Door de verdrukking van mijn verstandskiezen heb ik linksonder mijn twee achterste kiezen verloren, en rechtsonder zijn mijn twee achterste kiezen praktisch uitbehandeld. Om implantaten te kunnen plaatsen, dienen mijn tanden eerst door middel van een orthodontische behandeling recht te worden gezet, hiervoor zijn volgens de ortondontist zowel linksonder mijn verstandskies en rechtsonder de laatste twee achterkiezen broodnodig.
Omdat deze twee kiezen zo kwetsbaar zijn heeft mijn tandarts mij geadviseerd in de twee achterste kiezen alvast stiften te plaatsen zodat de kiezen steviger worden om de kans van een breuk tijden een orthodontische behandeling te beperken. Na de orthodontische behandeling zou mijn tandarts dan kronen plaatsen. Hij heeft mijn vullingen dan ook vervangen met stiften, maar na nog geen maand zijn er al zichtbare breuklijnen ontstaan en is er wat afgebrokkeld (zie bijlage), ofwel, mijn vullingen met stiften gaan binnenkort kapot. Zonder orthodontische behandeling is het niet mogelijk om kronen te plaatsen, omdat de kiezen te laag zouden liggen. Maar een orthodontische behandeling van de onderkaak kan niet plaats vinden zonder de twee achterste kiezen. En zonder orthodontische behandeling, wilt de kaakchirurg geen implantaten plaatsen.
Mijn tandarts heeft, na veel aandringen zover nog geen concrete alternatieven voorgesteld, mocht de kiezen inderdaad kapot gaan. Ik zit met mijn handen in het haar want ik wil toch wel graag mijn laatste kiezen behouden. Bovendien heb ik net iemand ontmoet, en ik denk eerlijk gezegd niet dat ze op iemand met deze gebitsproblemen loopt te wachten. Het brengt daarnaast dus ook vreselijk veel onzekere gevoelens met zich mee.
Waarom breken mijn vulling zo snel? En welke opties heb ik nog als ik mijn laatste twee kiezen kwijt ben?
Alvast vriendelijk bedankt voor de antwoorden.
Omdat deze twee kiezen zo kwetsbaar zijn heeft mijn tandarts mij geadviseerd in de twee achterste kiezen alvast stiften te plaatsen zodat de kiezen steviger worden om de kans van een breuk tijden een orthodontische behandeling te beperken. Na de orthodontische behandeling zou mijn tandarts dan kronen plaatsen. Hij heeft mijn vullingen dan ook vervangen met stiften, maar na nog geen maand zijn er al zichtbare breuklijnen ontstaan en is er wat afgebrokkeld (zie bijlage), ofwel, mijn vullingen met stiften gaan binnenkort kapot. Zonder orthodontische behandeling is het niet mogelijk om kronen te plaatsen, omdat de kiezen te laag zouden liggen. Maar een orthodontische behandeling van de onderkaak kan niet plaats vinden zonder de twee achterste kiezen. En zonder orthodontische behandeling, wilt de kaakchirurg geen implantaten plaatsen.
Mijn tandarts heeft, na veel aandringen zover nog geen concrete alternatieven voorgesteld, mocht de kiezen inderdaad kapot gaan. Ik zit met mijn handen in het haar want ik wil toch wel graag mijn laatste kiezen behouden. Bovendien heb ik net iemand ontmoet, en ik denk eerlijk gezegd niet dat ze op iemand met deze gebitsproblemen loopt te wachten. Het brengt daarnaast dus ook vreselijk veel onzekere gevoelens met zich mee.
Waarom breken mijn vulling zo snel? En welke opties heb ik nog als ik mijn laatste twee kiezen kwijt ben?
Alvast vriendelijk bedankt voor de antwoorden.
Dit ziet er niet goed uit..
Als antwoord op Dit ziet er niet goed uit.. door Lieneke
Als antwoord op Dit ziet er niet goed uit.. door Pentarou
is deels breuk, deels secundaire caries, of restcaries?
ik vermoed, gezien zeer korte kiezen, wellicht forse slijtage door knarsen?
Als antwoord op Dit ziet er niet goed uit.. door vV
Mijn tandarts zegt dat hij tijdens het plaatsen van de stiften de composiet in stukken heeft aangebracht en dat er mogelijk wat speeksel bij is gekomen, maar dat dit, zelfs na het tonen van deze foto, absoluut geen breuk is. Al wil ik hem zó graag op zijn woord geloven, voelen de kiezen gespannen aan en heeft de breuklijnen toch echt een voelbaar randje. Er lijkt ook wat te zijn afgebrokkeld, ook dit ontkent hij. De kiezen zijn nooit geslepen geweest of kapot geknarst, wel zijn ze, omdat de tandknobbel van mijn bovenkies te diep in de kies bijt, zodanig vaak hersteld, dat de randen (niet de hoogte) van de kies erg dun zijn geworden waardoor de tandarts aangeeft er maar weinig mee te kunnen doen om het te kunnen herstellen. De tandarts heeft de tandknobbel van de bovenkies daarom ook weggeslepen. Of dit de juiste keuze was betwijfel ik zeer, de kiezen komen wederom niet goed op elkaar.
Ik ben geen tandarts, maar ik weet wel dat mijn vorige tandarts dit wel altijd netjes had gevuld en afgewerkt en dat de kiezen altijd goed op elkaar aansloten. Sinds ik deze tandarts heb, krijg ik mijn kiezen nooit goed op elkaar en slijpt hij te veel van het vulling weg, omdat hij zegt dat de tandknobbel te diep in de kies bijt.. Bovendien ziet het er gewoon niet goed afgewerkt uit en zitten er allerlei scherpe randjes aan wat zowel mijn tang als tandvlees irriteert. Ik heb daarbij ook last van mijn kaken omdat de kiezen nooit en niet evenwichtig op elkaar rusten.
Door de jaren heen, heeft deze tandartspraktijk, al zij het door vertrek of afwezigheid, zonder overleg mij telkens een andere tandarts toegewezen, en is mij nooit geadviseerd om mijn verstandskiezen te laten verwijderen of de optie gegeven om op de inmiddels getrokken kiezen kronen te plaatsen. Ik ben mijn volledige vertrouwen in deze tandartspraktijk kwijt, en zelfs de mondzorg in het algemeen. Ik heb het gevoel dat ik steeds van het kastje naar de muur wordt gestuurd en niemand weet wat ze met het probleem aanmoeten. Er wordt gesproken alsof mijn kiezen overbodige accessoires zijn, maar ik heb toch echt hard kiezen nodig om mijn voedsel te kunnen kauwen!
Nu heb ik noodgedwongen een andere tandarts moeten zoeken. Bijna alle tandartspraktijken nemen geen nieuwe patiënten meer aan, en degene die dat nog wel doen, zijn vaak door meerdere patiënten verschrikkelijk laag beoordeeld.