Sinds zo'n 2 maanden heb ik last van mijn kies (linksboven, een na achterste). Het begon met gevoeligheid tijdens het poetsen, vooral door de trilling van mijn pulserende electrische tandenborstel. Ik heb er in het begin niet al teveel aandacht aan besteed, omdat ik vermoedde dat het met gevoelige tandhals te maken had en het waarschijnlijk vanzelf weer over zou gaan als ik het maar goed schoon hield. Maar het werd erger, vooral mechanische triggers (kauwen) ging steeds zeerder doen, ook pijnscheuten bij warm en koud. Na ongeveer 4 weken naar mijn tandarts gegaan. Hij heeft de kies eerst goed bekeken, erop getikt (en dat deed pijn!), maar kon geen afwijking ontdekken (ik ben gezegend met een goed en sterk gebit): de kies (en ook die ernaast) is puntgaaf, geen vullingen, geen zichtbare barstjes oid. Tandvlees was wel enigszins teruggetrokken, maar dit kon de pijn moeilijk verklaren, aangezien dit aan de andere kant ook het geval was (en daar voel ik niets). Foto gemaakt, maar hierop was niets te zien. Zijn inschatting was dat de overgevoeligheid is veroorzaakt door overbelasting, bij kiezen op elkaar was er veel druk op die kies. Mogelijke verklaring is dat ik onlangs een beugel heb gehad om alles weer netjes recht te zetten en dat daardoor de onderlinge verhoudingen wat veranderd kunnen zijn. Deze beugel is er overigens al anderhalf jaar uit, ik heb nu van die spalkjes. Hij heeft een klein beetje van de onderste punt van de kies afgehaald om de kracht/druk tijdens het kauwen op de onderste kies te verminderen. Ik was helemaal opgelucht! Had gevreesd voor een wortelkanaalbehandeling, maar daarvan gaf de tandarts aan echt niet tot zo'n ingrijpende behandeling over te gaan als de kies zo intact was en er niets te zien is. Vol goede hoop naar huis. Het leek iets minder heftig te worden, maar inmiddels neemt het toch weer toe: kauwen doe ik al weken aan de rechterkant, poetsen met de speciale sensodyne, maar o wee als de trilling net op de verkeerde plek komt, iets harder gekauwd moet worden, ik het thee drink of iets zoets eet! Wat is nu het beste om te doen? Kan ik beter nog even wachten (hoe lang duurt herstel na overbelasting?)? Ibuprofen gaan innemen (heb ik tot nu toe niet gedaan)? Wat zijn de risico's als ik het "te lang" aankijk (behalve pijn, ik bedoel meer: kan dit mogelijk leiden tot uitbreiding van klachten, ontstekingen, dode kies oid)? Zou het kunnen dat de pulsen van de tandenborstel (ik bedoel niet de rotaties maar de echte pulsen, die zijn best heftig) niet gunstig zijn als er sprake is van overbelasting? Ik hoor graag!
Hoe is het nu? Het kan