Eergisteren een wkb in 4 kanalen in 1 kies (de 1 na achterste in de onderkaak) ondergaan bij de endodontoloog. Er was geen ontsteking, echter een vergevorderde cariës onder een kroon maakte een wkb noodzakelijk voordat een nieuwe kroon wordt geplaatst. Er is dus door de oude nog aanwezige kroon geboord en dit gat is nu ook weer gedicht.
Het is nu 2 dagen later. Ik kan niet kauwen vanwege de drukpijn. Verder doet voorzichtig tikken met de achterkant van een tandenborstel op de zijden en bovenzijde van de vulling ook pijn. Kortom eerst geen last, nu veel last.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Iemand?
Dank vast.
Vr.grt.
Het is nu 2 dagen later. Ik kan niet kauwen vanwege de drukpijn. Verder doet voorzichtig tikken met de achterkant van een tandenborstel op de zijden en bovenzijde van de vulling ook pijn. Kortom eerst geen last, nu veel last.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Iemand?
Dank vast.
Vr.grt.
Hoe gaat het nu?
Gevoeligheid na een wortelkanaalbehandeling kan wel voorkomen.
Uiteraard moet het wel langzaam maar zeker minder worden.
Als antwoord op Hoe gaat het nu? door Romy32
Hoe gaat het nu?
Dank voor de belangstelling. De situatie is ongewijzigd. Gelukkig heb ik geen kloppende pijn wat zeker zou duiden op een ontsteking. Duimen dat de kies zich goed houdt tot na de kerst.
Als antwoord op Hoe gaat het nu? door Gekroonde Kies
Hoe gaat het nu?
Hopelijk gaat het snel de goede kant op.
Als antwoord op Hoe gaat het nu? door Romy32
Hoe gaat het nu?
Op dezelfde dag dat ik mijn vraag heb hier gepost heb ik ook de endodontoloog een mail verzonden. De endodontoloog belde mij direct ‘s ochtends na de Kerst terug, hij was toevallig op kantoor en had de mail gelezen. Zijn eerste vraag was waarom ik zijn 06 nummer niet had gebeld want daarom geeft hij deze aan zijn patiënten, zodat zij ten alle tijde contact kunnen opnemen bij pijn of onzekerheid.
Inmiddels was de pijn iets milder geworden en ik wat zekerder.
Zijn diagnose naar aanleiding van mijn mail en het beantwoorden van zijn vragen per telefoon...
Door de werkzaamheden aan de kies (4 kanalen) zijn de zenuwen in de kaak geïrriteerd, daarnaast omstaat er soms wat “wondvocht” onder de kies die deze wat omhoog drukt. De kies zelf is dus ongevoelig maar de kaak eromheen allerminst. Dit verklaart de drukpijn en tikpijn (trillingen).
Het zou met een dag of twee rap moeten afnemen. Mocht dit niet zo zijn mocht ik niet aarzelen om direct contact op te nemen. Ook ‘s nachts. Doorlopen met pijn is nooit goed want chronische pijn etst zich in het brein en dan is zelfs een kies trekken geen oplossing meer.
Precies 2 dagen later at ik muesli met nootjes en een petit pain met kaas, zonder na te denken aan de kant van de behandelde kies. Pas later dacht ik... Hey!!! het is over.
Dit relaas omdat men meestal na het oplossen van de klacht de moeite niet neemt om dit toe te voegen aan hun gestarte topic zodat andere mensen met vergelijkbare vragen nog steeds blijven zitten met een groot vraagteken.
Vr.grt.
Bedankt voor de update, fijn
En wat een attente endodontoloog, om meteen na Kerstmis te bellen.