Splitsing onderkant voortanden

Author:
TeenTrash
Posted:
di, 04/04/2017 - 22:13
Hoi, ik ben 17 jaar en ik heb een kleine splitsingen aan de onderkant van mijn voortanden.
Ik heb van mijn 13e tot mijn 15e een beugel gedragen en kreeg daarna een lijntje in bijden mijn onder en boven gebit.
Al mijn tandproblemen leken gefixed maar toen ik op vakantie was brak mijn bovenste lijntje af en heb ik moeten wachten tot ik terug in Nederland was voordat ik een nieuwe kon krijgen.
Ik heb ondertusse een nieuwe maar er is nu een splitsing aan de onderkant van mijn voortanden waar ik me mateloos aan erger.
De lokale orthodontist noemde het natuurlijk en zei dat hij niks voor me kon doen, wat ik niet geloof omdat dit na mijn beugelperiode eerst niet zo was.
Zou iemand weten hoe ik dit kan oplossen?
Lieneke

Ik vrees dat de orthodontist gelijk heeft....tanden staan niet compleet tegen elkaar aan geplakt maar hebben slechts een contactpunt met elkaar. Dus onder aan de tanden zit eigenlijk altijd een driehoekje..vandaar dat een tandenstoker ook driehoekig is.
wo, 04/05/2017 - 09:15 Permalink
TeenTrash

Als antwoord op door Lieneke

Hallo Lieneke, nu 7 maanden later blijkt dat ik wel gelijk had en dat het met een beugel opgelost moet worden. Dit kon ook eigenlijk niet anders want zoals ik vermeldde kreeg ik de splitsing nadat mijn lijntje brak. Ik kwam hier voor een professionele opgeleide mening en wil hier nu dus nog vermelden dat u mij veel onnodige stress had meegegeven. Ik hoop dat u realiseert dat mensen hier blindelings op u kunnen rekenen en dat dat slecht af kan lopen als u foute informatie meegeeft.
ma, 11/27/2017 - 17:09 Permalink
vV

Als antwoord op door TeenTrash

een erg ongepaste reactie teen trash.... Lieneke gaf haar reactie op basis van de best wel beperkte info en ook zonder beeld erbij. Dat je blijkbaar niet in staat bent dat dan te nuanceren wanneer het , achteraf gezien (!!),niet juist bleek te zijn zegt nog niet dat wat Lieneke geschreven heeft zo afgeserveerd moet worden. Echt onterecht.
di, 11/28/2017 - 08:19 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door vV

Dankje vV...
Blindelings afgaan op wat hier gezegd wordt, is zeker niet de bedoeling: https://www.tandarts.nl/over-ons
Nog een aanvulling op mijn bericht:
Een spalkje/draadje na orthodontische behandeling is niet iets wat de orthodontist heel hard nodig vind, maar wordt geplaatst omdat de patiënt dit wil: vanuit esthetische redenen. Zonder draadje kunnen tanden zich opnieuw wat gaan verplaatsen, maar dit is slechts 10% en acceptabel vanuit professioneel oogpunt.
Een draadje wat echter orthodontisch gaat werken doordat het zich bijvoorbeeld ontwind, kan wel in je nadeel werken. Zo kan de wortel zich bijvoorbeeld uit het bot en tandvlees laten persen.
Ik denk dat jouw orthodontist in Nederland goed naar je heeft geluisterd, naar wat jij precies wil en zich daaraan gevoegd heeft. Jij wil tanden die compleet op elkaar staan? Als mondhygiënist ben ik daar minder blij mee, want hoe maak je dat schoon? Of ik begrijp je verkeerd en had je beter even een foto kunnen uploaden voor het beeld.
Ik ben in elk geval blij voor je dat er een oplossing is gekomen. Ik ben wel geschokt hoe je mij dit aanrekent....
wo, 11/29/2017 - 11:02 Permalink