Goede middag allemaal,
Eerst even een stukje om de huidige situatie uit te leggen:
Ik ben onlangs overgestapt van tandarts ivm verhuizing. Nu heb ik vandaag mijn 1e controle afspraak gehad en daaruit bleek dat ik maar liefst 8 gaatjes had, eind 2016 nog geweest voor controle en toen was er niets aan de hand. Ook zijn er voor het eerst foto's gemaakt, bij de vorige tandarts nog nooit foto's gemaakt van mijn kiezen (wat de huidige tandarts maar raar vond)! Ook waren vullingen (volgens de huidige tandarts) van de vorige tandarts niet goed gemaakt sloten volgens de foto's niet goed aan op de kiezen. Ook was er onder 1 vulling ruimte waardoor er een ontsteking is ontstaan onder mijn kies (waar ik overigens geen last van heb) omdat op te lossen heb ik dus ook nog eens een wortelkanaalbehandeling nodig. kostenplaatje 1460 euro! gelukkig ben ik goed verzekerd.
Nu heb ik een paar vragen:
1. Is het terecht dat mijn huidige tandarts het raar vindt dat mijn vorige tandarts nooit foto's gemaakt heeft?
2. Door de niet goed gevulde vullingen ontstaat er een redelijk hoog kostenplaatje, kan ik dat verhalen op de oude tandarts?
3. Is mijn oude tandarts nalatig geweest of is mijn huidige tandarts opzoek naar gaatjes en dergelijke? Bij welke tandarts kan ik het beste blijven? ik wil natuurlijk het beste voor mijn gebit en daar wil ik uiteraard voor betalen, maar ik wil niet onnodig geld betalen als het niet nodig is! (blijf wel een echte Nederlander natuurlijk :p)
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
groetjes!
Eerst even een stukje om de huidige situatie uit te leggen:
Ik ben onlangs overgestapt van tandarts ivm verhuizing. Nu heb ik vandaag mijn 1e controle afspraak gehad en daaruit bleek dat ik maar liefst 8 gaatjes had, eind 2016 nog geweest voor controle en toen was er niets aan de hand. Ook zijn er voor het eerst foto's gemaakt, bij de vorige tandarts nog nooit foto's gemaakt van mijn kiezen (wat de huidige tandarts maar raar vond)! Ook waren vullingen (volgens de huidige tandarts) van de vorige tandarts niet goed gemaakt sloten volgens de foto's niet goed aan op de kiezen. Ook was er onder 1 vulling ruimte waardoor er een ontsteking is ontstaan onder mijn kies (waar ik overigens geen last van heb) omdat op te lossen heb ik dus ook nog eens een wortelkanaalbehandeling nodig. kostenplaatje 1460 euro! gelukkig ben ik goed verzekerd.
Nu heb ik een paar vragen:
1. Is het terecht dat mijn huidige tandarts het raar vindt dat mijn vorige tandarts nooit foto's gemaakt heeft?
2. Door de niet goed gevulde vullingen ontstaat er een redelijk hoog kostenplaatje, kan ik dat verhalen op de oude tandarts?
3. Is mijn oude tandarts nalatig geweest of is mijn huidige tandarts opzoek naar gaatjes en dergelijke? Bij welke tandarts kan ik het beste blijven? ik wil natuurlijk het beste voor mijn gebit en daar wil ik uiteraard voor betalen, maar ik wil niet onnodig geld betalen als het niet nodig is! (blijf wel een echte Nederlander natuurlijk :p)
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
groetjes!
1 : Ja. regelmatig
voor 2 en 3 : kan ik zonder beeld van de problemen weinig zinnigs over zeggen. heb recent helaas zelf meegemaakt dat een nieuwe tandarts alles wat ik gedaan had maar rotzooi vond, terwijl een tandarts met dik 10 jaar ervaring in klachtrecht van mening was dat er niets mis mee was, dat het gewoon kwaliteit was zoals van een algemeen bekwaam tandarts verwacht mag worden. Dus er zitten helaas steeds meer "'collegae"" bij die voor de agendavulling er blijkbaar niet vies van zijn een vorige tandarts te besmeuren. en gewoon goede vullingen over te gaan leggen, zuiver voor het geld. Met alle risico's voor de zenuw van de tand ... Eigenlijk is het toebrengen van letsel want onnodig. Dus zonder beeld ervan kan ik niets.
Verder hangt het er ook vanaf hoe oud de vullingen zijn. Is het 2 jaar oud en duidelijk een probleem door slecht vullen is het verwijtbaar. Wanneer er een nieuw probleem langs de randen ontstaat door verkeerde voeding en slechte mh, kan men dat een tandarts niet verwijten, hooguit dat er niet tijdig gewaarschuwd is voor de gevolgen van dat gedrag. (als dat zo is). Complex verhaal , best wel eigenlijk.