Wortelkanaal behandeling??

Author:
Sherwin
Posted:
ma, 01/30/2012 - 00:57
Hallo,

ik verblijf op dit moment voor langere tijd in China, ongeveer 4 weken geleden had ik een afspraak met de tandarts in Nederland voor controle, een paar dagen ervoor brak de helft van mijn voortand af, die ooit al eens gerepareerd was. Ik kon meteen terecht echter niet bij mijn eigen tandarts, in een mum van tijd was de tand door een andere gerepareerd, maar ik was niet tevreden, de kleur was niet goed en het opgezette materiaal was erg dun. Enige tijd later bij mijn eigen tandarts dit aangekaart, zij zou het opnieuw maken, wegens drukte dus wat later, 2 dagen voor dat ik naar China zou gaan. De dag voor de afspraak beet ik in een appel en ging langs de wand af van de pijn, wat ik eerder niet had. Ik vertelde het haar, maar er was verder niets aan de hand, ze repareerde de tand zorgvuldig en goed. De pijn bleef, de dag daarna weer terug, de pijn was erger, ze nam een foto, er was niets verontrustends op te zien, de pijn zou wel wegtrekken. In China aangekomen, na een zeer (tand)pijnlijke vlucht, ik stond er echt niet op te wachten om daar behandeld te worden. Na een paar dagen had ik geen keuze, ik stierf van de pijn. Met lood in de schoenen naar de tandarts, de stoel stond in de etalage, je kon van de straatkant gewoon kijken wat er binnen gebeurde. Ik had iemand bij me die een paar woorden Engels sprak, zij legde het allemaal uit, na een onderzoekje, ging de boor erin, zonder verdoving, zonder water sproeien, ik ging tegen het plafond. Hij spoot wat in dat gat, ik denk peroxide,ging met zo'n vijltje naar binnen, wat ik voelde kan ik niet omschrijven, maar het bracht alle onverwerkte tandartstraumas uit de kinderjaren terug naar boven. Dit deed hij 2 keer, ik was ondanks het koude vertrek, drijfnat. Ik was klaar, de druk was er van af, wel nog pijnlijk, maar het was te doen. Ik moest een antibioticumkuur nemen, en als de pijn weg was terug komen. Het is Chinees Nieuwjaar, de meesten werken 10 dagen niet. 4 dagen na de behandeling was de pijn weer terug, ik kon amper eten, want als iets die tand raakte, kreeg ik vreselijke pijnscheuten. Terug naar de tandarts, ook hij vierde feest, dan maar een andere, ik vond er geen. Ik heb het de tijd kunnen redden met ibuprofen, 10 dagen na de behandeling, gisteren weer terug. hij ging met een naald naar binnen, want dat gat was nog open, en haalde er wat vreselijk stinkende troep uit, hij maakte het helemaal schoon en het gat dicht. Inmiddels, de laatste dagen was er een pijnlijk stijf gevoel tot tegen de neus aan ontstaan, ik kan amper mijn bovenlip bewegen. Ik moest terug komen als de pijn weg was.
De pijn is anders, weliswaar vervelend, het stijf gevoel ook, dat baart mij meer zorgen, het is niet dik.
Kan ik langs deze weg een professioneel antwoord cq advies krijgen op mijn verhaal, want ik weet verder totaal niet meer wat ik moet doen, ik heb vandaag de antibiotica kuur beeindigd van 5 dagen; Cefradine 0,25, ik heb er 3 x 2 stuks per dag genomen.
Alvast bedankt.
Newtan

Wat er gebeurd is, is vrij simpel.
De eerste keer dat de tand half af brak, zijn er bacterien in de wortelvulling terecht gekomen.
Die zijn daar vervolgens gaan groeien en broeien.
Want een wortelvulling is eigenlijk best poreus.
Toen is de tand gerepareerd en even zo gebleven.
Het duurt dan minstens 14 dagen voordat er voldoende bacterien nieuw gevormd zijn om een wortelpunt ontsteking te vormen.
Zo'n ontsteking duurt een maand of drie tot zes voordat die op een foto terug te vinden is.
Dus de collega die de tand zo mooi heeft gerepareerd heeft dat niet geweten.
Anders had ze de wortelvulling ook opnieuw gedaan.

Wat de geachte collega uit China gedaan heeft is de wortelvulling verwijderen en een opening in de punt van de wortel maken.
Dat heeft twee gevolgen: de oude bactierien bacterien kunnen er uit. En er kunnen nieuwe in.
Je lichaam reageert daar altijd op: met weer een ontsteking.
Dat was die warmte die je voelde in de koude praktijk: koorts door de nieuwe bacterien.
Antibiotica worden geacht de bactierien te doden.
Maar dat lukt tegenwoordig eigenlijk al niet meer.
Dus de infectie wordt alleen maar erger.

Nou is de wortel opnieuw gevuld.
En blijkbaar door iemand die ook niets snapt van een herinfectie via een open wortelkanaal.
En eigenlijk ben je weer bij af, net zover als vlak voordat je vertrok.
Wat je nu voelt, is een zwelling rond de punt van de wortel.
Daarmee kan de druk zich meer verspreiden over het kaakbot onder je neus.
Er kunnen nu twee dingen gebeuren: de zwelling neemt toe en barst uit, meestal naar voren via een soort puistje.
Of de zwelling neemt vanzelf af.
In beide gevallen wordt de tand minder drukgevoelig.

In Nederland zou je een apexresectie kunnen krijgen.
Eventueel in combinatie met een nieuwe wortelvulling.
Nogmaals: antibiotica helpen eigenlijk niet.

Goede pijnstillers wel.
En: ijs, pepermuntblad, teatreeolie (Melalucea), knoflook, gember.
Dit zijn huismiddeltjes die je zelf kunt toepassen.
IJs tegen de pijn en de rest tegen een infectie.
Een paar keer per dag 3-6 minuten tegen de dikke plek aan houden, gember en knoflook in kleine stukjes.
Het werkt verlichtend. En het zijn oeroude middeltjes tegen ontstekingen.
Pepermuntolie is heel sterk spul, dus gebruik dat liever niet.

Sterkte
ma, 01/30/2012 - 20:25 Permalink
Sherwin

Heel hartelijk bedankt voor je uitleg, op zich voel ik na de behandeling eergisteren geen pijn meer, als ik op de tand klop voel ik nog wel iets, bij de neus is het wel nog gevoelig, maar minder stijf dan gisteren en eergisteren, eten gaat beter, mits bewust en langzaam, ik heb sins gisterochtend geen pijnstillers meer genomen. De tandarts vertelde mij terug te komen als de pijn verdwenen was, hij zou dan verder gaan schoonmaken in 5 a 7 keren, ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Knoflook en gember in overvloed hier, dus dat kan ik gekneusd tussen kaak en lip laten zitten?
di, 01/31/2012 - 02:34 Permalink
Sherwin

Oh Frank, ik vergat er bij te zeggen dat ik aan die tand nooit een wortelkanaal behandeling heb gehad, de tand is zo'n 4 a 5 jaren geleden bijna half afgebroken, de zenuw kwam niet bloot te liggen, er is toen iets opgezet geworden, ik weet niet hoe dat heet, waardoor het er weer normaal uitziet, het was dus nu weer afgebroken, en weer opnieuw gerepareerd, weer afgebroken, en de bijt in de appel gaf de doorslag.
di, 01/31/2012 - 02:55 Permalink
Newtan

OK, dat had ik niet goed begrepen dan.
En ik ben blijkbaar in de war met een andere kwestie geweest.
Het verhaal klopt verder wel: er zit een infectie in de tand waardoor nu de punt van de wortel ontstoken is.
Met die ontsteking gebeurt nu blijkbaar iets wat nog steeds rommelt.
Als de pijn weg is, dan zal de geachte collega in China de wortel verder schoonmaken door er een ontsmettend middel in te doen en dat een tijdje in te laten werken.
Dat kan een paar keer, afhankelijk van de kracht van het spulletje.
Laat maar zien aan de beste man wat je onder je lip doet, knoflook of gember.
Beide kun je een stukje van op de wortelpunt leggen.
Een paar minuten.
Samen lijkt me weer overdreven, begrijp me goed.
Maar dan ziet hij dat je je best doet om van buitenaf de wortelpunt te ontsmetten.

De bedoeling is het ontoegankelijk maken van de wortel voor nieuwe bacterien als ze helemaal weg zijn.
Dat gaat, na het schoonmaken, met een wortelvulling.

Of je daarmee kunt wachten tot je in NL terug bent, hoor ik je denken.
Waarom zou je?
Zoveel schelen die technieken niet over de hele wereld.
Maar de prijzen wel. Een kanaalbehandeling kost je hier tussen de 150 en 300 euro.
En het zou me verbazen als je daar meer dan 50 dollar kwijt bent.

Ik ben blij te zien dat de overlast al een stuk minder is.
di, 01/31/2012 - 20:05 Permalink
Sherwin

Nogmaals bedankt Frank, dit helpt me verder uit mijn dromen, nog een kleine toelichting van de prijs; de eerste behandeling, zoals omschreven 20 Yuan= €2,20, de tweede was meer werk en meer materiaal; 30 Y= 3,30 de vervolgbehandelingen zullen niet meer dan 30 Yuan kosten, ik laat het dus zeker hier doen, inmiddels is de pijn ver weg, uiteraard de wortelpunt is nog gevoelig, en de knolook en gember werken uitstekend.

Groeten Henny
wo, 02/01/2012 - 07:10 Permalink
tbierhoff

Waarom kost een wortelkanaalbehandeling zoveel geld vroeg ik mezelf altijd af. Ze zijn een kwartier kwijt van hun tijd en je bent zoveel geld kwijt.

Ik heb stad en land afgezocht voor een goedkope wortelkanaalbehandeling en dit was niet makkelijk omdat je vaak ziet dat de aller goedkoopste mindere kwaliteit leveren.

2 weken geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad bij een tandartspraktijk in Leiden en dit was zo goedkoop vergeleken met de rest van de tandartsen, en de kwaliteit was echt OPTIMAAL! Ik ben ook direct overgestapt op deze tandarts omdat ik zo tevreden was met de prijs/kwaliteitverhouding wat je totaal niet zal verwachten als je hier aankomt het is een mooie praktijk en ze gebruiken de nieuwste technieken, waarom dan zo goedkoop?

Ze besteden ook nog is veel persoonlijke aandacht aan je wat ik persoonlijk erg belangrijk vind.

Ik raad iedereen deze tandarts aan!

Het gaat om tandartsenpraktijk ***Geen praktijknamen op het openbare forum*** voor de tarieven kunt u terecht op de website ****

Ik was erg tevreden en ik weet zeker u ook!
wo, 02/01/2012 - 10:09 Permalink