Na jaren van problemen met m'n gebit ben ik nu wel benieuwd naar of alles mijn schuld is, wat mijn tandarts me wil laten geloven, of dat er toch sprake kan zijn van inadequate behandeling van zijn kant. Hij vroeg me alleen maar of ik soms veel cola dronk omdat hij anders ook niet wist waarom het zo snel achteruit ging.
Is het normaal dat je na het plaatsen van een nieuwe vulling binnen een week al een zwart puntje ziet verschijnen naast die vulling dat uitgroeit tot een nieuw gat? Met als resultaat dat dezelfde kies met een half jaar opnieuw geboord en gevuld moet worden? Waarna binnen een half jaar een groot deel van de kies afbreekt?
In dit geval kreeg ik het advies voor een kroon. Maar dit soort dingen gebeurden met meerdere kiezen en op die manier zou ik in een jaar tijd drie kronen kunnen bestellen. Mijn financiele situatie laat geen drie kronen per jaar toe en dat weet mijn tandarts. Ik heb me neergelegd bij de mogelijkheid van een (gedeeltelijke) prothese op het moment dat er genoeg kiezen weg zijn om daarvoor iets in de plaats te maken.
Is het dan normaal dat ik bij kiespijn in een afgebrokkelde kies door mijn tandarts word overrompeld en er een wortelkanaalbehandeling wordt gestart? Die overigens niet geheel van een leien dakje verliep... Foto apparatuur deed het niet en ik kon 3x terugkomen. Uiteindelijk zag hij dat hij nog niet diep genoeg zat, zonder verdoving ging hij verder. Dit was erg gevoelig, nou eigenlijk heb ik iedere vijl als een speld in mijn zenuw voelen prikken. Maar nee, dat kon niet want de zenuw was er al uit, zei hij. Mijn vraag of hij het dan toch kon verdoven werd genegeerd. Uiteindelijk voelde ik het plaatsen van de stift, alsof die door een barriere werd gedrukt. De gevoeligheid bleef en bouwde zich alleen maar op. Na een dag ging ik door de grond, pijnstillers in de maximale dosering werkten hooguit 3 uur, daarna weer hel. Ik belandde met een dikke ontstoken kaak bij een dienstdoende tandarts die me adviseerde om een plan te maken met mijn gebit; wat is er nog de moeite waard om te redden en wat gaat er uit? De pijnlijke kies werd beoordeeld, het enige wat nog mogelijk was, was om de wortel weer open te boren en de kanaalbehandeling opnieuw uit te laten voeren en dan een kroon, of... de kies eruithalen. Op de foto was al te zien dat het stiftje door de wortelpunt was gedrukt, ik heb de kies laten trekken en bewaard, inderdaad ruim een mm door de punt heen.
Inmiddels is mijn vertrouwen in mijn eigen tandarts verdwenen en heb ik me aangemeld bij een ander. Ook daar hadden we het meteen over een plan, iets wat de vorige tandarts nog nooit heeft genoemd. Hij was voor mijn gevoel alleen bezig met oplappen. Ik heb mijn dossier nu ook in mijn bezit en zie aan de tandcodering dat de meeste behandelingen gaan om kiezen die met tussenpozen van 6 maanden tot een jaar steeds opnieuw werden gevuld.
Dus, ik ben erg benieuwd naar inzichten hierover van lezers van dit forum...
Ter informatie: ik poets en stoker ieder dag en ik drink nooit cola!
Is het normaal dat je na het plaatsen van een nieuwe vulling binnen een week al een zwart puntje ziet verschijnen naast die vulling dat uitgroeit tot een nieuw gat? Met als resultaat dat dezelfde kies met een half jaar opnieuw geboord en gevuld moet worden? Waarna binnen een half jaar een groot deel van de kies afbreekt?
In dit geval kreeg ik het advies voor een kroon. Maar dit soort dingen gebeurden met meerdere kiezen en op die manier zou ik in een jaar tijd drie kronen kunnen bestellen. Mijn financiele situatie laat geen drie kronen per jaar toe en dat weet mijn tandarts. Ik heb me neergelegd bij de mogelijkheid van een (gedeeltelijke) prothese op het moment dat er genoeg kiezen weg zijn om daarvoor iets in de plaats te maken.
Is het dan normaal dat ik bij kiespijn in een afgebrokkelde kies door mijn tandarts word overrompeld en er een wortelkanaalbehandeling wordt gestart? Die overigens niet geheel van een leien dakje verliep... Foto apparatuur deed het niet en ik kon 3x terugkomen. Uiteindelijk zag hij dat hij nog niet diep genoeg zat, zonder verdoving ging hij verder. Dit was erg gevoelig, nou eigenlijk heb ik iedere vijl als een speld in mijn zenuw voelen prikken. Maar nee, dat kon niet want de zenuw was er al uit, zei hij. Mijn vraag of hij het dan toch kon verdoven werd genegeerd. Uiteindelijk voelde ik het plaatsen van de stift, alsof die door een barriere werd gedrukt. De gevoeligheid bleef en bouwde zich alleen maar op. Na een dag ging ik door de grond, pijnstillers in de maximale dosering werkten hooguit 3 uur, daarna weer hel. Ik belandde met een dikke ontstoken kaak bij een dienstdoende tandarts die me adviseerde om een plan te maken met mijn gebit; wat is er nog de moeite waard om te redden en wat gaat er uit? De pijnlijke kies werd beoordeeld, het enige wat nog mogelijk was, was om de wortel weer open te boren en de kanaalbehandeling opnieuw uit te laten voeren en dan een kroon, of... de kies eruithalen. Op de foto was al te zien dat het stiftje door de wortelpunt was gedrukt, ik heb de kies laten trekken en bewaard, inderdaad ruim een mm door de punt heen.
Inmiddels is mijn vertrouwen in mijn eigen tandarts verdwenen en heb ik me aangemeld bij een ander. Ook daar hadden we het meteen over een plan, iets wat de vorige tandarts nog nooit heeft genoemd. Hij was voor mijn gevoel alleen bezig met oplappen. Ik heb mijn dossier nu ook in mijn bezit en zie aan de tandcodering dat de meeste behandelingen gaan om kiezen die met tussenpozen van 6 maanden tot een jaar steeds opnieuw werden gevuld.
Dus, ik ben erg benieuwd naar inzichten hierover van lezers van dit forum...
Ter informatie: ik poets en stoker ieder dag en ik drink nooit cola!
komt niet per se of alleen
Voor de rest: start wortelkanaalbehandeling betekent wel even uitgebreide uitleg, opties (alleen trekken, maar ook bespreken wat dan. Kan soms een goede optie zijn namelijk wanneer je de hele mond erbij betrekt, en toekomstverwachting van bepaalde mogelijkheden) En betekent kostenopgave. Dan pas kan er van de benodigde toestemming van kant patient sprake zijn. Het hele verhaal bekijkend denk ik dat het een wijze beslissing is geweest er weg te gaan...
Als antwoord op komt niet per se of alleen door vV
komt niet per se of alleen
ehh, je legt een causaal
Als antwoord op ehh, je legt een causaal door vV
ehh, je legt een causaal
Onder de vullingen is een hoge mate van cariës gecontstateerd. In mijn ogen toch wel opmerkelijk aangezien die vullingen vandaag precies 2 maanden geleden zijn geplaatst waarvan er een vorige week al uit was gevallen.
Ik ben blij dat ik weg ben bij die vorige tandarts, ben nog wel benieuwd of dit hele gebeuren een gegronde reden is om toch een klacht in te dienen. Dit met oog op de hele gang van zaken, nooit preventief foto's gemaakt, altijd alleen vullen van wat aan de buitenkant zichtbaar was. En hoe kan het er na 2 maanden onder een nieuwe vulling alweer zo aan toe zijn? Op mijn vragen of ik me moest voorbereiden op een prothese kreeg ik altijd het antwoord dat zolang er nog iets overeind stond, zij het wel zouden fixen. Dan het toch wel aansturen op die wortelkanaalbehandeling en een kroon zonder de rest van het gebit in ogenschouw te nemen. Dat hij een kroon had gepland zag ik trouwens pas later in zijn notities toen ik mijn dossier opvroeg voor mijn nieuwe tandarts. Dat is bij aanvang van de endo niet genoemd.
Graag zou ik willen weten of het het waard is om een klachtenprocedure te starten, hoe groot is de kans dat er daadwerkelijk iets uitkomt waar je als patient iets mee kunt/ iets aan hebt?
ehh kort en bondig: ja! geen
en wat er uit komt: hangt in hoge mate van opstelling tandarts af. Procedure:
eerst behandelplan maken, en vaststellen wat de schadepost is nu en nabije toekomst. Dat kan je eerst neerleggen bij de tandarts met zeg maar 2 weken inhoudelijke reactietermijn, en verzoek voorstel voor schikking.
Doet ie daar niets of weinig mee: je dient de klacht in via beroepsorganisatie waar tandarts bij aangesloten is.
Die zullen eerst een nieuwe poging doen te bemiddelen. Wil dat niet officiële klacht. Gaat niet over geld , maar of de tandarts verwijtbaar gehandeld heeft. Krijg je daar gelijk in is het financiële verhaal verder of voor zijn aansprakelijkheidsverzekering, of een civiele procedure via de rechtbank. lang traject, en het is wel een complexe zaak mbt vaststellen welk deel van de problemen verwijtbaar zijn.
Er moet namelijk wel eerst een gaatje zijn voordat besloten wordt een vulling te leggen. Hamvraag is dat vastgesteld moet worden welk deel van herstelwerk gewoon voor eigen rekening komt, en welk deel veroorzaakt is door verkeerd behandelen door de tandarts. Daar is echt een specialist in dit soort kwesties voor nodig.
Als antwoord op ehh kort en bondig: ja! geen door vV
ehh kort en bondig: ja! geen
Na even overwegen besloot ik om telefonisch te polsen of er een dialoog mogelijk was. Ik kreeg de tandarts zelf aan de lijn en werd bedolven door een monoloog van zijn kant dat hij had gedaan wat hij kon en dat er door teveel zoetigheid eten na verloop van tijd dan dingen afbreken. Eh, binnen 2 twee maanden na het leggen van een nieuwe vulling? En waarom heeft hij gekozen om de boel dan te vullen als duidelijk was dat een en ander al op instorten stond? Uiteindelijk gaf hij toe dat dat zijn insteek is, zo lang mogelijk eigen kiezen behouden met vullingen en als dat niet meer gaat een wkb en een kroon. Of hij soms alles er maar uit had moeten halen? Eh, ja, daar hebben we het toch al vaak over gehad? Nee, zei hij, zijn filosofie was eigen tanden/kiezen behouden al dan niet met kroon. Ik confronteerde hem met de vraag of hij daarom die endo was gestart terwijl ik zelf aangaf dat die kies er ook uit kon. Ja dus...
Okee dus we zouden er telefonisch niet uitkomen. Mijn opmerking dat ik hier even over moest nadenken en eventueel wat op papier zou zetten, werd direct beantwoord met dat hij er klaar mee was en dat ik de rekeningen kon laten zitten... Voor mij geeft dit aan dat onze communicatie van de afgelopen jaren dus veel slechter was dan ik aanvankelijk had gedacht, het doordrukken van behandelingen volgens zijn "filosofie" terwijl het om mijn gebit gaat, zijn vooroordeel dat iemand met zo'n gebit wel allemaal zoetigheid zal hebben gegeten. Ik heb weer iets geleerd en ben heel blij dat ik er weg ben. Ik zal schriftelijk nog een bevestiging sturen van wat er vandaag is besproken voor het geval hij zich bedenkt en er toch aanmaningen komen omdat ik rekeningen niet heb betaald. Dat hij direct aangaf dat ik niets meer hoefde te betalen na het noemen van een schriftelijke communicatie, geeft voor mij aan dat hij misschien toch niet helemaal zeker is van zijn zaak en dat hij inziet dat schriftelijk contact hem wellicht meer problemen kan geven.
Nou ja, ik hoop dat het hierbij blijft, ik heb geen behoefte aan procedures en zal mijn tijd en energie nodig hebben voor de komende behandelingen.
Hartelijk dank aan vV voor de reacties en inzichten in dit forum.
Als antwoord op ehh kort en bondig: ja! geen door Rethse003
ehh kort en bondig: ja! geen
Als antwoord op ehh kort en bondig: ja! geen door Lieneke
ehh kort en bondig: ja! geen
Als antwoord op ehh kort en bondig: ja! geen door Lieneke
ehh kort en bondig: ja! geen
Inderdaad is het ook door m'n hoofd gegaan dat hij deze werkwijze mogelijk bij meer mensen toepast. En tijdens het gesprek lag het al op mijn lippen om hem te adviseren een communicatietraining te volgen, ik kon me gelukkig inhouden, ben me bewust dat zo'n opmerking de communicatie op dat moment niet ten goede zou komen. De klacht komt er waarschijnlijk wel, al is het alleen al om patienten in de toekomst voor dit soort gedoe te behoeden.
Ik ben ook benieuwd of er over hem misschien al meer van deze praktijken bekend zijn, als patient voel je je toch vaak alleen hierin. Je bericht geeft zeker steun!
@vV
"wat ik zie op de fotos komt de slechte staat van het gebit vnl door slecht werk en in mindere mate door eigen gedrag..."
Wauw... zo'n zin geeft de burger moed!
Update, mail naar de
Geachte Heer ... ,
N.a.v. ons telefoongesprek van woensdag 29-11 om 8u40 wil ik aangeven dat ik erg geschrokken ben van de manier van communiceren. En hiermee bedoel ik vooral de manier waarop u uw filosofie om zo lang mogelijk eigen kiezen te laten staan wat in uw filosofie betekent net zo lang doorvullen tot wortelkanaalbehandelingen en kronen, heeft doorgevoerd.
Kronen zijn tijdens behandelingen in de afgelopen jaren al eens ter sprake gekomen en ik kan mij goed herinneren dat ik zelf meerdere keren heb aangegeven dat ik in zo'n geval de voorkeur geef aan een (gedeeltelijke) prothese aangezien wij het er beide over eens waren dat het verval van mijn gebit met een extreem hoge snelheid plaatsvond.
Dat onze miscommunicatie heeft geleid tot het plaatsen van vullingen in de 44 en 45 op 28-09 jl. terwijl nu uit foto's is gebleken dat ook die kiezen alleen nog te behouden zijn met een endo en kroon, alsmede het starten van een endo aan de 34, in uw notities foutief vermeld aan de 35 waarvan u me achteraf meldde dat die ook moest, betreurt me zeer.
Ik wil daarom met deze mail duidelijk gecommuniceerd hebben dat u in ons telefoongesprek van 29-11 aangaf dat ik de rekeningen voor deze behandelingen kon laten zitten.
Hoogachtend,