Spalk weg of niet?

Author:
Floortje__
Posted:
di, 01/23/2018 - 13:33
Ik heb al 15 jaar een spalk (ben nu 28) en ik twijfel of het niet beter is de onderste spalk eruit te laten halen:
- Ik had de spalk voor een overbeet, dus ik snap zelf de meerwaarde van een onderste spalk niet goed (onderkant is naar voren gezet maar mijn kiezen zitten daar natuurlijk achter en hebben uiteraard geen spalk, dus dan kunnen de tanden toch ook niet meer weer naar achter gaan staan? Of zie ik dat fout?)
- Verstandskiezen zijn allemaal getrokken dus die kunnen geen hinder geven
- Tandvlees onder is heel veel teruggetrokken

~half jaar geleden zijn de spalken vernieuwd waardoor ik een week zonder spalken heb gelopen (in die tijd werden nieuwe spalken gemaakt). Mijn tanden voelden toen heel erg los maar later in die week werd dit gevoel wel minder. Nu heb ik alleen al een tijd een kloppend gevoel in mijn tanden van de onderste spalk, het doet geen pijn maar het is wel irritant. Kan het zijn dat de spalk te strak zit? Er zit 0 ruimte tussen een paar tanden, ik kan er niet eens een flosdraadje tussen doen.

Kan dat kloppende gevoel komen doordat de tanden zo tegen elkaar gedrukt staan?
Als ik de spalk laat verwijderen, is er kans dat mijn tandvlees dan weer bijtrekt?
En gaan mijn tanden wel weer 'stevig' staan als de spalk er een tijdje uit is? Want die week zonder spalk voelde alles erg los aan.
En hoe groot is de kans dat mijn tanden weer terug gaan naar oude positie? Ze stonden niet scheef, het was dus enkel die overbeet.

Ik vind het een lastig dilemma, ik hoop dat ik hier eea helder kan krijgen.
Floortje__

Ik denk dat ik weet waar het kloppende gevoel vandaan komt..:

Ik heb mijn oude gebitsmodellen en de nieuwe (er zit 15 jaar tussen de modellen). Hierbij zie ik heel duidelijk dat 1 onderste hoektand erg is gaan draaien richting mijn snijtanden, ondanks (of door?) de spalk dus. Die hoektand staat behoorlijk dwars.

Er zit helemaal geen ruimte tussen de hoektand en mijn snijtand (kan met geen mogelijkheid een flosdraadje tussen bijvoorbeeld). Kan het komen doordat de hoektand en snijtand zo tegen elkaar gedrukt staan en ook nog vastgehouden worden door de spalk, dat dit het een kloppend gevoel geeft? En kan de nieuwe spalk ervoor zorgen dat de hoektand nòg meer gaat draaien?
zo, 01/28/2018 - 21:08 Permalink