Vulling te hoog?

Author:
Surreallistic
Posted:
ma, 10/23/2017 - 18:07
Begin september is in een kies een witte vulling geplaatst. Eind september ben ik met beetklachten teruggegaan. Met name bij iets hards kauwen (krokant korstje) voel ik dat het gevoelig is. Tandarts dacht dat een oude vulling ernaast de boosdoener was en heeft die ook vervangen. Nu een maand later is de klacht nog altijd. Geen continue pijn, maar bij vlees ofzo voel ik soms een klein pijnscheutje. Tikken op de kies doet geen pijn.

Nu kauwt een mens op 2 manieren meen ik, horizontaal en verticaal. Tijdens het bijten na het plaatsen van de vulling hoefde ik alleen te klapperen en niet te knarsen. Ik knars snachts veel. Volgens mij kan het dus best zijn dat de vulling te hoog is? Of moet de zenuw verwijderd worden aangezien het, volgens de tandarts, niet de beet is? Of zal er eerst iets van een foto gemaakt moeten worden voordat tandarts beslust wkb uit te voeren?

Wil een beetje geïnformeerd terug naar de tandarts gaan.
Lieneke

Gezien dat je zegt te knarsen, denk ik aan een fractuur:

Barsten en fracturen in kroon
• Variërend van licht en zeurend tot heftig en stekend
• Vaak sprake van een forse vulling
• Pijn neemt toe bij kauwen
• Pijn bij het loslaten bij bijten
• Lijkt op zenuwpijn
• Plek is moeilijk aan te wijzen
• Er tegenaan tikken is niet pijnlijk
• Warmte en koude zijn niet pijnlijk
Wortelfractuur
• Vaak na wortelkanaalbehandeling
• Gaat vaak gepaard met een fistel
• Vaak een diepe en smalle pocket
• Doffe pijn bij bijten
• Vaak zwelling (abces)
di, 10/24/2017 - 12:37 Permalink
Surreallistic

Paar weken verdr en inmiddels is de totale wkb achter de rug. Devulling was inmiddels zó groot dat de zenuw geïrriteerd was en de kies ontzenuwd is. Eergisteen is de 3e en laatste behandeling geweest. Kanalen geveild en gereinigd. 1 kanaal was volgens de TA niet toegankelijk want deze leek soort van verkalkt. De bekende napijn is helaas aanwezig, maar normaal gesproken met (flinke) pijnstillers goed te drukken. Kauwen gaat wel steeds beter.

Maar sinds vanavond voel ik juist aan de bovenkant flink wat pijn. Kan dit simpelweg komen door het vele werk in mijn onderkaak? Kan daardoor (het blijft immers een senuwBAAN die daar loopt) mijn bovenkaak ook klachten geven?
Een warm bad of slapen is trouwens ook niet bevordelijk. Vooral tegen de ochtend is de pijn dan goed voelbaar. Niet bonken ofzo en als ik dan even rechtop ga zitten, zakt de pijn vrij snel.
za, 11/18/2017 - 23:14 Permalink