Pijnklachten na cereckroon en wortelkanaalbehandeling + meer

Author:
Rayscha
Posted:
za, 04/10/2010 - 15:12
Wie kan mij adviseren. Begin echt wanhopig te worden.
Bijna 3 weken geleden is er een Cerec kroon geplaatst. Daarna vele pijn. Tandarts dacht dat het een reactie was op een nieuwe lijm. Tandvlees leek ook niet goed aan te sluiten waardoor er wat bloot zou liggen. Er is een sealing geplaatst maar de pijn bleef zeer heftig. Uiteindelijk is er 5 dagen geleden een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. De hevige pijn was vrijwel meteen verdwenen. De napijn voelde als normaal. 2 nachten geleden ineens kloppende pijn met een pijnlijk gezicht links. Bukken en druk is pijnlijk. Vanmorgen voel ik een toename van de pijn op een nieuwe plek boven de kies. Heel hoog, tegen de wang aan. ( Je voelt hier zo'n peesje zitten ) Een echte zenuwpijn. Het klopt licht. De wortelkanaalbehandeling wordt over ruim een week afgemaakt. Over twee weken heb ik een vliegvakantie waar ik erg naar uitkijk. (Eigenlijk een duikvakantie, maar die hobby zal ik waarschijnlijk zowieso moeten uitstellen )
Ik heb een geweldige tandarts maar ik wil hem niet nog meer extra tot last zijn.

Zijn dit normale klachten na een wortelkanaalbehandeling of gaan we richting apexproblemen? Is duiken echt uitgesloten en wanneer mag ik nu wel en niet vliegen? Ik ben echt wanhopig.

Wie kan me adviseren/antwoorden op korte termijn?

Lieve groet,

Rayscha
Spiegeltje

Napijn na een wortelkanaalbehandeling hoeft niet,maar komt toch vrij algemeen voor (bij circa 30% van de patiënten). Maar dit zou na 3 dagen toch flink moeten gaan afnemen. Misschien kunt u het nog even aanzien, maar als u flinke pijn houdt zou ik toch voor alle zekerheid maandag de tandarts bellen. U bent hem daarmee zeker niet tot last. Intussen kunt u zich behelpen met een pijnstiller als paracetamol tot de maximale dosis.

Als de pijn niet is te harden en pijnstillers niets lijken uit te halen, zodat u niet kan slapen of nergens anders aan kan denken, dan wordt het toch tijd voor de dienstdoende tandarts. Deze is 24 uur per dag te bereiken (kies nummer van uw eigen tandarts en luister het bericht af).

Het is m.i. nog veel te vroeg om te denken aan een apexresectie omdat de wortelkanaalbehandeling nog niet is afgerond.

Als de wortelkanaalbehandeling is afgerond (kanalen gevuld en kies afgesloten met een permanente restauratie) kunt u gewoon een vliegreis maken. Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waarom duiken niet kan, maar daar heb ik verder niet zo'n kijk op.
za, 04/10/2010 - 19:23 Permalink

Bij mij was de klacht ietsje anders (zie even niet waar ik deze kan plaatsen): ik kreeg een jaar geleden een (prachtige) Cerec-kroon op een kies 'omdat de oude kroon-met gouden dakje een klein beschadigd stukje had onderaan'. (De wortel was intact). Vanaf het begin had ik behoorlijke pijnscheuten bij warm en koud.. De tandarts bleef zeggen ''dat dat wel over zou gaan'', (wat ik alsmaar ongeloofwaardiger vond), tot bij de laatste controle (een maand geleden). maar ..nu is er echt een soort 'kiespijn' ontstaan - de warm-koud-pijn blijft nog steeds.
Mijn vraag, is dit meer iets voor een endodontoloog? Ik wil deze kies zeker niet verliezen. Een andere kies waar een Cerec-kroon opgemaakt is (2 jaar geleden, wortels wél af laten sterven) moet er nu uit ivm een 'tussen-wortels-ontsteking'' en wortelbreuk -met slechte prognose. Men verzekert mij ''dat zoiets nu eenmaal kan gebeuren''..maar ik wil geen risico lopen.

Met vriendelijke groet,

Odette
do, 06/16/2016 - 14:44 Permalink