2 kiezen trekken en dan implantaat of plaatje?

Author:
maanbo
Posted:
ma, 09/06/2010 - 20:23
Even met de deur in huis vallen, na een noodtandarts te hebben bezocht blijk ik een leuke erfenis te hebben van mn vorige tandarts, ben meteen overgestapt en ga een behoorlijk traject in.

Maar nu het volgende;

Er moeten 2 kiezen rechtsonder achterin getrokken worden, ze zijn niet meer te redden, de ontsteking zit tussen en in de worstels van beide en kaakbot is al een eind geslonken.
Waarschijnlijk moet ook het kiesje helemaal achterin rechtsboven eruit maar dat is nog een twijfel geval, die word eerst beter bekeken en schoongemaakt en dan beslist.

De tandarts zegt dat de onderkant opgevult moet worden omdat anders de boven kiezen uit gaan zakken.
De keuze van de tandarts zijn implantaten en anders een plaatje ofzo maar hier stond de tandarts naar mijn idee niet erg achter.

* Wat zou in deze wijsheid zijn, ook rekening houdend met de kosten want die zullen niet mis zijn want bij deze behandeling blijft het niet er zal op een andere plaats ook een dubbele brug geplaatst moeten worden en meer.

* Wat zijn de voor/nadelen van een plaatje op die plaats?

* Kan ik later alsnog kiezen voor implantaten als ik wat geld gespaard heb?

* Is een plaatje op die plaats ook met ijzer aan alle kanten en beschadigt dat je "goede" tanden ernstig of gaat er een seal laagje ofzo omheen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Spiegeltje

Die achterste kies is dat soms een verstandskies?

Dat "uitzakken" of "migreren" zoals het officieel wordt genoemd is i.d.d. een potentieel probleem maar wel voor de langere termijn. Het duurt (soms tientallen)jaren voordat het echt merkbaar wordt en klachten kan geven bij het kauwen. Nietsdoen blijft ook een optie, maar het is niet de beste optie. Opvullen van het gebit blijft in het algemeen het beste maar er kunnen redenen zijn om het anders te doen. Dat hangt van allerlei factoren af, zoals de staat van de rest van het gebit, uw verwachtingen ten aanzien van uw gebit, uw leeftijd en wat u er voor over heeft financieel gezien.

Je zou bijvoorbeeld ook nog één implantaat kunnen nemen en de achterste kies vergeten. Implantaten helemaal achterin, dat is wel een erg luxe oplossing. Stel dat de kies tegenover de lege plek - na vele jaren - door uitzakken problemen gaat geven kun je die ook laten trekken. Missen doe je hem namelijk niet echt.

Kortom, wat de tandarts voorstelde is waarschijnlijk de beste oplossing maar niet noodzakelijkerwijs de enige te overwegen.

Ik pretendeer niet een volledig advies te geven, dat kan de tandarts beter. Ik wil alleen nog een gezichtshoek bieden om eventueel met uw tandarts te bespreken. Ga niet over een nacht ijs. Het is inderdaad mogelijk om nog even te wachten met die implantaten.
ma, 09/06/2010 - 22:16 Permalink
maanbo

dank je wel spiegeltje.

Het zijn niet mijn verstandkiezen die zijn er al een poosje uit.

Ik ben nu 37 jaar en heb perfecte tanden alleen mijn kiezen is 1 brok ellende.
Ze staan als het ware te soppen in de pus vandaar dat er binnen nu en 3 weken 3 getrokken gaan worden (misschien 4), een stuk of 5 opnieuw vullen omdat die gewoon lek zijn of overhangen en dan nog wat gaatjes bijwerken en ik heb vandaag WKB gehad. Dus bijna alle kiezen krijgen een beurt.

Hoe het allemaal kan???? Geen idee ik zat minstens 6x per jaar bij tandarts voor controle en met klachten die dan verholpen werden dacht ik maar blijkbaar dus niet helemaal goed ofzo.

Het gaat dus om de kies voor de verstandkies zowel rechtsboven als rechtsonder en de grote kies rechtsonder. Maar Spiegeltje als ik jou begrijp dan hoef ik niet alles meteen te laten doen qua bruggen en implantaten want een kleine 10.000 euro heb ik niet voor het oprapen helaas.

Maar als ik, als tijdelijke oplossing, een plaatje zou nemen om op termijn (zeg over een jaar of 2) een implantaat erin te laten zetten is dat ook een goede optie of is het slimmer dan niets te doen vanwege het eventueel beschadigen van de andere kiezen door het plaatje?
di, 09/07/2010 - 00:09 Permalink
alpifresh

Een plaatje beschadigt je overige tanden niet. Als hij dat wel doet, is er iets mis en moet je het laten verhelpen.
Voordat implantaten werden 'uitgevonden' waren plaatjes erg gangbaar. Het is misschien niet de beste oplossing, maar beslist ook geen verkeerde of foute oplossing. Je kunt het gebruiken ter overbrugging van een periode, of levenslang. Redenen om over te stappen naar implantaten zijn er wanneer een plaatje niet bevalt. Eerst dat maar eens afwachten?
di, 09/07/2010 - 00:43 Permalink
TechniekerJeetje

Een plaatje beschadigt je overige tanden niet. Als hij dat wel doet, is er iets mis en moet je het laten verhelpen.
Voordat implantaten werden 'uitgevonden' waren plaatjes erg gangbaar. Het is misschien niet de beste oplossing, maar beslist ook geen verkeerde of foute oplossing. Je kunt het gebruiken ter overbrugging van een periode, of levenslang. Redenen om over te stappen naar implantaten zijn er wanneer een plaatje niet bevalt. Eerst dat maar eens afwachten?

Een plaatje beschadigd het restgebit wel degelijk! Waarom dacht je dat er tegenwoordig andere middelen voor handen zijn?
Een nadeel van een plaatje is dat het vaak op de rand van het tandvlees van de natuurlijke tanden en kiezen ligt. Daardoor wordt het tandvlees naar beneden gedrukt en trekt het tandvlees terug, waardoor de elementen los komen te staan.

Even voor de topic starter;

Tijdelijk is een plaatje geen probleem, maar persoonlijk zou ik op den duur toch de (dure) implantaten opteren....
di, 09/07/2010 - 19:51 Permalink
vV

vind het een beetje erg kort door de bocht de vorige tandarts hier allemaal de schuld van te geven. Dat een behandeling niet lukt kan meerdere factoren hebben, en ik zou niet zomaar implantaten gaan plaatsen zonder die echt te kennen.

Wie is de nieuwe tandarts? niet de noodtandarts neem ik aan.

Zou eerst de boosdoeners eruit laten halen in ieder geval, lekker laten genezen, dan tijd om te beslissen. Eventueel frame om inderdaad op adem te komen en te stabiliseren, dan is er vele jaren tijd om eventueel te beslissen en voor te bereiden voor implantaten.
wo, 09/08/2010 - 09:20 Permalink
Spiegeltje

@maanbo: een frameprothese - waar vV op doelt - is vaak minder belastend voor het tandvlees dan een plaatprothese (plaatje). Zoals de naam al zegt zit het geheel met een frame van draad of metaal vast aan de tanden op zo'n wijze dat je er niet al te veel van ziet.

Overigens zijn er heel veel mensen met een plaatje als definitieve oplossing, dat is nog steeds een optie. Elke optie heeft zijn voor en nadelen.

Een plaatprothese is goedkoper dan een frameprothese, maar kent dan ook nadelen. Aangezien de plaatprothese geheel op uw tandvlees steunt, kan dat makkelijk tot tandvleesproblemen leiden. Uw tandvlees moet namelijk de kracht veroorzaakt door het kauwen, opvangen. Ook blijft voedsel gemakkelijk onder de plaatprothese zitten. Dat leidt sneller tot ontstekingen van het tandvlees. De frameprothese steunt voor een groot deel op uw overgebleven tanden en kiezen en in mindere mate op het tandvlees. Daardoor vangen uw natuurlijke tanden en kiezen de kauwkrachten op en wordt het tandvlees meer ontzien dan bij een plaatprothese. Welke voor u het meest geschikt is, verschilt per persoon. De keuze maakt u in overleg met uw tandarts.
Attach
wo, 09/08/2010 - 11:03 Permalink