Is mijn kies gebroken? En daardoor niet meer te redden?

Author:
Tieniemienie
Posted:
do, 03/30/2017 - 18:23
Beste allen,

Ik heb een kies met een kroon waar een ontsteking onder zit. Ik heb er eigenlijk weinig last van. Ik kwam er achter omdat er een fistel zat. De endontoloog heeft door de kroon heen, de wortelkanaalbehandeling opnieuw gedaan. Denk ik. In elk geval open gemaakt en schoongemaakt en er iets ingedaan wat het schoon zou moeten maken. Medicijn noemde zij het ( zij is een Engels sprekende Spaanse dame)
Er zat een stift in die helemaal was gaan roesten.
Helaas verdween de ontsteking niet. In tegendeel, die wordt op de foto juist erger. Ik heb er nog steeds geen last van. Wel zit er een enorme pocket die ook pijnlijk is als ze er iets insteekt ( en die blijft ook rechtop staan)
Op de foto is geen breuk te zien. Toch concludeert de endontoloog op basis van deze ervaringen dat de kies gebroken moet zijn. Trekken is volgens haar de enige optie.
Ze heeft het niet over een apex dinges gehad (heb al veel rondgesnuffeld hier op dit forum maar de terminologie nog niet helemaal toegeëigend :-)
Wat is jullie mening? Is de kies inderdaad gebroken en is trekken inderdaad de enige optie?
Alvast dank voor jullie inzichten
Romy32

Of er daadwerkelijk een breuk in de wortel zit, is ook vanaf hier uiteraard niet te beoordelen.
Je zou aan de endodontoloog kunnen vragen of een apexresectie nog een optie is, maar ik denk dat ze daar dan zelf wel mee was gekomen.
Maar vragen kan nooit kwaad natuurlijk.
Dat er een grote pocket zit, maakt de prognose van de kies er niet beter op.
Ben je hiervoor wel doorverwezen naar de mondhygiënist?
za, 04/01/2017 - 10:50 Permalink
Tieniemienie

Als antwoord op door Romy32

Dank voor jullie antwoorden.
Nee, ze kwam niet zelf met een apex. En ik was op dat moment ook niet genoeg op de hoogte om er naar te vragen. Ik ben niet doorverwezen naar de mondhygiënisch inderdaad. Maar het is moeilijk te zeggen wat er eerst was, die pocket of die ontsteking.
Ik blijf het vooral gek vinden zelf dat ik er eigenlijk nauwelijks of geen last van heb. Alleen als ik er hard op druk voel ik iets, licht gevoelig, niet eens pijn te noemen.
Ik zal mijn tandarts, voor hij gaat trekken toch nog eens vragen. Mijn broer kwam ook nog met een verhaal dat een ontstoken wortelpunt bij hem na anderhalf jaar vanzelf verdwenen was.
Ik vind het gewoon jammer als mijn kies onnodig getrokken zou moeten worden. De tandarts kan hem tenslotte nooiet meer terug zetten ;-)
za, 04/01/2017 - 21:02 Permalink
Tieniemienie

Vanmorgen was ik dus bij mijn tandarts, en die heeft uiteindelijk alleen de wortel verwijderd.. Die bleek inderdaad overigens gebroken van boven tot onder. Ik heb dus nu nog een kies met 1 wortel en een kroon erop. De tandarts zei dat het misschien niet voor altijd zo zal kunnen blijven, op een dag zal hij afbreken, maar voorlopig kan ik zo weer even verder.
Hij heeft ook kunstbot ingespoten, dus als het goed is kan mijn kaak zich daar weer herstellen. Nu voorlopig maar even gezond eten, en veel calcium denk ik :-)
ma, 04/03/2017 - 17:58 Permalink