit waardoor de kiezen vreemd aanvoelen als ik met mijn tong eroverheen ga. Waar kan dit aan liggen??

Mvg
do, 05/12/2016 - 10:57 Permalink
Antrum

Even een update, want vandaag zou de kies klaargemaakt worden voor een kroon, maar de kies bleek te zwak te zijn en is daarom getrokken. Er kwam een flinke stank vanaf, gelukkig niet veel gevoeld van de behandeling maar nadat de kies er volledig uit was gehaald kwam er een flinke (kies)pijn opzetten. Daarna zo snel mogelijk naar de apotheek gegaan voor antibiotica en pijnstillers, omdat de pijn bijna niet te doen was. Jammer dat het zover heeft moeten komen. Ik heb Helaas een redelijk slecht gebit, omdat ik van nature geen glazuur op m'n tanden heb. Ik ben nu 17 jaar en dit is de 2e kies die getrokken moest worden, als het zo doorgaat moet ik voor m'n 40e misschien wel een kunstgebit of iets dergelijks. Heeft iemand misschien nog handige tips hoe ik mijn gebit (zonder glazuur) het beste kan onderhouden? Alvast bedankt,

Mvg
vr, 05/13/2016 - 13:06 Permalink