mijn behandeling

Author:
esteekaa87
Posted:
za, 02/20/2016 - 11:51
Goedemiddag, in dit topic wil ik mijn behandeling bij de orthodontist bijhouden. Voor mijzelf, zodat ik als ik vragen heb deze kwijt kan aan andere dragers, maar ook voor anderen. Ik heb zelf namelijk veel gehad aan topics met verhalen en ervaringen die hier al begonnen zijn door andere beugeldragers.

Eerst maar voorstellen: man, 28 jaar.

Afgelopen (2015) zomer heb ik de eerste afspraak gemaakt bij een orthodontist, ik heb een overbeet waar ik vanaf wil en heb toen eindelijk de beslissing genomen een beugel te nemen.
Als tiener heb ik ook al kort een beugel gehad maar mijn eigenwijze jongere ik heeft de behandeling niet afgemaakt.
Inmiddels ben ik een halfjaar verder en sta ik min of meer op het punt de beugel te laten zetten (boven en onder). Ik zeg min of meer omdat de zorgverzekering (Menzis) moeilijk doet, halverwege mijn behandeling heb ik namelijk chirurgie nodig aan mijn onderkaak (ik heb gelezen, o.a hier en op een paar blogs van leeftijdsgenoten, dat dat vrij normaal is op mijn leeftijd met een beugel). Deze onderkaak moet iets naar voren worden gezet. De orthodontist én kaak-chirurg hebben mij verteld dat dit 100% vergoed wordt vanuit het basispakket maar de aanvraag voor deze operatie is afgewezen door de verzekering. Ik heb telefonisch contact met ze gehad en er werd mij verteld dat de operatie niet in de juiste volgorde is aangevraagd.... (?!) de callcentre medewerker was blijkbaar gediplomeerd orthodonist want hij wist mij te vertellen dat een ortho of arts niet kan zien dat ik zo'n operatie nodig heb zonder dat er begonnen is met de beugel.
Dit klonk nogal vreemd en ook mijn orthodontist vond dit heel raar, ze bood daarom aan zelf contact op te nemen met de zorgverzekeraar en een dag later hoorde ik van haar dat de zorgverzekeraar nogmaals de aanvraag wil bekijken/beoordelen.
Omdat de orthodontist niet wil beginnen met de beugel voordat er akkoord is voor de operatie is het voor nu dus even wachten.

Van Menzis krijg ik overigens 500 euro per jaar vergoed voor de ortho behandeling zelf, vanwege een collectief via mijn werkgever vervalt de wachttijd waardoor ik meteen kan beginnen. Dus afhankelijk van de duur van de behandelijk krijg ik bij 2 jaar 1000 euro en bij 3 jaar 1500 euro vergoed.

Ik ben eerlijk gezegd best enthousiast om de beugel te krijgen, ondanks dat mijn ortho altijd openstaat voor vragen wil ik er hier ook maar een paar stellen:

- hebben mensen hier ervaring met een afwijzing van de zorgverzekeraar voor de kaakoperatie?
- is een keramische beugel een aanrader? Ik las (op beugel.nl geloof ik) dat die 15 euro per slotje meer kosten, dat vind ik opzich nog wel te overzien, wat zijn andere opties voor minder zichtbare slotjes? Tandkleurige? Of krijg je dan gewoon fel witte? (invisalign of iets vergelijkbaars heb ik geen interesse in, dat is mij iets te duur)
- ik herinner mij van 11 jaar geleden dat ik flink last had van kramp na het plaatsen, is daar iets aan te doen? Een specifieke pijnstiller voor de eerste paar dagen misschien?
- áls ik inderdaad voor keramische slotjes ga, wat voor rekening kan ik dan verwachten na het plaatsen van onder en boven? Zo'n 1200,- ? Of nog iets meer?
Attach
MarianB86

Inmiddels ben ik een eind op weg in mijn beugel en kaakoperatie-traject.
Mocht je mijn ervaringen willen lezen dan verwijs ik je naar:
http://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/tandartstarieven-verzekering…
http://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/orthodontie/mijn-beugeltraje…
http://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/implantaten-kaakoperaties/mi…

En we zijn leeftijdsgenootjes. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Heel veel succes met jouw traject!
di, 02/23/2016 - 17:12 Permalink
esteekaa87

Als antwoord op door MarianB86

Bedankt voor je reactie. Jouw drie topics zijn inderdaad van pas gekomen, vooral je kaakoperatieverhaal komt bekend voor omdat dus ook ik met een afwijzing te maken heb.
Ik hoopte afgelopen week een reactie te krijgen van mijn zorgverzekeraar omdat het de vorige keer ook een week of 3 duurde van aanvraag tot afwijzing.
Dat het nu wat langer duurt is misschien wel een goed teken.
za, 03/05/2016 - 16:22 Permalink
esteekaa87

Nou ik heb de toestemming voor de kaakoperatie van mijn zorgverzekering (!!)
Daardoor kan de orthodontie behandeling ook direct beginnen en die afspraak staat vrijdag gepland. Ik moet zeggen dat het best spannend is maar ik kijk er wel naar uit. Ik ga overigens gewoon voor metaal.
di, 03/29/2016 - 17:22 Permalink
esteekaa87

Als antwoord op door Esli84

Ja het ging inderdaad snel, maar het was dus ook echt alleen nog maar wachten op de toestemming voor de kaakoperatie.
Toen die kwam bleek ik dus al binnen een paar dagen een afspraak te kunnen krijgen voor het inbouwen.
Afgelopen vrijdag is die geweest, maar alleen de onderkant is ingebouwd, blijkbaar (ik hoop dat ik het goed heb begrepen) moet er tegelijk met de slotjes, als voorbereiding op de kaakoperatie, metalen ringetjes om de kiezen worden gezet. Daarvoor is niet genoeg ruimte.
Dus onder zijn de slotjes ingebouwd en boven zijn een soort wigjes ingezet om ruimte te creeeren. (3e foto)

Komende dinsdag is de volgende afspraak, dan wordt gekeken of er genoeg ruimte is voor de metalen ringetjes. Zoja, dan komen die erin en ook de slotjes boven.

Ik wilde overigens wachten tot boven én onder erin zat voor ik hier een volgende update neer zou zetten, vandaar dat ik niet meteen vrijdag dit heb geplaatst. Maar bedankt voor de interesse.

Wat de beugel zelf betreft, het schuren aan de binnenkant van mijn mond valt mee, het doet niet echt pijn al is er wel wat kramp.
De reacties van mensen om mij heen zijn wisselend, veel mensen vinden het onzin dat ik aan een beugel ben begonnen (scheve tanden vallen blijkbaar minder op dan ik dacht), anderen zien het in eerste instantie niet eens, maar dat komt natuurlijk ook omdat de slotjes alleen nog onder zitten en het daardoor amper opvalt (foto 1), zodra ik ze ook op mijn boventanden heb zitten zal het een stuk meer opvallen.
Attach
za, 04/02/2016 - 17:02 Permalink
esteekaa87

De slotjes boven zijn nog niet geplaatst wat ik eigenlijk wel hoopte.
De "wigjes" waar ik het over had waren totaal niet als voorbereiding op de operatie (verkeerd begrepen), dat zijn/waren expansiedraadjes om ruimte te creeeren voor metalen bandjes om mijn kiezen waar de elastiekjes aan vast komen te zitten.
Bij 3 kiezen is dat gelukt, de draadjes zijn eruit gehaald en de metalen bandjes zijn geplaatst, bij de vierde (linksonder) lukte het niet, daar zijn weer expansiedraadjes geplaatst, daar gaat de orthodontist het komende maandag weer proberen.
Ik blijk uitzonderlijk weinig ruimte tussen mijn kiezen te hebben.
De kramp is inmiddels wel weg, alleen is de kies waar die expansiedraadjes omheen zitten nog best gevoelig.
De metalen bandjes waar ik er nu dus drie van heb zijn erg scherp aan de binnenkant van mijn gebit (dus tegen de tong) én aan de buitenkant (lippen) dus ik heb ze volgeplakt met kneedbare was wat erg goed helpt, alleen is het lastig met poetsen wat ik drie keer per dag probeer te doen. Dan moet ik het er toch uit plukken en 5 minuten later weer nieuwe was aanbrengen wat gewoon tijdrovend is.

Links (mijn rechts) zie je het metalen bandje om mijn kies zitten (vol met was ). Rechts (mijn links) zitten de expansiedraadjes waar komende maandag dus hopelijk het vierde bandje wordt aangebracht. En dán hopelijk de slotjes boven ook.
Attach
vr, 04/08/2016 - 14:41 Permalink
esteekaa87

De vierde is inderdaad geplaatst.
Maar met de slotjes boven wil de ortho nog even wachten.
Over vier weken heb ik een controle gepland, dan gaan ze kijken of onder alles goed gaat en of de slotjes boven er al in kunnen/mogen.
do, 04/14/2016 - 22:54 Permalink
Esli84

Als antwoord op door esteekaa87

Ben benieuwd hoe de volgende controle is! Ik heb ondertussen helder dat ik 80% vergoed kan krijgen voor een behandeling. Alleen kan dat pas per 1-1-'17 dus de behandeling zal pas volgend jaar starten. Ergens vind ik dat jammer, want zou morgen voor een afspraak kunnen bellen om de beugel te plaatsen, maar die vergoeding is toch ook wel erg fijn!
Behandelplan is besproken, kan met 1 tot 1,5 jr, met alleen blokjes beugel klaar zijn. Ondanks dat er (door de afdrukken en foto's) meer afwijkingen zichtbaar zijn geworden, ben ik toch blij met het voorstel. Het is te overzien!
Het enige waar ik nu nog over twijfel is metalen of witte brackets. Waarom heb jij voor metalen gekozen?
Ik heb nog even de tijd maar ben wel benieuwd naar de onderbouwing!
wo, 04/20/2016 - 17:31 Permalink
esteekaa87

Ja begrijpelijk dat je dan liever tot januari wacht. 80% vergoeding is trouwens heel netjes, omdat ik mij er zelf flink in heb verdiept vorig jaar heb ik een redelijk beeld gekregen van de vergoedingen en 80% vergoeding voor alles is erg goed, maar ik neem aan dat je dan eerst een jaar (dit jaar) de premie voor ortho vergoeding wel moet betalen maar pas in januari mag gaan declareren?
Ikzelf had puur het geluk dat mijn werkgever een collectief aanging met Menzis waardoor de wachttijd voor de duurdere tandartsbehandelingen en dus ook orthodontie verdween, daardoor kon/kan ik meteen beginnen en krijg ik nu dus 80% tot €500 per jaar.
Wat je kan proberen, al is dat natuurlijk niet legaal en niet alle praktijken doen dat, is vragen aan je orthodontist of je al eerder mag beginnen met de behandeling maar dat hij dit pas in januari of februari gaat factureren.
Ikzelf heb het geluk dat mijn tandartspraktijk dat geen probleem vind, zo heb ik vorig jaar november en december behandelingen kunnen doen die in januari en februari zijn gefactureerd, al besef ik wel dat behandelingen bij een ortho een stuk minder "haast" hebben waardoor dit soort schimmige afspraken niet nodig zijn.

Ik wilde inderdaad voor witte brackets gaan, ik ga daar niet ingewikkeld over doen, ik zag het gewoon niet zitten om op mijn 28ste nog met metaal rond te lopen, maar inmiddels ben ik daar overheen gestapt en ben ik er dolblij mee.
Dat heeft een aantal redenen, allereerst ben ik bij mijn orthodontist een leeftijdsgenootje tegengekomen die vol zelfvertrouwen met zijn metaal rondliep waardoor ik besefte dat het helemaal niet zo erg is, ipv schamen voor je gebit laat je zien dat je er iets aan laat doen, ik denk dat als je voor witte brackets gaat, je toch wel duidelijk laat zien dat je het iets is om je voor te schamen. Als laatste speelde de prijs toch ook wel mee, ik heb het mijn ortho niet gevraagd maar online heb ik gelezen dat je 15,- per slotje éxtra kan rekenen als je voor keramische gaat. Als de vier bandjes waar de elastiekjes aanzitten dan ook nog van keramiek moeten zijn en het draadje ook wit of tandkleurig, zit je zo op 400,- éxtra materiaalkosten voor boven en onder (grove schatting).
Als allerlaatste is mijn leeftijd toch ook wel belangrijk, ik denk niet dat je je als twintiger of begin dertiger hoeft te schamen voor een beugel. Als ik 15 jaar later een beugel zou nemen zou ik wat serieuzer nadenken over onzichtbare opties. Voor mij op mijn leeftijd denk ik, ik ben laat maar nog niet te laat.

Ik ben van plan in opvolgende posts wat afbeeldingen van facturen te plaatsen, voor mij waren de kosten altijd erg onduidelijk, ook de orthodontist is hier altijd erg vaag over geweest, ik moest volgens haar rekening houden met 2500 - 3500,- in totaal, inmiddels heb ik de eerste paar facturen binnen waaronder die voor het plaatsen van de slotjes onder. Ik ben nu niet thuis dus kan ze niet uploaden, maar iedereen die interesse heeft kan ze binnenkort verwachten.
za, 04/23/2016 - 19:03 Permalink
Esli84

Hallo!

Mijn werkgever heeft een collectief met CZ, dat is ook mijn geluk!
Ik werd door de ortho al geadviseerd om goed te checken of je de premie niet al vooruit moest betalen. CZ geeft aan dat dit bij hun niet van toepassing is. Ik kan de aanvullende verzekering pas per januari in laten gaan, dat zou dan betekenen dat ik pas in 2018 zou kunnen starten... Ik heb nu wel de neiging om het nog eens te checken, heb geen zin om zo lang te moeten wachten! Verder heb ik niets gezien over een totaal vergoedingsbedrag per jaar. Maar een totaal vergoedingsbedrag per behandeling. Daar ga ik ook nog maar eens goed naar kijken!
Wat betreft de suggestie om eerder te starten en later te factureren, is ook zeker de moeite waard om het eens na te vragen.

Ik vind dat je een sterk punt maakt m.b.t. de kleur van de brackets. Moet wel eerlijk zeggen dat ik het voor mijn gevoel gewoon niet mooi vindt bij mezelf... 19 jaar geleden kon je nog niet kiezen en vond ik het er verschrikkelijk uitzien bij mezelf. De kosten die jij noemt zijn echter wel anders dan mijn ortho vertelde. Hij zei dat het een verschil van 'tientjes werk' was. Daarbij heb ik gedacht dat dit op het totaalbedrag bedoeld was... Dat ga ik ook even goed navragen dus!

Bedankt voor alle tips, nog genoeg om uit te zoeken en om over na te denken! Maar erg prettig om hier op geattendeerd te worden!
zo, 04/24/2016 - 07:45 Permalink
esteekaa87

SORRY dat ik zo lang niets heb geplaatst.
Toen ik eenmaal mijn slotjes boven kreeg (ik ben toch voor keramische gegaan) vond ik een update niet zo nodig, en inmiddels ben ik al meer dan een jaar verder.
Sterker nog, ik ben al zo ver dat de ingreep aan mijn kaak eraan komt, morgen.
Om 12:30 word ik verwacht in het ziekenhuis en als alles goed gaat kan ik de ochtend erna naar huis.
Ik heb een foto gemaakt voor het "voor de operatie"-momentje, de eerste 1 á twee weken begreep ik dat ik veel zwellingen krijg waardoor ik dan nog geen ná-foto kan maken maar zodra het kan plaats ik 'm hier.
Attach
wo, 06/14/2017 - 19:10 Permalink
esteekaa87

Nou ik ben nu een week verder en het ging me best goed af.
Donderdag de 15e in de middag had ik de ingreep.
Iets voor 16:00 uur werd ik opgehaald, iets voor 19:00 uur werd ik wakker. Dus met vervoer en voorbereiding erafgehaald denk ik dat het ongeveer 2,5 uur heeft geduurd wat normaal is heb ik gelezen.
Ik kreeg meteen een koelmasker op wat op 16C stond werd me gezegd.
Ik was ontzettend moe en duf en sloom van de narcose, s'avonds kwam er wat familie langs maar die heb ik misschien maar 15 minuten bewust meegemaakt.
Rond 22:00 uur kotste ik bloed uit (netjes in het bakje!) wat ik al had verwacht, o.a vanwege het lezen van andere topics hier (bedankt) en op andere websites. Blijkbaar is het z.g.a onmogelijk om te voorkomen dat er tijdens de operatie bloed naar de maag gaat. De kaakchirurg heeft me vooraf ook gezegd dat ze vroeger een soort keeltampons gebruikten om het bloed op te vangen maar dat dat inmiddels niet meer mag. En dat bloed moet er dus ook uit.
Daarna sliep ik de hele nacht door redelijk goed, ik werd soms wakker van een zuster of broeder die binnenkwamen. Ik had een knopje gekregen om mezelf morfine toe te dienen maar dat was niet nodig. Pijn had ik niet maar wel een heel drukkend gevoel omdat mijn kaken op elkaar waren gedrukt met elastiekjes wat snel heel vervelend wordt, maar ik wist dat dat zou gebeuren.
Rond 06:00 uur werd ik wakker, meteen een toiletbezoek, toen ik rechtop stond merkte ik hoe ontzettend zwak en hongerig ik was, de zuster stelde voor wat vanillevla te geven met een spuit wat heel erg hielp, alleen de smaak al maar ook het suiker in de maag.
Om 09:30 had ik een afspraak met de kaakchirurg, ik klaagde over mijn rechter hoektanden die tegen elkaar drukken wat nogal ongemakkelijk was, hij legde uit dat hij tijdens de osteotomie kan kiezen om de spleetjes tussen de voortanden aan te houden of de hoektanden en dat hij voor de hoektanden is gegaan.
Dat verklaart waarom mijn hoektanden zo dicht bij elkaar staan en op rechts elkaar dus zelfs raken. Dat is iets wat de orthodontist moet corrigeren. De kaakchirurg ontsloeg me overigens na dit gesprek.
Vrijdag trok ik bij mijn zus in om even voor me te laten zorgen, daar ben ik tot zondag gebleven.
De zuster gaf me bij afscheid twee spuiten mee waarvan de grootste 60ml is, ik had een blender, een heleboel fruit en groente en met de spuit spoot ik het achterin mijn mondhoek, daarnaast heb ik veel water gedronken en elke dag een bouillon.
Vrijdag en zaterdag heb ik veel geslapen en veel op de bank gehangen, slapen -> eten, water, medicijnen -> paar uur wakker -> slapen -> eten, water, medicijnen ->
Zo ging dat twee dagen lang, de zwelling was op die dagen flink aanwezig. Ik heb 3 / 4 x per dag 20 minuten per keer gekoeld, langer, zo hadden we online gelezen, heeft geen zin omdat je lichaam dan warmte genereerd om de kou uit het lichaam te werken.
Vanaf zondag werd de zwelling minder en ben ik naar huis gegaan. Maandag en dinsdag verdween het nog meer en sneller, nu kwamen er ook blauwe plekken "op visite", ze begonnen daadwerkelijk op mijn kaak en zakten langzaam naar mijn keel. Eentje zit t.h.v mijn sleutelbot inmiddels, de rest nog half op mijn keel en tegen de onderkant van mijn kaak, woensdag de 21ste had ik een afspraak met de kaakchirurg en mondhygieniste, ik hoopte dat de elastiekjes die mijn kaken nu 6 dagen strak op elkaar hielden eruit mochten maar er werden slappere elastiekejs voor in plaats gezet en ik kreeg te horen dat ik nog steeds niet mag kauwen. (verder nog rontgen foto's gemaakt en de boel werd een beetje schoongemaakt)
De kaakchirurg zei dat hij het erg goed vond gaan. Donderdag (vandaag) een afspraak gehad met de orthodontist, ook daar zijn ze nogal verbaasd dat er zo weinig zwelling is.
Kortom, het ging allemaal erg goed. Vooral denk ik omdat ik me zo had ingelezen, ik denk dat ik zeker 15 Nederlandse en Amerikaanse blogs en topics gelezen van medepatienten die dit ondergingen.

Links is van woensdag de 14e voor de ingreep, rechts van vandaag, een week na de operatie, het is net een andere hoek maar het verschil zie je wel
Attach
do, 06/22/2017 - 18:43 Permalink