Wel/niet amalgaanvulling laten vernieuwen.

Author:
Gloria1971
Posted:
do, 05/18/2017 - 13:27
Mijn tandarts wil uit 1 van mijn gevulde kiezen de (amalgaam)vulling verwijderen en er een nieuwe vulling in plaatsen. Dit, omdat " het dan. Beter schoon te maken is", want eea zat niet gelijk ofzo. Nu ben ik erg bang voor het achterover liggen met open mond. Vind dat erg benauwd, omdat ik dan niet goed kan slikken, terwijl ik juist een verhoogde slijmvorming heb. Dus lang boren en het nog langer durende vullen (waarbij je niet tussendoor even overeind mag komen, want alles moet droog blijven..) is een crime. Daarbij nog de angst dat er -ondanks het afzuigen- amalgaam/kwik in mijn keel komt.. ze spoelen tegenwoordig bij het boren, in het verleden heb ik gemerkt dat ik toch wel veel van dat spoelwater in slikte..
omdat er dus geen gaatje oid onder de vulling zit, twijfel ik aan het nut ervan.
Wat zouden jullie doen?
vV

aangezien ik geen beeld heb van de situatie kan ik niet beoordelen of het nodig is. Naast cariës kunnen er idd andere goede redenen zijn om een vulling te vervangen. Wellicht nog eens navragen. Doorslikken van amalgaamresten is geen probleem, gaat vanzelf weer uit het lichaam. Kwikdampen van het uitboren zijn vervelender voor de tandarts, die heeft er meer contact mee dan jezelf.
Zijn geen redenen het niet te doen. De reden het wel te doen moet je tandarts je wellicht nog eens, duidelijker, uitleggen.
do, 05/18/2017 - 15:45 Permalink
Romy32

Als antwoord op door vV

Vraag ook aan de tandarts of hij een cofferdam wil gebruiken.
Dat is een rubberen lapje waarmee de kies wordt drooggelegd.
Je hoeft dan niet bang te zijn dat er water of ander materiaal in je keel komt, dat is misschien al een zorg minder.
Zeg van tevoren dat je last hebt van verhoogde slijmvorming, zodat de assistente dit onder de cofferdam kan afzuigen.

Verder wat vV zegt; vertel het gewoon aan de tandarts.
Als ze op de hoogte zijn zal dat ook al beter voelen voor je, denk ik.
do, 05/18/2017 - 21:15 Permalink
Chris888

Nou adem ik altijd door m'n neus, maar ik heb nog nooit gemerkt dat een cofferdam m'n ademhaling belemmert, dus in letterlijke zin is het niet benauwend.

Psychologisch wel omdat het je het gevoel geeft dat als ie er eenmaal op zit, je alleen nog maar kunt blijven liggen tot het klaar is en niet tussendoor even kunt spoelen of praten oid.

Zonder verdoving kan het plaatsen van de klemmen ook pijn doen.

Maar... het grote voordeel is dat je wat makkelijker je tong kan bewegen zonder het gevoel te hebben met je tong in de weg te zitten en daarom juist makkelijker kunt slikken. En het schept op één of andere manier ook wat afstand, alsof er zo'n beetje buiten je mond gewerkt wordt, ipv erin. Kortom, na- en voordelen dus, voor jou. Een cofferdam kan ook de kwaliteit van het werk ten goede komen.

Verder zou je nog kunnen vragen of huidige vulling niet bijgewerkt kan worden, overhang bijschuren oid. Grote kans van niet, anders was het wel voorgesteld, maar misschien is het fijn te weten waarom niet.

Succes in ieder geval.
vr, 05/19/2017 - 08:24 Permalink