Retainer/Clear Aligner i.p.v. spalkje

Author:
Teddy_K
Posted:
wo, 07/06/2016 - 14:47
Beste Orthodontisten,

Graag wil ik u een situatie voorschetsen aangezien ik zelf niet bij mijn eigen ortho kan langsgaan die een zomerreces voor zichzelf heeft ingelast.

Situatie:
- Ik had eerst een spalkje achter mijn tanden. Deze is los gaan zitten waardoor een tand naast mijn twee voortanden iets is gaan kantelen. Besloten werd om het spalkje te verwijderen en een gebitsafdruk te maken voor een clear aligner/retainer met een kleine correctie voor het iets gekantelde tandje. Saillant detail: Bij deze gebitsafdruk is dus eerst het spalkje daarvoor verwijderd maar bleef er nog (ruwe) lijm zitten op de tanden welke ik nu nog voel.

De eerste dagen nadat ik de clear aligner kreeg zag het gebit er rechter uit. Ik merk nu echter dat ondanks dat ik de clear aligner de hele dag draag, de tand niet meer zo recht staat gepositioneerd als de eerste paar dagen.

Mijn vraag: Kan het lijm dat niet (volledig) verwijderd werd hier (indirect) invloed op hebben gehad. Het lijm breekt natuurlijk beetje bij beetje vanzelf af en terwijl ik de clear aligner nu draag zoals de eerste paar dagen dat ik die had, is de werking niet hetzelfde denk ik (daar het om milimeter werk gaat) en kantelt de tand ietsje weer terug. Klopt mijn theorie?

Alvast bedankt voor uw antwoord!
Ortholimburg

Mijn vraag: Kan het lijm dat niet (volledig) verwijderd werd hier (indirect) invloed op hebben gehad. Het lijm breekt natuurlijk beetje bij beetje vanzelf af en terwijl ik de clear aligner nu draag zoals de eerste paar dagen dat ik die had, is de werking niet hetzelfde denk ik (daar het om milimeter werk gaat) en kantelt de tand ietsje weer terug. Klopt mijn theorie?
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Lijkt me heel onwaarschijnlijk.
wo, 07/06/2016 - 23:20 Permalink
Teddy_K

Als antwoord op door Ortholimburg

<blockquote>
Alvast bedankt voor uw antwoord!</blockquote>
Lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Hoi Ortholimburg,

Ik las je reactie, waarvoor dank! (gepieker weg) Heb voor mezelf toch maar een nieuwe clear aligner laten aanmeten (door de collega-orthodontist van dezelfde praktijk) die wat strakker op dat ene tandje gaat zitten omdat ik deze al een tijdje heb en wellicht daardoor is gaan verzwakken!

Wel heb ik nog een vraagje..... er is dus opnieuw een gebitsafdruk gemaakt (die zal worden gecorrigeerd om een kleine aanpassing aan de stand van dat ene tandje te maken) en daarna is het resterende lijm van lange tijd geleden verwijderd. Er werd aangegeven dat het (verwijderde) lijm achter mijn tanden (na het maken van het gebitsadruk) geen invloed heeft op het corrigeren van de tand met de aligner, klopt dat?
ma, 07/11/2016 - 11:32 Permalink
Ortholimburg

Als antwoord op door Teddy_K

Ik denk ook niet dat de lijm veel invloed heeft .Die bedekt per slot van rekening maar een klein oppervlak van je tand, en de aligner omvat de hele tand. Dus deze discrepantie heeft naar mijn gevoel weinig invloed. Probleem is dat met aligners kleine foutjes soms niet helemaal weggaan, omdat a/ bepaalde tandbewegingen moeilijk met aligners te doen zijn ,(vb torque) en b/ een aligner meestal niet helemaal uitwerkt ,en er dus wat overcorrectie moet ingebouwd worden. maar dat zijn dingen die uw orthodontist wel zal weten.Ook moet hij voldoende gedragen worden om betrouwbaar te zijn, ik zou denken toch minimaal 15-16 uur per dag.
ma, 07/11/2016 - 12:38 Permalink
Teddy_K

Als antwoord op door Ortholimburg

Ik denk ook niet dat de lijm veel invloed heeft .Die bedekt per slot van rekening maar een klein oppervlak van je tand, en de aligner omvat de hele tand. Dus deze discrepantie heeft naar mijn gevoel weinig invloed. Probleem is dat met aligners kleine foutjes soms niet helemaal weggaan, omdat a/ bepaalde tandbewegingen moeilijk met aligners te doen zijn ,(vb torque) en b/ een aligner meestal niet helemaal uitwerkt ,en er dus wat overcorrectie moet ingebouwd worden. maar dat zijn dingen die uw orthodontist wel zal weten.Ook moet hij voldoende gedragen worden om betrouwbaar te zijn, ik zou denken toch minimaal 15-16 uur per dag.

Ortholimburg!

Bedankt voor de geruststelling en het inlichten.

Het klopt inderdaad wat u zegt, 't is maar een klein oppervlak. Wel merk ik nu dat de aligner bij dat tandje minder strak aanvoelt en zich beweeglijker kan verplaatsen, heb daar zeg maar ook het meest gevoel ineens gekregen alsof de tand mili-mili-milimeterig draait. Hoop dat dat allemaal gecorrigeerd wordt met de nieuwe aligner waarin een overcorrectie wordt vervaardigd door de technicus! De ervaring die ik met aligner heb, is wel een goede. Een andere tand die iets naar achter ging waardoor ik weer ietswat 'paashaas' achtige voortanden kreeg, corrigeerde de tand waardoor de tandboog/lijn weer juist was! En qua tijdsduur per dag: gelukkig krijg ik een aligner die ook het tandvlees iets bedekt waardoor het randje niet zichtbaar is bij het glimlachen en die dus makkelijk de hele dag gedragen kan worden. ;)
wo, 07/13/2016 - 14:45 Permalink