Vergevorderde Paradontitis

Author:
peetjev
Posted:
za, 04/01/2017 - 07:05
Beste allemaal,

Omdat ik dit forum al doorgespit heb en ik berichten zie die ouder zijn dan 5 jaar maak ik een nieuwe vraag.

Sinds twee jaar is er vergevorderde paradontitis door mijn nieuwe tandarts geconstateerd. Mijn kiezen hebben pockets van 5 t/m 10mm. Het zit vooral bij mijn kiezen. De snij en voortanden zitten onder de 4mm.
De tandarts heeft gezegd dat er drie kiezen (rechts bovenin) getrokken moeten worden (ik heb al mijn verstandskiezen nog) en dat er ook waarschijnlijk chirurgie bij kom kijken.

Ik heb twee jaar geleden schoonmaakbehandelingen gehad maar de achterste kiezen blijven diep. Ik heb sinds die twee jaar geen behandelingen meer gehad vanwege privé omstandigheden.

Ik heb een verwijsbrief voor een paradontoloog maar hoe weet ik welke paradontoloog goed is? En is het wijs om kiezen te laten trekken?
Waarom helpt antibiotica niet bij Paradontitis en welke middelen zijn goed om het zelf te kunnen verbeteren? Welke Tandpasta, spoelmiddelen, tandstokers, draadjes? Ragertjes zijn echt een hel voor mij. Dit doet zo'n zeer.

Ik ben 39 jaar, heb 4 gaatjes gehad, ik heb naast de Paradontitis een redelijk goed gebit.
Ik baal hier gigantisch van, want ik kom elk half jaar of jaar bij de tandarts sinds mijn tweede.

Alvast bedankt.
Lieneke

Wat ontzettend jammer dat u geen nazorg heeft (kunnen) ontvangen. Nazorg is cruciaal voor het succes van de parodontale behandeling. Het is goed dat u naar de parodontoloog bent verwezen. U kunt daar een intake laten afnemen en aldaar vragen of die kiezen echt getrokken moeten worden of dat zij nog een laatste redmiddel hebben. U kunt er vanuit gaan dat alle parodontologen goed werk leveren.
Antibiotica helpt wel bij parodontitis, mits het juist wordt ingezet; op het juiste moment en bij de juiste persoon. Uw toekomstige parodontoloog kan hier prima, samen met u, een besluit over nemen.
Ragertjes zijn eigenlijk onmisbaar voor de genezing van de parodontitis. Helaas staat bij u de pijn in de weg. Dit is de bekende zure appel, daar zal u doorheen moeten. Na de behandeling zal het ook even gevoelig zijn maar als u het goed bijhoudt, is deze pijn vlot weg.
za, 04/01/2017 - 09:29 Permalink
peetjev

Als antwoord op door Lieneke

Hallo Lieneke,

Dank u wel voor uw antwoord.

Er waren situaties waardoor ik geen nazorg heb gedaan. Toen de Paradontitis gediagnostiseerd werd was ik echt net een week zwanger. Dan mag je geen behandelingen doen. Na de 12 weken heb ik 2 behandelingen gehad en daarna niet meer omdat ik niet meer lang op mijn rug kon liggen. Daarna had ik het ontzettend druk waardoor ik hier geen tijd meer voor heb genomen. Nu willen we weer zwanger worden en omdat Paradontitis vroeggeboorte veroorzaakt, werd het weer tijd.

Ik heb wel zelf om een second opion gevraagd, omdat eenmaal tanden getrokken ik ze dan ook voor altijd kwijt ben. En neptanden in het bot te zetten met parardontitis achtergrond is niet te doen heb ik me laten vertellen.

Ik vind het ook ontzettend jammer dat de mondhygienste waar ik vertrouwen in had weg is gegaan en daardoor was de stap om er heen te gaan ook lastiger.
za, 04/01/2017 - 10:20 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door peetjev

Juist vanwege die omstandigheden is (naar alle waarschijnlijkheid) jouw paro nog agressiever. Paro is een multicausale aandoening: stress, hormonen, algemene gezondheid, overgewicht, leefstijl etc etc...alles heeft ermee te maken. Het is niet waar dat je tijdens de zwangerschap niet behandeld mag worden. Wel moet er uiteraard rekening mee worden gehouden. Parodontitis kan vroeggeboorte en laaggewicht veroorzaken (zoals je zelf al zegt), dus juist reden om dan wel te behandelen. Behandelen in een later stadium van de zwangerschap is inderdaad lastig omdat je aorta snel in de knel raakt bij het platliggen en je dan dus duizelig etc kunt worden. Bovendien heeft de behandeling geen preventief effect op de vrucht meer. Daarom willen we eigenlijk heel graag aanstaande moeders behandelen ipv als ze al zwanger zijn....want dan ben je in feite al te laat om iets voor de vrucht te betekenen. Gelukkig is het risico wel heel laag.
za, 04/01/2017 - 16:58 Permalink
peetjev

Deze antwoorden geven mij een goed gevoel en ik heb een paradontoloog benaderd voor een afspraak.
We zijn nog niet zwanger, maar dan kan de Paradontitis alvast behandeld worden.
Ondertussen heb ik me weer verdiept in het genezen van Paradontitis en er bestaat een kans dat de Paradontitis zonder operatie en tanden trekken genezen kan worden. Zolang mijn persoonlijke hygiene en het schoonmaken van mijn tanden blijft.

Maar hoe groot is de kans dat het geneest of dat er een operatie moet komen bij zulke diepe pockets?

Ik zal het verloop hier wel op schrijven.
di, 04/04/2017 - 04:23 Permalink
peetjev

Ik ben langs geweest bij de paroddontoloog en die adviseerde mij de twee achterste kiezen de laten trekken aan de bovenkant (links en rechts).
Vandaag zijn de twee achterste kiezen (verstandskies en die daarvoor) getrokken. Het is geen pretje maar wel te doen. Vrijdag gaan de kiezen van de rechterkant eruit.

Dan heb ik nog twee kiezen met een pocket van 10 en de rest is gelukkig onder de 6 en die worden in juli schoongemaakt.
wo, 05/24/2017 - 17:45 Permalink