Gaatje achter verstandskies

Author:
Anoniem (niet gecontroleerd)
Posted:
di, 09/20/2016 - 16:28
Beste forummers,

Ik heb naar het schijnt een gaatje in een kies achter de boven rechter verstandskies. Deze verstandskies is volledig recht aangesloten tegen de andere kies en niet schuin ingegroeid. Door toeval en omstandigheden heb ik de mogelijkheid gehad hier twee tandartsen over te raadplegen. Het advies wat zij gegeven hebben is echter tegenstrijdig en laat in mij in dubio achter. Belangrijke voetnoot is dat ik helemaal geen last ondervind van dit euvel.

Tandarts 1 zegt dat de verstandskies getrokken moet worden om het gaatje te repareren en dat dit redelijke haast heeft omdat het gat groter wordt.

Tandarts 2 raadt aan de situatie te consolideren. Het is niet nodig een kies te trekken als ik er geen last van ondervind en het gaatje dermate klein is dat dit vooralsnog niet echt voor problemen kan zorgen. Tevens kan volgens Tandarts 2 het gaatje gerepareerd worden zonder de kies te trekken. Gezien ik nu nergens last van heb, is het advies niks te laten behandelen.

Ik begrijp dat het middels een forum onmogelijk is de situatie in mijn mond te beoordelen. Wat ik echter wil weten is of de assumpties die gemaakt worden correct zijn en wat voor consequenties dit voor het gebit heeft. Is het bijvoorbeeld gebruikelijk een gaatje te laten zitten, met een eventuele risico dat dit kan lijden tot zenuw schade (wortelkanaalbehandeling?). Wat mij vooral dwars zit is het verschil in houding, waarbij het lijkt dat Tandarts 1 preventief handelt en Tandarts 2 correctief. Daarbij zie ik er ook tegen op om (nog) een kies te verliezen
Lieneke

Het is wat je zelf wilt...en ook de handigheid van de tandarts is hier een issue. De een kan het wel en de ander niet. Laat je het gaat je zitten of laat je het gaatje boren...je loopt bij beide risico op triggeren van de zenuw met kiespijn ten gevolg. Trekken kan altijd nog...
do, 09/22/2016 - 08:13 Permalink
M.THK

Beste Kris,
Het proces dat een gaatje veroorzaakt kan actief of inactief zijn. Als het gaatje, zoals u zegt, klein is en goed schoongehouden wordt door goed te poetsen met fluoridetandpasta, is het mogelijk dat het proces gestopt zou kunnen worden (of zelfs hersteld kan worden als het proces zich nog alleen afspeelt in het tandglazuur). Gezien de locatie van het gaatje, betwijfel ik of u daar goed bij kan met een tandenborstel/stoker/flosdraad. Vaak worden verstandskiezen dan ook getrokken omdat deze juist zo moeilijk te bereiken zijn.
De verschil in houding tussen de tandartsen is niet eens zo gek. Binnen de Tandheelkunde komt het voor dat men het niet over eens is bij bepaalde zaken en hebben tandartsen verschillende kwaliteiten in vaardigheden.
Ik hoop dat u hiermee voldoende informatie heeft.
vr, 09/23/2016 - 20:46 Permalink