wortelkanaalbehandeling na wortelpuntontsteking.

Author:
bangerd10
Posted:
do, 11/03/2016 - 14:29
Het begon met pijn in de wang die er soms was, waarvan ik dacht dat het door knarsen kwam, maar toen kreeg ik pijn bij het kauwen en zelfs bij het praten als de kiezen elkaar raakte.Op de foto bij de tandarts bleek dat ik een wortelpuntontsteking had met een zwelling op de overgang van de kaak en de wang. De wortelkanaalbehandeling ( kies met 1 wortelkanaal) is in 2 keer gedaan en ik heb een antibioticakuur gehad na het dichtmaken van de kies, want ik had nog steeds drukpijn. Ook merkte ik dat als ik buiten liep met de hond mijn wang weer pijn ging doen wat met de kou te maken had. De zwelling is wel stukken minder maar ik voel nog steeds pijn als ik de wortel van de kies aanraak. Vanmorgen ging ik op de fiets weg en na een 10 minuten fietsen en een warme ruimte ingaan deed mijn wang weer pijn. Het lijkt dus te maken te hebben met kou/wind. De kies is ontzenuwd en kan geen pijn meer veroorzaken. Gisteren stootte ik met een ragertje tegen de kies en het was gevoelig en ik denk dat dit te maken heeft met de ontsteking nog niet weg is? (Er zaten wel wat barstjes in die kies.)

Kan dit nog zelf weggaan of moet de kies er nu toch uit? de tandarts hoopte hem te kunnen behouden, maar als ik problemen bleef houden dan moest hij eruit.
En dan heb ik nog de vraag of de andere kiezen "aangestoken" kunnen worden door die wortelpuntontsteking. Ik ben echt bang dat zoiets overslaat naar andere kiezen.
Lieneke

Het lijkt erop dat er nog leven in de kies zit en dat de behandeling dus niet geheel geslaagd is. Je zou kunnen vragen om een verwijzing naar de endodontoloog. Het kan de andere kiezen niet echt aansteken, zover we weten, maar de ontsteking kan zich wel uitbreiden.
ma, 11/07/2016 - 10:28 Permalink
bangerd10

Als antwoord op door Lieneke

Zou het kunnen dat de ontsteking onder de kies nog niet weg is en dat het de pijn veroorzaakt? De kies zat al een beetje los en ik voel de kies als ik iets kauw, maar niet bij koud en warm. Ik las iets over aangezichtspijn dat koude en wind dat uitlokken en het was zo dat hoe langer ik buiten in de kou was, hoe meer pijn in de wang/gezicht ik kreeg.
Dit is nu niet meer, maar het zit nog niet lekker. Hoe lang kan het duren voordat een ontsteking helemaal weg is en groeit het bot dan weer terug?
do, 11/10/2016 - 18:57 Permalink