Terugtrekkend tandvlees en ontsteking, gaat niet over

Author:
karin87
Posted:
vr, 07/08/2016 - 12:23
Hallo,

Ongeveer vijf weken geleden kreeg ik een soort bultje op m'n lipbandje. Ik heb daar toen geen aandacht aan besteed, want ik dacht dat het vanzelf over zou gaan. Dat was echter niet het geval en toen ik zo'n drie weken geleden eens in de spiegel ben gaan kijken hoe het er uit zag, zag ik tot mijn grote verbazing dat dat, waar je lip overgaat in tandvlees (lastig uit te leggen), heel donkerrood was. Mijn tandvlees was/is gewoon nog roze. Maar, daarnaast zag ik dat mijn tandvlees bij één van de tanden (in het midden) behoorlijk was terug getrokken. Ik heb toen de tandarts gebeld en er werd geadviseerd goed te spoelen met mondwater, goed te poetsen en goed te flossen en dan zou het binnen een paar dagen beter gaan. Dit was niet het geval, dus vorige week heb ik de tandarts bezocht. Ze vertelde dat het inderdaad een ontsteking is, maar de ontsteking was niet erg en lag niet diep. Ze heeft het goed schoongemaakt en ik heb een speciaal taft-borsteltje meegekregen om die ene tand mee schoon te houden. Dit gebruik ik nu een week en daarnaast ben ik ook nog steeds aan het flossen en spoelen. Het probleem is echter dat de pijn alleen maar toe neemt. Het is niet meer donkerrood. Mijn lipbandje voelt niet meer als een bandje, maar als een bolletje. Verder zie ik dat bij de naastgelegen tanden een wit randje is ontstaan. Ik ben echt ontzettend bang dat de rest van mijn tandvlees ook gaat terugtrekken. Het bloed trouwens niet en dat heeft het ook nooit gedaan. De tandarts wilde het in de gaten houden en daarom moet ik begin augustus terug komen.

Mijn vraag is eigenlijk, komt dit iemand bekend voor? Want als ik zoek met behulp van Google, dan zie ik alleen maar ernstige ontstekingen waarbij het tandvlees terug trekt. Daarnaast lees ik de tips die ik nu ook van de tandarts heb meegekregen, maar dat schijnt dus niet te helpen. Of moet ik gewoon geduld hebben?
En kan iemand me vertellen wat die witte randjes bij de tanden zijn? Is dat gewoon 'normaal'? Of moet ik me zorgen gaan maken? En als laatste vraag, dat taft-borsteltje, is het handig dat ik daarmee ook het tandvlees rondom desbetreffende tand schoonmaak, of maak ik daarmee alleen maar meer kapot?

Ik heb nog nooit iets met mijn tandvlees gehad, dus daarom ben ik een beetje gestrest.

Groeten Karin
karin87

Als antwoord op door Lieneke

De mondhygiënist heeft ook gekeken en zij heeft me alleen aangeraden te flossen met zo'n borsteltje en om met een tuft borstel de desbetreffende tand te poetsen.
Ik maak nu iedere dag een foto, om te controleren of het tandvlees bij de andere tanden ook terug trekt. Tot nu toe lijkt dat nog niet echt het geval, al was ik daar wel bang voor.
Het gekke is dat het maar bij een tand ontstoken lijkt te zijn, bij de onderkant van de tand. Aan de zijkant blijft het tandvlees gewoon zitten een kijkt het ook totaal niet ontstoken.
Ik wacht het nog wel even af, maar in ieder geval bedankt voor de reactie!
Attach
zo, 07/10/2016 - 23:41 Permalink