Wanneer betalen?

Author:
anono88
Posted:
di, 07/25/2017 - 14:27
Hallo,

ik ben al een erg lange tijd niet naar de tandarts geweest (reken 10 jaar). Na zo'n lange periode is mijn gebit achteruit gegaan uiteraard, en moet er aardig wat gerenoveerd worden (wat er nog te renoveren valt).
Ik ben vorige maand naar de tandarts gegaan ( ik stond blijkbaar nog ingeschreven) met zware tegenzin en angst, maar het lukte me toch. We hebben foto's gemaakt en morgen moet ik naar de mondhygienist. Die gaat alles schoonmaken en die stellen een plan op, daarna tast ik in het donker en weet ik niet wat er allemaal gaat gebeuren, we gaan het zien :(

Hoe dan ook; mijn vraag is als volgt:

Dit gaat waarschijnlijk wat kosten. Heel wat. Ik vroeg mij af of mensen hier ervaringen hebben met dit soort gevallen.

Wanneer moet ik betalen? De ene keer lees ik contant aan de balie, de andere keer over rekeningen. Dan weer dat het in termijnen mag.
Ik snap dat het verschilt per tandarts, maar ik wil graag weten wat jullie ervaringen ermee is.

Zelf durf ik de tandarts hier niet over te bellen, ik schaam me enorm en ik moet echt mijn verstand op 0 zetten om ook maar in die stoel te gaan zitten.

Wat is gebruikelijk in dit soort situaties? En stel ik heb het niet contant, laten ze me dan stikken? Ik weet het, had ik maar eerder moeten gaan.. maar dat heb ik niet gedaan.

Ik hoop graag op een reactie, ik wil me erg graag voorbereiden op zulke dingen.
vV

verschilt idd per tandarts en situatie ook nog. Vanwege het groeiend aantal m.n. nieuwe patiënten wat nota's niet betaald wordt ik wel steeds harder. Vind het enerzijds niet leuk maar ik heb ook rekeningen te betalen en een gezin te voeden.
Dus nieuwe patiënten mogen idd boter bij de vis gaan geven. En dat mag gewoon per afspraak opgedeeld, daarmee is te spreiden. En lukt het niet omdat de pin weigert wegens saldotekort worden afspraken opgeschort tot nota wel voldaan is.
al langer ingeschreven patiënten ( mits met goed betaalgedrag) zal ik wat coulanter mee zijn maar indien er geen AV is of het budget daaruit op zullen ook die op termijn met pin moeten gaan betalen. Krijgen wel enige tijd om te wennen aan de nieuwe regels.

Wil je het weten zal je het dus toch na moeten vragen. wat de regels zijn en wat mogelijk is. Wanneer er achteraf problemen komen doordat je op dat punt problemen voorziet maar dat niet bespreekbaar hebt gemaakt zijn ze ook niet blij namelijk...
Ik niet in ieder geval en mijn reactie is dan nogal rechtlijnig.

wanneer gaan ze het behandelplan bespreken? is dat er niet en ook geen kostenbegroting zal je daar toch ook naar moeten vragen. Los ervan dat ze verplicht zijn die te geven zelf.
di, 07/25/2017 - 17:56 Permalink
anono88

Bedankt voor de reactie.

Het behandelplan wordt morgen gemaakt, eerst naar de mondhygienist (die zit bij de tandarts in) en daarna een plan maken. Ik denk dat ik dan een kostenplaatje kom te zien.

Wat ik begrijp is dat in uw praktijk, het meestal (mits iemand niet in 1x kan betalen) in stappen gedaan wordt? Eerst die tand, dan betalen. Na 2 weken is er weer geld, dan die tand, weer betalen, etc?
Dit klinkt namelijk niet helemaal als een afschuwelijke regeling.

Ik heb inderdaad ook geen AV Tand.

Ik zal het morgen allemaal even vragen, toch wil ik je bedanken voor de reactie!

-edit-

Hoe zit het met garant staan? Mijn vader en stiefmoeder hebben samen een goed inkomen, zelf heb ik sinds bijna 1 jaar een bijstandsuitkering (dit komt mede door mijn gebit; depressies, minderwaardigheidcomplex, lusteloos, ga maar door).
Gebeurt dit wel eens? En/of anders met termijnen?
di, 07/25/2017 - 20:10 Permalink
vV

Als antwoord op door anono88

misschien kan je bij hen geld lenen. als ze garant zouden willen staan is dat wellicht ook een optie. Tandartsen zijn geen bank. Dus buiten wat makkelijk realiseerbaar is gaan we (ik in ieder geval niet) geen moeilijke constructies doen . Via mijn administratiekantoor is Famed het mogelijk in termijn te betalen, tegenwoordig zelfs om een lening af te sluiten voor mondzorg, alles binnen redelijke grenzen. Maar dat werkt alleen wanneer de praktijk met Famed werkt.
wo, 07/26/2017 - 08:17 Permalink
anono88

Als antwoord op door vV

Hoi Vv,

Ik kom er net weg en alles is gerenigd en er valt best wat te redden. Ik was te blij met dit nieuws en compleet vergeten te vragen hoe we dit met de kosten gaan oplossen. Tot nu toe (eerste gesprek incl. foto's + nu de mondhygienist) heb ik nog helemaal niks aan rekeningen gekregen, of is er nog niet eens over geld gesproken, is dit normaal? Dit valt denk ik dan onder de Basisverzekering?

Over 2 weken terugkomen, dan zal ik het zeker niet te vergeten te vragen.

Over geld lenen bij mijn ouders, dat is een iets complexer verhaal dan het lijkt. Ga er maar vanuit dat dit niet mogelijk is. Maar ze willen wel garant staan dat er maandelijks wordt afgelost.

Misschien in delen willen ze wel voorschieten. Eerst voortanden renoveren, en dat voorschieten. Dan betaal ik hen weer, en gaan we verder met volgende deel v/h gebit. etc.
wo, 07/26/2017 - 12:15 Permalink
vV

Als antwoord op door anono88

valt zeker niet onder basisverzekering. volgende wat van de praktijk komt moet echt over geld gesproken worden, van hen uit al. Ik begrijp overigens niet dat je het niet aan de orde hebt gebracht waar het zon item is voor jezelf...
Wellicht een idee iemand mee te nemen om te voorkomen dat het vergeten wordt? of lijstje vragen op papier meenemen.
wo, 07/26/2017 - 12:38 Permalink
anono88

Als antwoord op door vV

Ik weet het niet. Ik ben ergens bang dat als ik erom vraag, dat ik slapende honden wakker maak en dat ze stoppen met behandelingen tot er geld is, iets in die richting.

Volgende keer ga ik het zeker vragen, een lijstje is ook geen slecht idee, bedankt! Ik heb zelf nog geen enkele nota ontvangen van mijn verzekeraar, dus ik vraag me nu inmiddels wel af waarom ze dit allemaal doen, ze hebben nog geen cent ontvangen van mij. En ik betaal wel als ze erom vragen, ik heb maar 1 drempel in mijn leven op dit moment en dat is mijn gebit. Daar heb ik alles voor over. Maar op dit moment heb ik niet veel, dus mocht puntje bij paaltje komen, dan moet ik zien te lenen van mensen.

Ook ben ik erg blij dat je mij hier zo mee helpt. Ik ben zoveel wijzer geworden inmiddels en veel rustiger.
wo, 07/26/2017 - 13:46 Permalink
anono88

Na het bekijken van hun website, werken zij ook met Fa-med. Er staat ook op de website dat ze alle facturen doorsturen naar Fa-med en dat Fa-med het bij mij gaat declareren.

Als dit werkelijk het geval is, ben ik er wel een beetje blij om. Op de website van Fa-med staat dat het mogelijk is om in termijnen te betalen met een maximum van 10! termijnen.
Toch blij met het goede nieuws. Nu maar wachten op de nota.
do, 07/27/2017 - 20:48 Permalink