Spalk verwijderen of laten zitten?

Author:
Kerstvrouw
Posted:
do, 12/14/2017 - 13:03
Ik heb al zeker 25 jaar een metalen spalk zitten achter de voortanden (boven en onder). Niet echt last van, maar natuurlijk gaat reinigen op die plekken iets minder goed dan in de rest van de mond.

Nu moet ik een kleine vulling krijgen voor een mini-gaatje op een van mijn voorhanden boven. Ik dacht dat er vaak bij een vulling zo'n klem of ring (?) rond een tand geplaatst wordt en vroeg me af hoe ze dat dan doen omdat de spalk er zit. Had bij het maken van de afspraak gebeld met de assistente en ter sprake gebracht, hoorde dat ze hem evt. verwijderen als dat nodig is en dan weer vastzetten.

Maar ik vraag me af wat de inzichten/richtlijnen zijn tegenwoordig: blijft zo'n spalk na orthodontie-behandeling liefst zo lang mogelijk zitten, en zou hij er opnieuw ingezet moeten worden als hij los zit of even in de weg zat?

Ik herinner me van destijds dat de orthodontist zei dat de spalk er altijd in blijft zitten, totdat hij van zelf loslaat. Dus als ik dat aanhoud is er niet perse noodzaak om voor altijd een spalk te houden om de tanden goed gelijk te laten staan.
Maar misschien zijn de inzichten nu anders?

Ik ben al boven de 50, en al mijn verstandskiezen zijn destijds verwijderd voordat ik aan de beugel-behandeling begon. Dus wat dat betreft zou er misschien ook geen extra risico zijn dat de tanden weer scheef gaan staan zonder spalk. Heb dit gisteren met mijn man besproken, en die zei dat het misschien juist goed is als die spalk er nu uitgaat, want hij zou vast al lang geen functie meer hebben. De behandeling is al iets van 26-28 jaar geleden gedaan.

Heb even snel hier wat gezocht op het forum, en zag ook dat mensen hoge bedragen moesten betalen voor vastzetten van een spalk bij de tandarts. Dus ik zou graag wat meer informatie/advies willen voordat ik vraag of de tandarts de spalk (of allebei) eruit haalt.
vV

ik zou gewoon eigenlijk even met de tandarts overleggen hierover...liefst laat ik zitten, want voortanden mn houden heel lang de neiging weer te verzakken. ook nu nog, na zon lange periode. je weet het alleen pas wanneer het te laat is... en dat is duurder en/of vervelender dan laten zitten.
do, 12/14/2017 - 15:12 Permalink
Kerstvrouw

Als antwoord op door vV

Bedankt voor de reactie!
Ik heb even gebeld met de Orthodontie-praktijk van mijn zoon (die dit jaar klaar was met behandeling en ook spalkjes heeft), en hoorde daar dat ze liefst voor altijd die spalk laten zitten.
Ben vanmiddag bij de tandarts geweest en het was voor de vulling niet nodig om de spalk te verwijderen. Ook daar hoorde ik dat de tanden zonder spalk een grote kans hebben om weer scheef te gaan staan.

Dus mijn vraag is beantwoord. Kennelijk zijn de inzichten over deze kwestie dus toch veranderd vergeleken met vroeger.
do, 12/14/2017 - 19:19 Permalink