Gevoeligheid of een gaatje?

Author:
MisterMarc
Posted:
vr, 07/08/2016 - 09:22
Goedemorgen,

Ik kreeg begin van de week wat last van mijn kies rechtsboven bij vooral koud drinken. Sinds gisteren is dit ietwat erger geworden, ook met lucht op die kies blazen is het wat gevoelig.
Dingen die misschien wel belangrijk zijn om te weten: Mijn verstandskies aan die kant moet nog door komen, af en toe voel je dat wel doordat het wat drukt (maar heeft dat met dat koude water te maken?), ik ben wel gevoelig voor stress en ben iemand die elektrisch poetst en doe dat langer dan 2 minuten (vind 2 zo kort!)

Enige tijd geleden hebben we een foto gemaakt (april), alleen weet ik dus niet meer of dat ook van boven was (onder zeker wel). Anders had mijn tandarts het wel gezien, lijkt me..
Helaas is mijn tandarts nu op vakantie.. Mocht ik maandag nog last hebben, bel ik de spoedtandarts op aangezien ik volgende week zelf op vakantie ga.

Maar hbben jullie enig idee met bovenstaande informatie of het gevoeligheid is of toch een gaatje?
Lieneke

Je hebt gevoeligheid bij koud drinken. Meestal wijst dit op gevoelige tandhalzen door teruggetrokken tandvlees. Je kunt proberen of het over gaat met tandpasta voor gevoelige tandhalzen. Desensin werkt vrij snel (sorry voor de reclame) en bij veel mensen. Smeer daar die tanden eens mee in en kijk of dat helpt. De spoedtandarts hoef je hiervoor niet te bellen tenzij je echt door de grond gaat en ook warm niet kunt verdragen.
vr, 07/08/2016 - 14:52 Permalink
MisterMarc

Als antwoord op door Lieneke

Je hebt gevoeligheid bij koud drinken. Meestal wijst dit op gevoelige tandhalzen door teruggetrokken tandvlees. Je kunt proberen of het over gaat met tandpasta voor gevoelige tandhalzen. Desensin werkt vrij snel (sorry voor de reclame) en bij veel mensen. Smeer daar die tanden eens mee in en kijk of dat helpt. De spoedtandarts hoef je hiervoor niet te bellen tenzij je echt door de grond gaat en ook warm niet kunt verdragen.

Hoi Lieneke,

Bedankt voor je reactie. Ik poets altijd met Elmex Sensitive professional, hier ben ik toevallig van de week van af geweken door een andere te gebruiken. Ik ga nu weer over op deze Elmex. Mocht ik geen snel resultaat merken, ga ik Desensin eens proberen

We wachten het af :)

Bedankt!
vr, 07/08/2016 - 15:03 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door MisterMarc

Ah, dat verklaart een hoop! Het is wel interessant om te bekijken waarom je dan die gevoeligheid hebt. Een tandpasta maskeert enkel de boel; je krijgt geen signaal meer dat er iets 'kapot' is. Misschien is het handig om eens goed jouw poetstechniek te laten bekijken, wellicht poets je te hard. Of misschien eet/drink je te veel zuur. Dus geef je het ook nog even aan bij de tandartscontrole? En/of bezoek de mondhygiënist.
vr, 07/08/2016 - 16:17 Permalink
MisterMarc

Ah, dat verklaart een hoop! Het is wel interessant om te bekijken waarom je dan die gevoeligheid hebt. Een tandpasta maskeert enkel de boel; je krijgt geen signaal meer dat er iets 'kapot' is. Misschien is het handig om eens goed jouw poetstechniek te laten bekijken, wellicht poets je te hard. Of misschien eet/drink je te veel zuur. Dus geef je het ook nog even aan bij de tandartscontrole? En/of bezoek de mondhygiënist.

Ik drink alleen water en groene thee, eens in de zoveel weken eens een blikje fris. Qua voedsel zou misschien wel kunnen. Zoals zojuist met aardbeien uit de koelkast is het echt gevoelig.

Over mijn poetstechniek (elektrisch) zal ik eens navraag doen bij mijn volgende tandarts controle. Weet van me zelf dat ik wel te lang poets.

Hoop dat dit het 'maar' is want vrees toch een beetje een gaatje, met het oog op de vakantie.
vr, 07/08/2016 - 17:58 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door MisterMarc

Een aarbei is aardig zuur en uit de koelkast natuurlijk ook nog koud. Dat 'bijt' als het ware in je blote tandbeen. In bloot tandbeen kan zich eenvoudig een gaatje vormen als je niet uitkijkt. Dus wie weet, zit er ook al een aantasting, dat kan ik niet zo niet goed beoordelen. Vraag in elk geval even een verwijzing naar de mondhygiënist want dat is de expert qua tandenpoetsadvies e.d.
zo, 07/10/2016 - 12:09 Permalink
MisterMarc

Een aarbei is aardig zuur en uit de koelkast natuurlijk ook nog koud. Dat 'bijt' als het ware in je blote tandbeen. In bloot tandbeen kan zich eenvoudig een gaatje vormen als je niet uitkijkt. Dus wie weet, zit er ook al een aantasting, dat kan ik niet zo niet goed beoordelen. Vraag in elk geval even een verwijzing naar de mondhygiënist want dat is de expert qua tandenpoetsadvies e.d.

Ga ik doen, dank je wel!!
zo, 07/10/2016 - 18:42 Permalink