Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en zou heel graag advies willen.
Ik heb 8 weken geleden onder narcose mijn verstandskiezen links en rechtsboven laten trekken en een gaatje rechtsonderin laten vullen (middelste kies).
Alles met trekken prima gegaan, nauwelijks napijn. Alleen de kies met de vulling was wat gevoelig voor koud. Hoorde dat dat heel normaal was bij een witte vulling dus even laten gaan. De kies werd steeds gevoeliger met kauwen (vnl harde pitten in brood bijvoorbeeld). Teruggegaan naar de narcosetandarts en vulling laten bijslijpen (2x). Pijn werd erger. Foto gemaakt, niets te zien.
Vulling zit niet diep dus niet bij mijn zenuwen en er zit geen ontsteking in de wortel. Als het na een week niet over was moest ik terug naar mijn eigen tandarts.
Dit heb ik gedaan, en zij weet het ook niet. Allerlei testjes gedaan (koud, bijslijpen nog, tikken) en nu was de kies gevoelig bij loslaten van een bolletje, breukje/barst dus. Maar er is echt niks te zien volgens de tandarts en de vulling is niet zo groot dat zij denkt dat daar een breuk van is ontstaan. Wellicht een stukje glazuur beschadigd bij het boren.
Ik heb er nu fluoride op gekregen en moet poetsen met sensodyne. Ze heeft voor aanstaande woensdag een afspraak voor me staan om het gaatje opnieuw te vullen, als de pijn aanblijft. (Dit vermoeden heb ik wel want de pijn wordt niet minder). Het opnieuw vullen is een gok van de tandarts, ze weet niet of het gaat helpen. Wortelkanaal vond ze te rigoreus zeker omdat alles er zo goed uitzag.
Wat zouden jullie doen? De vulling opnieuw zou een gok zijn, is dit verstandig om te doen? Ik ben ontiegelijk bang voor de tandarts (met name de verdoving, de rest maakt me niet zoveel uit). Maar ga wel altijd, heb verder ook nooit gaatjes of andere behandeling gehad.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken en een eventuele reactie!
Groetjes Danielle
Ik ben nieuw op dit forum en zou heel graag advies willen.
Ik heb 8 weken geleden onder narcose mijn verstandskiezen links en rechtsboven laten trekken en een gaatje rechtsonderin laten vullen (middelste kies).
Alles met trekken prima gegaan, nauwelijks napijn. Alleen de kies met de vulling was wat gevoelig voor koud. Hoorde dat dat heel normaal was bij een witte vulling dus even laten gaan. De kies werd steeds gevoeliger met kauwen (vnl harde pitten in brood bijvoorbeeld). Teruggegaan naar de narcosetandarts en vulling laten bijslijpen (2x). Pijn werd erger. Foto gemaakt, niets te zien.
Vulling zit niet diep dus niet bij mijn zenuwen en er zit geen ontsteking in de wortel. Als het na een week niet over was moest ik terug naar mijn eigen tandarts.
Dit heb ik gedaan, en zij weet het ook niet. Allerlei testjes gedaan (koud, bijslijpen nog, tikken) en nu was de kies gevoelig bij loslaten van een bolletje, breukje/barst dus. Maar er is echt niks te zien volgens de tandarts en de vulling is niet zo groot dat zij denkt dat daar een breuk van is ontstaan. Wellicht een stukje glazuur beschadigd bij het boren.
Ik heb er nu fluoride op gekregen en moet poetsen met sensodyne. Ze heeft voor aanstaande woensdag een afspraak voor me staan om het gaatje opnieuw te vullen, als de pijn aanblijft. (Dit vermoeden heb ik wel want de pijn wordt niet minder). Het opnieuw vullen is een gok van de tandarts, ze weet niet of het gaat helpen. Wortelkanaal vond ze te rigoreus zeker omdat alles er zo goed uitzag.
Wat zouden jullie doen? De vulling opnieuw zou een gok zijn, is dit verstandig om te doen? Ik ben ontiegelijk bang voor de tandarts (met name de verdoving, de rest maakt me niet zoveel uit). Maar ga wel altijd, heb verder ook nooit gaatjes of andere behandeling gehad.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken en een eventuele reactie!
Groetjes Danielle
Ik denk dat vulling laten
Kijk ook eens hier, onder C.
http://www.variodent.nl/p/pijnklachten.html
Niet ingrijpen is ook een optie, maar wellicht met het risico dat het barstje groter wordt en er op een gegeven moment een stukje van je kies afbreekt, of dat je de zenuw zo vaak irriteert dat dat schade op gaat leveren.
Als antwoord op Ik denk dat vulling laten door Chris888
Helaas niet geholpen
Update: inmiddels is de kies opnieuw gevuld en een aangrenzend stuk van de kies weggeslepen en gevuld met composiet in de hoop dat dit de breuk zou 'hechten'. 'S-avonds moest ik er gelijk weer mee gaan eten en zou de pijn weg moeten zijn.
Helaas heeft het niet geholpen. Nu is de volgende stap of een wortelkanaalbehandeling of trekken. Zou een gnatholoog een breuk op kunnen sporen? Zou wel fijn zijn als een volgende behandeling niet weer een gok is.
Als antwoord op Helaas niet geholpen door Kamikazedaantje
Helaas niet geholpen
Dan moet er toch een wortelkanaalbehandeling gedaan. of trekken idd.
Als antwoord op Helaas niet geholpen door vV
Helaas niet geholpen
Ik zou de locatie van de breuk graag weten zodat ik weet of een wortelkanaal nog kan helpen of niet. Als die breuk in de wortel zit moet de kies getrokken worden heb ik begrepen. Of zie je de scheur in een wortel direct zitten bij een wortelkanaal? Of kan dit ook een haarscheur zijn die niet zichtbaar is?
Als antwoord op Helaas niet geholpen door Kamikazedaantje
Helaas niet geholpen
En een kroon of gedeeltelijke
Update
Ik had een verwijzing gekregen naar een endodontoloog. Die kon niets vinden aan de kies. Ik ben weer terug gegaan naar de tandarts en hebben besloten de kies te trekken. Dat is inmiddels gebeurt.
Dit is een week geleden. Nu doen alleen de beide kiezen naast de getrokken kies opeens zeer bij erop tikken. Verder geen pijn aan. Is dit normaal na een extractie?