Niet eens met rekening

Author:
Tandarts020
Posted:
ma, 08/22/2016 - 19:41
Goedenavond dames/heren,

Ik heb de afgelopen Februari en Maart 3x mijn tandarts bezocht na een aantal jaren niet meer bij de tandarts geweest te zijn.
Ik heb te horen gekregen dat ik 4 gaatjes heb. Op de eerste afspraak heeft hij gelijk 2 gaatjes gevuld. een week later heeft hij 2 andere gaatjes gevuld.
En mijn derde afspraak was om een spleetje bij mijn boven voortanden te vullen.

Nu krijg ik de rekeningen binnen en daar ben ik wel van geschrokken.

De eerste keer is er intotaal 284 vergoed door de zorgverzekering. Dus daarvoor heb ik niks betaald.
Voor de 2e afspraak is er 65 euro vergoed en heb ik 114 euro zelf moeten betalen.
voor de 3e afspraak moet ik alles volledig zelf betalen en dit is een bedrag van 110 euro.

Dit zijn de handelingen die verricht zijn per afspraken:

Afspraak 1

Tweevlaksvulling composiet 55,49
Eénvlaksvulling composiet 42,28
Periodieke controle 11,85
Gebitsreiniging, per 5 minuten 20,08
Drievlaksvulling composiet 66,06
Aanvullend¬e medische anamnese 20,08
na (schrijftelijke) routinevra¬gen
Gebitsreiniging, per 5 minuten 11,85
Eénvlaksvulling glasionomeer/ 32,77
glascar-bomeer/compomeer
Gebitsreiniging, per 5 minuten 11,85
Eénvlaksvulling composiet 42,28
Kleine röntgenfoto 14,74
Gebitsreiniging, per 5 minuten 11,85
Geleidings, infiltratieen/ 13,21
of intraligamentaire verdoving
Kleine röntgenfoto 14,74
Geleidings, infiltratie- en/of 13,21
intraligamentaire verdoving

Afspraak 2

tweevlaksvulling composiet 55,49
tweevlaksvulling composiet 55,49
eenvlaksvulling composiet 42,28
Geleidings, infiltratieen/ 13,21
of intraligamentaire verdoving
Geleidings, infiltratieen/ 13,21
of intraligamentaire verdoving

Afspraak 3

tweevlaksvulling composiet 55,49
tweevlaksvulling composiet 55,49


Nou vind ik dat er voor de 1e afspraak behoorlijk veel berekend is.. Wat vinden jullie?
voor de 2e afspraak vind ik het prima.
Maar dan voor de 3e afspraak heb ik dus 110 euro moeten betalen om een spleet tussen me tanden te vullen. Wat eigenlijk niet eens goed gedaan is maar goed.
Om de spleet te vullen zegt hij dat hij 2 tanden moet vullen om de spleet te dichten, dat begrijp ik.
Maar is het dan normaal dat hij daarvoor 2x tweevlaksvulling in rekening brengt?

Ook heeft hij mij bij de 3e keer met een andere patiënt vergist. Als ik niet had gezegd dat ik kwam om mijn spleet tussen mijn tanden te vullen, dan had hij weer 2 'gaten' moesten boren
en vullen, want hij had namelijk mijn dossier verwisseld met een ander.

Ik gaf aan dat ik het totaal niet eens ben met de bedragen die ik moet betalen. Hij geeft aan dat ik mijn klacht bij Famed moet indienden. (Famed regelt de betalingen)
Maar hij heeft de bedragen doorgestuurd naar Famed dus ik vind dat HIJ het met MIJ moet oplossen, toch?

Inmiddels zijn de openstaande bedragen overgedragen naar een incassobureau en kan Famed dus ook niks voor mij meer betekenen zeggen ze. Ik moet mijn case bij de
deurwaarders neerleggen. Die willen natuurlijk alleen maar geld zien..

Wat moet ik nou doen?

Sorry voor het lange bericht maar dit is nodig om alles uit te leggen.
Chris888

Als ik naar de eerste twee rekeningen kijk zie ik 5+3=8 vullingen staan, ipv 4. Misschien kun je er voor de duidelijkheid nog even de elementnummers bijzetten? Het lijkt er in ieder geval dat er of een vergissing is gemaakt, of dat niet duidelijk is uitgelegd hoeveel gaatjes er waren. Heb je vooraf een begroting gekregen? Dat hoort wel zo (zonder dat patiënt er om vraagt) bij behandelplannen boven de 250 euro.

Twee tweevlaksvullingen voor opvulling van een spleetje vind ik netjes. Voorkant, achterkant, zijkant zijn al 3 vlakken namelijk. En als het goed is, worden alle vlakken netjes worden afgewerkt.
ma, 08/22/2016 - 21:03 Permalink
Tandarts020

Als antwoord op door Grappa

Ik heb geprobeerd te praten met mijn eigen tandarts maar hij neemt me niet sirieus en loopt weg als ik probeer te praten met hem.

Ik heb in ieder geval contact opgenomen met Credios (deurwaarder) en die gaven aan dat ik een bezwaar via de mail kan sturen naar hun toe, zodat zij er ook van op de hoogte zijn.

En ik ga bij de Nza een klacht indienen hartelijk dank voor de tips jongens!
wo, 08/24/2016 - 12:28 Permalink
vV

de verwijzing door de tandarts naar Famed is onzin. Famed voert alleen de opdracht van de tandarts uit, is geen klachteninstantie. Wanneer een vordering onrechtmatig is (en dat is deze in ieder deels lijkt het wel) krijgt de tandarts hem terug, inhoudelijk de kwestie behandelen zal hij toch echt zelf moeten doen. Famed is dit soort klanten trouwens ook liever kwijt, hebben ze veel te veel werk aan... Doe alles schriftelijk (dossiervorming)
wo, 08/24/2016 - 12:51 Permalink
Grappa

Als antwoord op door vV

Inderdaad een schande dit soort horken die niet met hun cliënten in gesprek willen gaan. Aangetekende brief, nota betwisten , er is geen behandelovereenkomst tot stand gekomen omdat niet aan de NZa regeles en de WgbO is voldaan en melden bij de NZa. Alle schriftelijk. Blijkbaar leert men alleen op deze manier. En natuurlijk een andere tandarts, er zijn er genoeg.
wo, 08/24/2016 - 20:16 Permalink