Stift bij composietvulling

Author:
marysedesmet
Posted:
wo, 08/31/2016 - 10:03
Vorige week is een oude vulling vervangen.
Aangezien de wanden van de tanden vrij dun waren geworden, heeft de tandartsen stiften (V70) geplaatst. Dit met de gedachte dat er in de toekomst een kroon geplaatst kan worden.
Als ik nu informatie zoek over het plaatsen van stiften, lees ik dat deze geplaatst worden na een wortelkanaalbehandeling.
Mijn vraag is of stiften ook geplaatst kunnen worden zonder dat de wortelkanalen zijn leeggezogen.
Ik hoor het graag.
Romy32

Ja, dat kan.
De stiften worden dan niet in het wortelkanaal geplaatst (want dat kan inderdaad alleen na een wortelkanaalbehandeling), maar net ernaast.
Parapulpaire stiften worden ze genoemd (naast de pulpa).
wo, 08/31/2016 - 10:18 Permalink
Grappa

Als antwoord op door Romy32

Het is alleen een zeer vreemde en in onbruik geraakte behandeling. De stiften zijn van metaal gemaakt en hechten niet aan een witte vulling. Als de vulling loskomt hangt deze dus aan de stift. Er onstaat lekkage en je kunt wachten op problemen. Een kroon maken op een dergelijke constructie is ook risicovol. Deze stiften dateren uit de tijd dat amalgaam nog werd gebruikt. Toen hadden ze een functie om de amalgaam vulling vast te houden. Amalgaam hecht namelijk geheel niet aan tandweefsel en bleef alleen zitten door zijn vormgeving.
wo, 08/31/2016 - 18:48 Permalink