vraag: pijn na vulling tand

Author:
xnancy_
Posted:
vr, 08/31/2018 - 14:46
Hallo,

Maandag heb ik mijn tand laten vullen in de kleine kies rechtsboven. Dit is gedaan met een witte vulling. De tandarts zei dat er verdoving nodig was ondat het gaatje best diep was. De behandeling deed geen pijn en de tand was na de uitwerking van de verdoving alleen wat gevoelig. Dinsdag hetzelfde verhaal maar vanaf woensdag werden de tanden gevoeliger (dus niet alleen waar de vulling is gezet). Vanaf gisteren werd het heel erg gevoelig en een zeurend gevoel aan mijn tanden vooral rechts, ik krijg af en toe van die pijnscheuten in de tand waar de vulling is gezet en mijn kaak zelf doet ook wat pijn daar. Het is de eerste keer dat ik een gaatje laat vullen dus ik heb geen idee of de pijn normaal is. Is deze pijn normaal of kan ik beter de tandarts bellen? De pijn wat ik nu heb is dat vooral rechts mijn tanden gevoelig zijn zowel boven als onder, heel af en toe pijnscheuten in kies waar vulling is gezet en meer zeurend gevoel in tanden en kaak (zo lijkt het). Ook is mijn wang wat gevoelig als ik eraan kom maar ik denk dat dit van de verdoving kan komen. Normaal zou ik even afwachten maar omdat ik 10 september 2 weken op vakantie ga zou ik dit graag even willen weten. Verder misschien belangrijk om erbij te vermelden dat ik snachts nogal kan klemmen mijn mijn tanden, maar ik draag hier een rubberachtig bitje voor. Alvast bedankt!
vV

waar komt dat zachte bitje vandaan? niet van de tandarts hoop ik...

napijn moet echt per dag minder worden. Soms kan napijn een trigger zijn voor knarsen/klemmen, zeker wanneer je dat al doet kan dat ook nog eens de napijn versterken.

Dat zachte bitje weg, dat triggert knarsen alleen maar .
vr, 08/31/2018 - 16:55 Permalink
xnancy_

Als antwoord op door vV

Hallo,

Bedankt voor uw reactie! Nee dit is het tandanknarsbitje van Dentek. Voor mijn gevoel beschermd dit goed mijn tanden en blijft fijn zitten. De andere bitjes volgens mij heten ze splint (deze heb ik wel van mijn orthodontist dus niet officieel voor het tandenknarsen) gaan erg snel kapot bij mij en voor mijn gevoel beschermd dit niet echt mijn tanden. De pijn neemt niet af, de dag erna had ik zelfs vrijwel geen pijn maar is later gekomen, zijn scherpe (korte) steekachtige pijnscheutenin de tand waarbij de vulling zit wel normale napijn? Het is niet constant aanwezig, verder heb ik ook zeurderige pijn maar ook niet constant aanwezig. Verder zijn mijn tanden rondom (en kaak) ook af en toe gevoelig, maar zou misschien ook door de trillingen van het boren of doordat ik nu meer geknarst heb. Denkt u dat het beter is om te bellen of nog eventjes af te wachten aangezien het pas 5 dagen geleden is gevuld? Dat het wat gevoelig is, is natuurlijk begrijpelijk maar het gevoel rondom en pijnscheutjes lijken me wat raar maar het is niet ondragelijk. Alvast bedankt weer!
vr, 08/31/2018 - 18:14 Permalink
vV

Als antwoord op door xnancy_

een night guard van de orthodontist is alleen om de stand vast te houden. is te dun, heeft derhalve ook absoluut niet de werking van een splint. Andersom wel overigens. Een goed gemaakte splint gaat ook niet kapot. Maar die zachte moet je echt vanaf....

de pijn moet per dag merkbaar minder worden, kijk het weekend even aan. Kan zijn dat ie wellicht een fractie te hoog is. Of dat het gat zo diep zat dat de zenuw niet meer kan herstellen van de bacteriële infectie vanuit het gat.
vr, 08/31/2018 - 18:29 Permalink
xnancy_

Als antwoord op door vV

Bedankt! Ik ga 10 september op vakantie vandaar dat ik me zorgen maar, normaal zou ik zowiezo afwachten. Maar ik laat het even zo en als het maandag erger is dan ga ik bellen, want lijkt mij als het niet goed zou zijn, de pijn ook erger wordt. Even over het knarsbitje, u heeft me toch doen twijfelen om een bitje te laten maken bij ds tandarts. Heeft u misschien enig idee wat de kosten ongeveer zijn (totaal). Ik denk niet dat hier iets vergoedt van zal worden met mijn basisverzekering van CZ. Fijn dat dit forum er is!
vr, 08/31/2018 - 22:48 Permalink
vV

Als antwoord op door xnancy_

met goede onderbouwing kan een machtiging onder de basisverzekering worden aangevraagd. Echter dat telt wel mee dan in eigen risico. Kosten zullen regio 300,- zijn, meer wanneer de tandarts ook nog de UFO moet doen. Ikzelf laat die altijd doen door de orofaciaalfysio waar patient langs gaat, een splint maak ik alleen wanneer die er ook niet mee wegkomt.
za, 09/01/2018 - 07:43 Permalink
xnancy_

Als antwoord op door vV

Bedankt! Ik moest maandag voor controle naar orthodontist toevallig en zij zei dat ze ook een dikker nachtbeugeltje konden maken zodat ik er niet snel doorheen ga en toch mijn tanden op de plaats houdt boven, want ze zijn lichtelijk al weer aan het verschuiven. Denk u dat als ik een splint laat maken bij de tandarts dat dit ook helpt om mijn tanden recht te houden, of is dit echt alleen voor te knarsen? De tand die gevuld is doet trouwens een stuk minder pijn, maar de tanden rondom blijven gevoelig. Maar ik heb daarvoor gelukkig niet hoeven bellen.
di, 09/04/2018 - 20:00 Permalink
vV

de splint kan zodanig gemaakt dat ie hetzelfde doet als de plaat van de ortho, andersom denk ik niet dat de ortho een nachtbeugel vorm zal geven als een splint. Het gaat namelijk niet alleen om dikker, ook om inbrengen van goede occlusie en articulatie(hoektandgeleiding). Tenzij je dat wellicht specifiek opgeeft als eisenpakket.
wo, 09/05/2018 - 08:11 Permalink
xnancy_

Als antwoord op door vV

Dan ga ik toch overleggen met mijn tandarts voor een splint! Heel erg bedankt hiervoor! Eventjes over mijn vulling, de pijn is weer terug, als er wind bij komt en zelfs met ademen (door mijn mond) af en toe, krijg ik flinke pijnscheuten door de tand waar de vulling in zit, zelfs als ik aan de tand kom is hij gevoelig. Ik baal echt op dit moment en hoop dat het alsnog gewoon goed is, want vóór het vullen had ik totaal geen last van mijn tanden..
wo, 09/05/2018 - 20:54 Permalink