Overbehandeling WKB ?

Author:
Agnes Zalm
Posted:
ma, 09/04/2017 - 14:09
Hallo, ik hoop dat iemand een goed antwoord heeft. Ik weet het echt niet meer.
Ik heb een kies met vulling waar aan de zijkant een zwakke plek /gaatje zit (op foto kies rechtsonder). Doet geen pijn. Is soms wel wat kou of warmte gevoelig. Geen ontsteking aan die kies.

Moet natuurlijk gevuld worden. De tandarts wil een WKB doen omdat de zenuw vlakbij het gaatje zit. Een andere tandarts die ik het vroeg vond dat een overbehandeling en zag er geen enkel probleem in om gewoon direct te vullen. Ik heb liever geen WKB, geen goede ervaringen mee en kost bijna 500 euro,

Maar wat moet ik nu doen. Is het een optie om eerst een vulling te plaatsen en dan eens aankijken of dat goed gaat en het geen pijn gaat doen?
Attach
vV

ik denk dat wanneer dit schoongemaakt wordt je in de zenuw uitkomt... Op een foto lijkt het vaker minder erg dan het feitelijk is.
Wanneer dat niet het geval zou zijn kan je met een goede onderlaag de poging wagen de zenuw te behouden. Met een kans dat het misgaat en een kans dat je een situatie hebt waar een wortelkanaalbehandeling wellicht een slechtere prognose heeft dan hem doen in een rustige situatie zonder ontsteking zoals nu.. ""geen last"" is niet leidend. Zou het in ieder geval niet moeten zijn. Dit is ene beetje een grijs gebied, term overbehandeling vind ik hier niet van toepassing.
ma, 09/04/2017 - 15:06 Permalink
Agnes Zalm

Als antwoord op door vV

Bedankt voor uw snelle antwoord.
Term overbehandeling werd gesuggereerd door de tweede tandarts. Die was stellig dat hij in dit geval een WKB niet nodig achtte.
Ik heb in het verleden wel meer flinke vullingen gekregen maar nooit om die reden een WKB. Is het mogelijk dat een WKB de laatste jaren eerder wordt gedaan als voorzorg?
ma, 09/04/2017 - 16:50 Permalink
vV

Als antwoord op door Agnes Zalm

niet per se, hangt wellicht ook af van ervaringen van tandarts zelf ermee.
Bespreek het even helder: geen zenuw raken, alleen indirecte overkapping zoals dat heet en vulling, risico dat het alsnog (al dan niet op kote termijn) misgaat aanvaard je dan ook. Wel raken zenuw endo. daar is dan geen keus in.
ma, 09/04/2017 - 17:23 Permalink