Slotjesbeugel: metaal of keramisch, en wat wordt bedoeld met elastieken?

Author:
Michaela99
Posted:
wo, 12/13/2017 - 10:55
Goedendag,

Vanmorgen ben ik voor een intake bij de orthodontist geweest. Als kind/puber heb ik verschillende beugels gehad, waaronder een aantal jaren een slotjesbeugel. Hierna heb ik achter de ondertanden een spalk gekregen en boven niets. Nu ben ik 30 en blijkt dat mijn voortanden weer zijn gaan verplaatsen (daar stoor ik me al een aantal jaar aan). Het is niet heel ernstig, maar ik vind het niet mooi en bovendien krijg ik erg veel slijtage omdat ik blijkbaar nogal heftig knars.

Oftewel, ik wil graag een beugel om eea op zn plaats te krijgen en volgens de orthodontist is dit zeker mogelijk.

1. Nu heb ik al aardig wat ervaringen gelezen op het internet, maar 1 ding begrijp ik niet: bij keramische beugels wordt vaak het verkleuren van elastieken genoemd. Maar waar zitten die elastieken dan precies? Bij elk slotje of alleen achter in je mond? Kan iemand mij dit uitleggen?

2. Verder heb ik het met de orthodontist gehad over het verschil tussen metalen en keramische slotjes in aanzicht. De ortho vond metalen mooier, omdat het dan direct duidelijk is dat je een beugel draagt (en je je daarvoor niet hoeft te schamen), terwijl bij keramische het eruit ziet 'alsof er iets geks met je tanden is', wat mensen niet meteen thuis kunnen brengen en waardoor je er meer de aandacht op vestigt. Zelf heb ik geen mensen met beugel in mijn omgeving en als je googlet op foto's is het anders dan in het echt. Zijn er mensen die hun ervaring kunnen delen?

Half januari moet ik mijn keuze voor metaal/keramisch maken en ik wil dat graag zo goed mogelijk doen.

Alvast heel erg bedankt!
vV

ik denk dat je de keuze moet maken welke het beste resultaat geven. ik ken meerdere orthodontisten die niet kapot zijn van keramische brackets, schijnen toch wel uit behandeltechnisch oogpunt ook wat nadelen te hebben. Einddoel lijkt mij voorrang te hebben boven de relatief korte duur met beugel. Even los er van dat een volwassene met beugel tegenwoordig een redelijk normaal straatbeeld is.
wo, 12/13/2017 - 10:59 Permalink
Romy32

Als antwoord op door Michaela99

Ik heb zelf een witte beugel gehad. Niet keramisch maar van kunststof.
Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik onmiddellijk dezelfde keuze maken.
Nee, het is niet onzichtbaar, maar wel veel minder opvallend.

De elastiekjes die je orthodontist bedoelt zijn die kleine ronde om de brackets heen.
Die zijn wit of doorzichtig, en kunnen onder invloed van bepaalde voedingsmiddelen (kerrie, koffie, thee) inderdaad wat verkleuren.

Maar goed, als jouw orthodontist er niet echt achter staat, weet ik niet of het verstandig is een keramische beugel te nemen.
En ik ben het wel met vV eens, ik zie best veel volwassenen met een metalen beugel.
Nu valt het mij misschien eerder op, omdat ik nogal 'gek ben op tanden' ;-)
wo, 12/13/2017 - 16:32 Permalink
Michaela99

Als antwoord op door Romy32

Dank voor je reactie Romy. Volgens mij is mijn orthodontist er niet per se tegen, maar vind hij keramisch gewoon minder mooi, haha.

Ok, die elastiekjes zie ik idd op sommige foto's op Google heel duidelijk. Zag ze alleen bij de keramische op de foto's niet. Maar ik zal hier bij de orthodontist ook even naar vragen.

Best spannend, zo'n beugel...!
wo, 12/13/2017 - 20:36 Permalink
Romy32

Er bestaan ook zelfligerende keramische brackets.
Daar gaan geen elastiekjes omheen, omdat de draad wordt vastgehouden achter een klepje in de bracket.
Maar als jouw orthodontist het heeft over elastiekjes, zal hij waarschijnlijk niet met zelfligerende brackets werken.
wo, 12/13/2017 - 22:58 Permalink