Implantoloog aansprakelijk voor afbreken schroef abutment?

Author:
JanD
Posted:
do, 03/16/2017 - 08:48
Twintig jaar geleden een aantal implantaten en kronen laten plaatsen. De implantoloog, tevens tandarts ben ik daarna altijd trouw gebleven. Inmiddels heb ik meer implantaten en zijn sommige kronen al meer dan eens vervangen.
Enkele jaren geleden heeft deze implantpoloog twee naast elkaar liggende implantaten geplaatst. Bij beiden is de schroef enkele weken/maanden naa plaatsing gebroken waardoor de kronen losser zaten maar niet loslieten. Eerlijk gezegd was ik wel klaar met het maken van kosten aan mijn gebit en omdat ik verder geen last had en niet bepaald een aanbod kreeg van de implantoloog om hier tegemoet te komen in de kosten, heb ik het laten zitten.
Nu, jaren later, valt 1 van de twee implantaatkronen uit. De implantoloog krijgt vervolgens de afgebroken schroef niet uit het implantaat en beschouwt het implantaat als verloren.
Hij heeft nu aangegeven dat hij destijds de schroeven met veel meer torque heeft aangedraaid dan door de fabrikant aangegeven (bijna 2x zoveel torque). Ik was -en ben nog steeds- verbijsterd over deze mededeling, jaren later.
Uit de autotechniek weet ik wat het risico is als bouten worden aangedraaid boven de max aangegeven waarde. Die breken dus af. Er is bij mij tevens geen enkele andere reden bekend hoe een titanium schroef ooit zou kunnen afbreken in een implantaat wanneer deze samen met het abutment op enig moment goed is geplaatst.

Nu ontvang ik een voorstel van de implantoloog om een nieuwe opbouw te maken waarbij gebruik wordt gemaakt van een brug over het verloren beschouwde implantaat heen en op de naastliggende kiezen (tevens ook implantaten). Daarbij wordt er totaal geen rekening gehouden met de oorzaak van deze ellende: de veel te strak aangedraaide schroef. De totaalprijs ligt ver boven de 2600 eur.

Mij lijkt dit volledig onterecht. Nu heb ik al eerder een vraagteken geplaatst bij een behandeling waarbij de kies achterin mijn mond afbrak en het enkele maanden heeft geduurd omdat er toen een implantaat is geplaatst. Ik gaf aan dat ik bang was dat de bovenliggende kies zou verzakken maar daar werd rekening mee gehouden. Bij het plaatsen van de implantaatkroon beet ik binnnen enkele weken de erboven liggende kroon (van de verzakte kies) volledig stuk.

Ik gebruik inmiddels ruim 6 jaar een snurkbeugel die tevens dienst doet als splint zodat 's nachts mijn tanden niet knarsen.

Deze man is een specialist, buiten kijf, maar arrogant en eigenwijs, niet communicatief ook. Hij maakt echter fouten en in die ruim twintig jaar heb ik daar 40000 gulden en daarbij nog een 10000 euro achter gelaten. Hier trek ik de lijn.

Mijn vraag::
1 is dit terecht?
2 waar kan ik terecht met de klacht?
Ik ga er vanuit dat deze man niet open staat voor kritiek, terecht of niet.
Lieneke

Toen ik begon met lezen, dacht ik meteen...knarst deze patiënt soms? Dit is een contra-indicatie voor het plaatsen van implantaten. Daarbij geeft de implantoloog zelf toe een fout te hebben gemaakt. Ondanks dat een tandarts enkel inspanningsplicht heeft, lijkt het mij dat u sterk staat voor een klacht. Zelfs de manier van communiceren is grond voor een klacht. Maar u mag er niet vanuit gaan dat de tandarts niet open staat voor kritiek. U zal toch eerst moeten proberen eruit te komen met de tandarts, is het advies. Daarnaast kunt u gebruik maken van de geschillencommissie via zijn beroepsvereniging. De tandarts is verplicht om een klachtenfunctionaris te hebben. De klachtenfunctionaris kan een belangrijke rol hebben. Bijvoorbeeld door het gesprek tussen de tandarts en u te bevorderen. U heeft hiertoe alle ruimte ongeacht de
vraag of de klacht mondeling, telefonisch of schriftelijk is ingediend. De klachtenfunctionaris kan het gesprek ook inzetten wanneer nog niet sprake is van een formele klacht, maar wel onvrede is bij u. Vaak komen de betrokken partijen dan zelf onder begeleiding van een klachtenfunctionaris tot goede oplossingen.
Mocht deze informele aanpak desondanks niet tot oplossingen leiden, dan is het handig om de klacht op papier te hebben (dit kan elektronisch of schriftelijk). Dit bepaalt namelijk de aanvang van de officiële termijn van de afhandeling van de klacht. De tandarts moet vanaf dat moment
binnen zes weken de klacht samen met u tot een oplossing brengen. Zo nodig, kan de klachtenfunctionaris helpen bij het duidelijk en goed omschrijven van de klacht.
do, 03/16/2017 - 09:57 Permalink
vV

Als antwoord op door Lieneke

sorry Lieneke maar knarsen is geen contra indicatie voor implantaatplaatsing. CBT hier ter plaatse plaatst ze vaak juist bij knarsers, geeft betere resultaten dan uitneembare voorzieningen. Wat niet wegneemt dat je bij knarsers wel extra voorzichtig moet zijn.
Denk dat een goed onderzoek door een gnatholoog /specialist liefst bij een CBT als second opinion een goed plan is.
do, 03/16/2017 - 11:53 Permalink
JanD

Bedankt voor de reacties zover. Zelf bestrijdt ik het dat knarsen hier een oorzaak kan zijn. Dit implantaat was nog jong terwijl ik in 1998 ongeveer 20 kronen en 4 implantaten heb laten zetten waarvan er weliswaar -en dat geeft ik direct toe- door knarsen kronen zijn gechipt maar ondanks dat ik inmiddels al 8 implantaten heb is het redelijk te stellen dat knarsen geen oorzaak is. Mede natuurlijk omdat knrasen onmogelijk is omdat ik al vele jaren een snurkbeugel draag.

In mijn ogen zijn er drie reden waarom deze schroef heeft kunnen breken:
1: materiaalfout
2: speling abutment waardoor uiteindelijk metaalmoeheid optreed in de schroef
3: te hoog aandraai koppel.
De kracht waarmee de schroef is aangedraaid is veel te groot geweest. Mij is niet bekend of dit in het dossier is opgenomen en zo ja, of dat dit makkelijk gewijzigd kan worden om eigen blaam te zuiveren. Hier trek ik wel de lijn voor wat betreft de aansprakelijkheid. Het voelt niet juist dat, ongeacht welke van de drie bovenstaande oorzaken er speelt, de patient voor 100% moet opdraaien voor de kosten. Tevens is de oplossing niet een gewenste: immers er moet nu een brug geplaatst worden op twee goede naastliggende implantaten. Het lijkt nu zo dat de inspanningsverplichting een tandarts vrijstelt van het nemen van een eigen verantwoordelijkheid na het maken van een vergissing. Dat moet niet over de rug van de patiet.

Wat ik jammer vindt is dat in de offerte totaal geen blijk gegeven wordt van de oorzaak noch de reden van het behandelplan en eenvoudig de patient wordt gevraagd heel veel geld te betalen.

Wat zijn de stappen die ik nemen kan? Vooropgesteld dat ik niet perse op oorlogspad uit ben. We spreken immers van een twintig jarige relatie! (Waarin ik wel ruim € 50.000 aan kosten heb gehad aan mijn gebit). Zelf denk ik aan:
1: klacht doorgeven aan de tandarts
2: second opinion (kan dat? kan dat discreet?)
3: klacht doorgeven aan het TIP
4: klacht toetsen in de (sociale) media: via de (sociale) media onderzoeken of mijn ervaring uniek zijn of dta er andere zijn met soortgelijke ervaringen (al dan niet bij dezelfde tandarts) en hoe zij gevaren zijn?
5: ??rechtbank??

Bedankt vast voor het delen van jullie ideëen.
ma, 03/20/2017 - 08:30 Permalink
JanD

Als antwoord op door JanD

Om nog even terug te komen over het karsen: als de schroef goed is geplaatst en er geen speling zit rondom het abutment is van breken van de schroef geen sprake. In het ergste geval kan wel het implantaat uit de kaak breken. De kracht van het knarsen wordt nl 1 op 1 doorgegeven aan het implantaat dat geen natuurlijke "schokbreker" heeft zoals een normale tand dat wel heeft.
ma, 03/20/2017 - 08:32 Permalink