Toch ontstoken wortelpunt?

Author:
masamesa
Posted:
ma, 08/06/2018 - 20:25
Hi!

Eind vorig jaar heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad aan mijn kies (rechtsonder, ik denk de 45). Jammer genoeg was de wortelkanaalbehandeling niet op lange termijn succesvol en kreeg ik een paar maanden later (rond oud&nieuw) pijn aan de kies. Ik ben toen naar een spoedtandarts geweest. Die had een foto gemaakt maar kon geen ontstekingen ontdekken. Hij heeft toen een beetje van de kies afgeslepen omdat hij het vermoeden had dat de kies te hoog lag en daardoor voor pijn zorgde.
Gelukkig werd de pijn toen minder, maar helemaal weg ging het niet. Ik ben toen in januari dit jaar zo snel mogelijk naar mijn eigen tandarts gegaan. Zij had het vermoeden dat het toch wel was gaan ontsteken dus moest ik voor een apexresectie naar de kaakchirurg. In de overbruggende tijd werd de pijn minder, toen ik bij de kaakchirurg was had ik eigenlijk helemaal geen pijn meer. De kaakchirurg had toch een foto gemaakt en zag een kleine ontsteking aan de wortelpunt. Dit moest volgens hem wel behandeld worden. Ik heb toen aangegeven, omdat ik geen pijn had, de behandeling over te slaan. Hij begreep dat en gaf aan dat mensen hier soms wel 3 jaar mee rondlopen zonder pijn. Prima eind goed al goed dacht ik. Tot gisteravond, ik begon pijn te krijgen rechtsonder in de buurt van de kies en ook straalt het soms door naar mijn kaak, maar ook naar boven(?). Vanochtend had ik de tandarts gebeld maar die was op vakantie. Dus toen maar direct de kaakchirurg gebeld. De assistente zei dat ik bij de huisarts een amoxicilline kuur moest ophalen en dat het dan wel zou wegzakken. Over een maand moet ik toch alsnog op controle komen bij de kaakchirurg, dus dan zouden ze er verder naar kijken. Sinds vanmiddag ben ik begonnen met de kuur en ik hoop dat dit zo snel mogelijk gaat helpen.

Maar toch herken ik de pijn niet van de vorige keer, toen was het echt een bonkende ondragelijk pijn. Nu lig ik ook het liefst alleen maar in bed, maar is de pijn niet bonkend. Het is een hele nare drukkende pijn en soms zit de pijn ook in mijn kaak. Maar hoe kan het dat ik aan de bovenkant ook druk voel?

Wat zouden jullie aanraden, kuur afmaken en kijken hoe het gaat of morgen weer de kaakchirurg bellen?
vV

zonder foto's en zo erbij lastig te beoordelen. Het zou wat anders kunnen zijn (klemmen/knarsen) , dan kan een kies met wortelkanaalbehandeling wel anders reageren dan anderen. Pijn in kaak tegenover kan uitstraling van ontsteking zijn , maar ook overbelasting, of een probleem daar (wat uitstraalt naar onder wellicht ook) oftewel: het zal echt even grondig onderzocht moeten worden, met ook aandacht voor mogelijkheid van knarsen/klemmen.
di, 08/07/2018 - 09:40 Permalink