Beoordelingsfouten? en moet dit nu echt?

Author:
Ding
Posted:
wo, 05/18/2016 - 20:23
Al 2 maanden ellende met een kies (36) waar gaat dit ophouden.. hoop dat een tandarts mee leest. Ik probeer het verhaal kort te houden.

Circa 2 maanden geleden naar mondhygiëniste voor tandsteenverwijdering , hier zag ik sowieso tegen op maar volgde het advies toch maar op. (duurde echt een half uur metname bij de 36)

Hierna had ik al vrij snel last van de kies 36 met kauwen enzo al was het heel mild, ik verweet dit aan het tandsteen verwijderen en dacht komt wel goed.

Circa 1 maand geleden, ging nu snel bergafwaarts, veel pijn, dus ik naar de tandarts, die vond het ook een beetje vreemd in de laatste kies 37? zat wel een klein gaatje en de 36 die had al een wortelkanaalbehandeling gehad. Ik had nog gevraagd weet u het zeker want voor mij kwam de pijn toch echt van de 36. maar goed 2 dagen later de 37? gevuld.
3 dagen later was vrijdag avond slechts in enkele uren zat er een complete tennisbal onder mijn wang. Dus ik op zaterdag naar de dienstdoende tandarts.
Die had een foto gemaakt (zie onder hoop dat het wat duidelijk is), en voor 1e maal een incisie om de druk er af te halen, er was nog geen wkb geweest en moest endo36 laten inplannen.
Ik heb in de week dat ik vervolgens moest wachten op de endo nog wel een andere tandarts geraadpleegd, ik was niet gerust op de zwelling, die had er nog wat pus uit kunnen krijgen en ik kon ook wat masseren om het te helpen. deze tandarts adviseerde om de behandeling in 2 keer te doen voor als er vocht omhoog kwam, kon ook bij deze tandarts maar moest dan weer wat langer wachten.
Dus bij eigen praktijk de endo gedaan ik vroeg nog wel of het in 2 keer ging, maar de tandarts zei normaal is 1x als het goed droog is. de endo ging goed en snel, prima gelukt, maar toch noodvulling en wachten (Ik volg het nu dus ook niet meer hoe dat zit met 2x?) 1,5 week later dus de vulling, en alsmede voor de 2e maal een incisie, en ik zou juist niet moeten masseren omdat ik wat beschadigen kan, als het weer dik wordt dan moest ik ff bellen. Volgens de tandarts is dit een ontsteking die een eigen leven is gaan leiden en losstaat van de kies. Het ging nu net 2 dagen goed ik dacht echt dat het eindelijk ok was maar vervolgens werd het weer wat opgezet, lijkt ook wat af te zakken naar lip/kin deze voelt overigens ook wat verdoofd aan soms iets minder. Nu gisteren gebeld en langs geweest , en ik moest vandaag naar de kaakchirurg want die kon het beter schoonmaken zou maar 10 minuten zijn en niks ernstig.
Vandaag geweest maar dat is dus niet goed, de kaakchirurg of was het nou de assistente daarvan was er snel mee, er moet gekeken worden of er een behandeling aan de wortelpunten mogelijk is, zoniet dan moet de kies eruit! AUW
Nu heb ik vervolgens met de tandarts gebeld, en die zegt dat het toch mogelijk uit zichzelf kan genezen, eerder dacht ik nog te horen dat het niet kon omdat het nu dicht is, ik denk zelf niet dat de zwelling vanzelf weg gaat, ook al lijkt het soms zo, ik voel dan in mijn mond is het er toch wel.

Wat mij opvalt is dat inzichten her en der uiteenlopen, maar goed het blijft mensen werk.

vraag is wat nu, behandeling aan de wortelpunten? (is dit zo een gevreesde apex, althans lees veel negatiefs), Of de kies eruit?( en eigenlijk had ik dit misschien moeten doen want ik kan hier allemaal echt weinig goed tegen.) Alleen maak ik mij dan zorgen om de kies erboven, deze mondhelft is juist mijn goede helft, althans waar ik onbewust doorgaans vaker mee kauw.
Vraag is kan het echt niet nog een keer goed schoongemaakt worden?, misschien blijft het goed. Zou antibiotica ook eventueel kunnen helpen?
Als ik eerder gelezen had dat tandsteenverwijdering een verzwakte zenuw en kies de das om kan doen, had ik er van af gezien.

mvg
Attach
joosje

even een positief bericht over een apex behandeling.
Jammer dat er voornamelijk angstverhalen bestaan over een apex.
Ik heb een positieve ervaring. Kiespijn is een ellende en dan kijk je echt anders naar een apex, een routine ingreep voor een kaakchirurg.
Een bijna pijnloze verdoving gekregen en goede uitleg tijdens de behandeling. Gebruikelijke pijnstilling van 3x Ibubrufen (maar 1 dag geslikt)
Wel een blauwe wang maar een kniesoor die daar over zeurt...
Sterkte en succes bij de keuze die je moet maken.

Gr. Joosje
do, 05/19/2016 - 16:28 Permalink
Grappa

Als antwoord op door Romy32

Een goed advies van Romy. Hierboven staat een positieve ervaring met een apexresectie. Ik zou het bij mij zelf nooit laten doen. Te veel problemen mee gezien en heel vaak gaat het op langere termijn toch mis. De basis van alles moet een perfecte wortelkaanlaabehandeling zijn. Zolang dat niet duidelijk is helpt een apexresectie ook niet. Zeker niet op iets langere termijn. Daarom zou ik zelf ook naar een endodontoloog gaan zoals al is geopperd.
do, 05/19/2016 - 19:16 Permalink
Lieneke

Even een uitleg waarom u nu juist na behandeling van de mondhygiënist last kreeg: Waarschijnlijk had u een endo-paro-probleem: De wortelpuntontsteking vloeit dan af (dus het ontstekingsvocht loopt weg) via een 'pocket'. Een pocket is een ruimte tussen tand en tandvlees dieper dan 3mm. Vaak is dit dan een hele smalle en diepe ruimte die heel moeilijk te reinigen is voor de mondhygiënist. Eigenlijk moet er dan een belletje gaan rinkelen bij de mondhygiënist en had ze er beter vanaf kunnen blijven. Want als dit goed wordt schoongemaakt 'denkt' het tandvlees...'mooi, geen bacteriën meer...ik groei dicht'. Sja en dan kan het ontstekingsvocht ineens niet meer weg en hoopt zich op en dan wordt het een pijnlijke zwelling. Dus ineens merkt u dat die ontsteking helemaal niet weg was aan de wortelpunt en dat dus de wortelkanaalbehandeling niet geslaagd was. Het nadeel van het fanatisme van deze mondhygiënist is dat er nu vezels zijn beschadigd wat de genezing in de wegstaat....Een apexresectie heeft een bepaald slagingspercentage: het wil niet altijd lukken meer vaak ook wel. Het is inderdaad een laatste redmiddel. Het kan ook zijn dat er stiekem een fractuur in de kies zit en dan is het helemaal een hopeloze zaak. Door een wkb wordt een kies verzwakt en kan er een fractuur ontstaan. Maar ook zonder wkb kunnen er fracturen zijn, bijvoorbeeld door knarsen of bij een forse vulling. Ik heb meerdere keren gehad dat er naar mij werd verwezen voor paro en dat er dan op 1 plaats het echt maar niet rustig wilde worden. De wortelpunt zag er dan wel rustig uit, maar bleek er een fractuur in te zitten. Die diagnose is vaak een gok, want het is niet te zien op de röntgenfoto. Er zijn zelfs twijfels of het op een scan wel/niet te zien is. In zo'n fractuur blijven hoe dan ook bacteriën zitten...en is het einde verhaal....
vr, 05/20/2016 - 08:53 Permalink
Ding

Als antwoord op door Lieneke

Ontzettend bedankt voor de reacties
Kiespijn is zeker een bizar iets, wens je niemand toe, echter gelukkig is er nu geen pijn, dit sinds de zwelling (tennisbal) en deze is kleiner geworden, de zwelling nu is zeker niet groter dan na de 2e incisie, aan de buitenkant amper te zien, daarom mijn goede hoop dat hij na een 3e incisie kleiner wordt of wegblijft.
Ik eet nu maar gewoon met deze mondhelft en dat gaat goed, er is slechts een wat raar gevoel van de zwelling maar dat valt mee, en het verdoofde gevoel in de kin is natuurlijk ook niet fijn, ook in de ochtend opstaan was eerder alsof ik met een python geworsteld had maar nu valt het mee, al met al zou ik stiekem zelf gaan denken dat niets doen wel een optie is.

Lieneke mag ik vragen wat u zou adviseren? en zou antibiotica zelf herstel kunnen bevorderen?
vr, 05/20/2016 - 13:45 Permalink
Ding

Als antwoord op door Lieneke

Update:

Ben vandaag weer voor een second opinion geweest, tandarts zegt dat mijn tandarts zoals het erop de foto' s uitziet wel goed zijn best heeft gedaan en tot diep in de wortelpunt heeft behandelt.
Aan de buitenkant van de 36 zou een (lees; buccaal een zwelling en fistel) zijn, een uitweg van de ontsteking. Ze adviseert toch een apex, een endo zou mogelijk weinig zin hebben.
Om het nu nog leuker te maken word me vertelt dat ik ook rechtsboven een ontsteking zou hebben en adviseert ook dit te laten behandelen. (lees; peri apicale zwarting tpv element 16)? Ik kan mij een wortelkanaal behandeling herinneren met een kroon waarna ik weer last kreeg, was toen ook iets van een bult er was toen een incisie gemaakt en nooit meer last gehad zo'n 10jaar terug. punt is ik heb nu geen last daarvan en overweeg zeker geen behandeling daarop. beetje ergens hetzelfde verhaal dus.

Ik zit nu stiekem te hopen dat het met deze dezelfde kant uitgaat, dat het zichzelf herstelt. kennelijk is het gelukkig voor de andere kiezen niet schadelijk als ik niks doe. Ze vond het wel geen goed idee want de bacteriën blijven wel zitten.

Wat ik niet goed begrijp is of men zoiets niet aan kan zien komen, klinkt een beetje raar van je laat een wortelkanaalbehandeling doen maar vervolgens is de ontsteking toch niet weg en moet je alsnog weer bij de wortelpunten zijn.
do, 05/26/2016 - 19:28 Permalink