Waarom maakt een tandarts doorgaans alleen rontgen van de kiezen?

Author:
Sleuteltje
Posted:
ma, 03/12/2018 - 12:00
Hallo!

Het viel mij onlangs op dat ik alleen röntgen foto's in mijn dossier heb van de periodieke controle van mijn kiezen; niet van mijn tanden. De foto's houden allemaal op bij de eerste kleine kies. Alleen bij het trekken van mijn verstandskiezen is er een OPG gemaakt waarbij ook de tanden zichtbaar zijn, maar die foto's waren uiteraard niet bedoeld voor een algehele controle en is alleen bekeken door de kaakchirurg voor de stand van de verstandskiezen. Ook bij mijn nieuwe tandarts zijn er (volgens mij) alleen controle foto's gemaakt van mijn kiezen; niet van de tanden. Schijnbaar is dit dus gebruikelijk?

Is er een reden dat de tanden worden overgeslagen bij het maken van de periodieke röntgen? Zijn gaatjes e.d. in en tussen de tanden bijv. beter zichtbaar met het blote oog?

Alvast bedankt!
Lieneke

Leuke vraag! Het oppervlak tussen de kiezen in is relatief groot. Er is daardoor een flink gebied niet goed zichtbaar voor de behandelaar. Dus gaatjes tussen de voortanden zijn inderdaad makkelijk zichtbaar met het blote oog.
ma, 03/12/2018 - 12:53 Permalink