Mijn vraag gaat over het volgende. Zondag 30-12-2018 ben ik naar aanleiding van een black-out vanuit staande positie recht voorover op mijn kin gevallen.
Ik heb een volledige prothese en daar is niks mee gebeurd. Twee hechtingen in mijn kin maar vooral veel last van mijn linkerkaak. De eerste twee dagen kon ik redelijk eten. De derde dag was ik iets te beweeglijk met mijn kaak en kreeg een harde knap te horen en ontzaglijk veel pijn. Ik kon niet slikken en kreeg mijn mond bijna niet meer open. Nu ben ik weer een paar dagen verder en de pijn is wel iets afgenomen maar zonder pijnstiller niet te hebben. Ook kan ik niet kauwen..
Binnen hoeveel tijd moet dit minder gaan worden? En kan ik mijn prothese nu beter in of uit doen?
Heel graag een reactie. Dankje!
Ik heb een volledige prothese en daar is niks mee gebeurd. Twee hechtingen in mijn kin maar vooral veel last van mijn linkerkaak. De eerste twee dagen kon ik redelijk eten. De derde dag was ik iets te beweeglijk met mijn kaak en kreeg een harde knap te horen en ontzaglijk veel pijn. Ik kon niet slikken en kreeg mijn mond bijna niet meer open. Nu ben ik weer een paar dagen verder en de pijn is wel iets afgenomen maar zonder pijnstiller niet te hebben. Ook kan ik niet kauwen..
Binnen hoeveel tijd moet dit minder gaan worden? En kan ik mijn prothese nu beter in of uit doen?
Heel graag een reactie. Dankje!
Is gecontroleerd of wellicht
Als antwoord op Is gecontroleerd of wellicht door vV
Als antwoord op Is gecontroleerd of wellicht door vV
met kaakgerelateerde
Als antwoord op met kaakgerelateerde door vV
met kaakgerelateerde pijnklachten: tandarts
Iig heel veel sterkte, het is een erg vervelende en heel pijnlijke blessure!
Als antwoord op met kaakgerelateerde pijnklachten: tandarts door hermina
Maar zes maanden..daar schrik ik van..
Met een prothese is het probleem dat je geen tandarts meer hebt dus daar denk je ook niet zo snel aan. Ook vind ik dat een arts logischerwijs door moet sturen als hij onkundig is op wat voor gebied dan ook.
Feit is wel dat ik mijn mond al een stuk verder open kan dan 1cm..ik heb vooral pijn aan de onderkaak en het kopje net onder m'n oor.
Maandag weer terug naar de huisarts om de hechtingen eruit te halen.
Als antwoord op met kaakgerelateerde pijnklachten: tandarts door gabryberk
Ook een vp moet regelmatig gecontroleerd op pasvorm en ook regelmstig aangepast, de kaak blijft versnderen. Ook zullen de slijmvliezen en zo gecontroleerd moeten worden oa op het ontstaan van misvormingen en andere zaken. 1x pj controle is een aanrader, 1x per 2 jaar opvullen (minimaal) ook.
Als antwoord op met kaakgerelateerde pijnklachten: tandarts door vV
Ik zou je echt aanraden om hierbij een tandarts te consulteren! Ik was ervan overtuigd dat mijn tandarts dit beter zou weten dan de huisarts! En dat hebben we samen besproken en bleek ook zo te zijn!
Als jij echt een probleem met je kaken/fractuur hebt dan is er vast ook iets om aan te passen aan een prothese. Voor je eigen bestwil zou ik dus toch een consult bij een tandarts aanvragen. Dat je nu niet meer een eigen 'huis' tandarts hebt (beste vV) doet er op dit moment verder niet toe, jij hebt een probleem waar een deskundig iemand naar moet kijken! Heel veel sterkte!
Dankje!
dan nog is een AV duurder...
Overigens vind ik het geen argument waar gezondheid en risico's aan vast hangt. Wellicht is het ook een KC kwestie, die kan ook de foto maken en dat valt ook niet onder de AV voor tandartskosten. Wel onder eigen risico maar wanneer er toch een nieuwe VP in de planning ligt gaat dat er toch aan.
Ik blijf overigens bij mijn advies. Dit forum is ook geen vervanging voor tandartsbezoek. Als een gebroken kaakkopje verschuift en dat groeit verkeerd vast is dat alleen met operatie op te lossen. Je moet echt weten wat er aan de hand is om daar het beleid op vast te stellen, nu is het maar giswerk .
Als antwoord op dan nog is een AV duurder... door vV
Als antwoord op dan nog is een AV duurder... door gabryberk
maar goed, wat ik wilde zeggen is gezegd. Overigens is er gezien eea wellicht ruimte voor bijzondere bijstand voor medisch noodzakelijke kosten.
Anyway...waarvoor ik hier op het forum kwam..vandaag terug geweest naar de huisarts en opnieuw gevraagd om een foto. Was volgens haar niet nodig maar als ik dan gerustgesteld zou zijn...
Kaak foto's laten maken..aansluitend CT-scan want ze hadden iets gezien. Aansluitend kaakchirurg. Fractuur in kaakkopje en discus kaakgewricht heeft ook klap gehad. De breuk staat gelukkig recht op elkaar en behandeling en voortgang de komende vijf weken met rust en zacht voedsel voortzetten.
Dus kort gezegd door twee 'deskundigen' naar huis gestuurd en bijna door een derde als ik zelf niet zo aangedrongen had.
Als antwoord op dan nog is een AV duurder... door gabryberk
Ik maak genoeg prothesen, weet wat het inhoud. Weet ook dat wanneer er structurele fouten inzitten je niet 5 jaar hoeft te wachten maar met onderbouwing gewoon een machtiging krijgt dat eerder te doen. Ik ga met wat ik schrijf af op informatie. Mijn reacties komen voort uit wat mij aan info aangeboden wordt. Wanneer dat dan achteraf anders is, is ook dat niet mijn schuld...
Ik ben hier om info te geven in brede zin ( waar ook anderen wataan kunnen hebben wellicht), en dat gebeurt vrijwillig, in vrije tijd en/of tussen normale werk door. Dat u niet blij bent met de manier waarop ik dat doe is eerlijk gezegd niet mijn probleem. De info wordt er niet anders van.
Dan heb je nu dus antwoord...
Ik denk echt dat je alsnog een tandarts moet bezoeken, want je kaak gaat verzetten/andere positie tov eerder, dan moet je echt opletten voordat je een nieuwe prothese krijgt aangemeten!!! Ik denk hier graag even met je mee, en heb het alleen over jouw kaakprobleem op dit moment. Mijn (eigen) gebit heeft zich aangepast (uitgroei en gewoon kauwen, nieuwe beet, heeft ook lang geduurd), maar dat doet een kunstgebit niet, je kaak past zich in die zin niet aan!!!
Let daar op en vraag er naar bij degene die je nieuwe gebit aan gaat meten! Want als je nu een nieuw kunstgebit krijgt kan het zijn dat je kaken over enige tijd toch anders sluiten.. Geen doemscenario hoor, gewoon even omdat je je dat nu even moet realiseren, dan kunnen jullie er samen rekening mee houden...
Als antwoord op Dan heb je nu dus antwoord... door hermina
Ik merk inderdaad heel goed dat juist nu het dragen van de onderprothese extra belastend en vermoeiend is voor mijn kaak. Het lukt me niet om hem de hele dag te dragen en eten (lees eten door slikken) gaat ook niet met prothese.
Weet jij nog na hoeveel weken je het kon stellen zonder pijnstillers?
Als antwoord op Dan heb je nu dus antwoord... door gabryberk
Wat ik bedoel met het toch bezoeken van een tandarts is dat je dan een iemand hebt die overal op kan letten. Daar zijn zowel de kaakchirurg als de tandprotheticus niet echt de persoon voor. Die hebben allebei hun eigen specialiteit, de tandarts is, zeg maar, degene die alles het beste kan overzien. Ook bij het aanmeten van een nieuwe prothese lijkt de tandarts mij in dit stadium van kaakbreuk van groot belang. Als je nu een nieuwe prothese krijgt aangemeten is de kans groot dat je daar binnenkort last van zal ondervinden. De tandarts is degene die dat volgens mij het best kan begeleiden..... (heb bij de mijne regelmatig aangeklopt om te vragen of het wel goed ging, mijn onzekerheid had behoefte aan een professionele mening.....)
Hoe lang alles precies heeft geduurd weet ik niet meer, maar de pijnstilling was zeker 4 weken (eerst tramadol (4 dagen), daarna NSAID zoals Ibuprofen), alleen wel gedoseerd over de dag. Daarna vooral een uur voor het eten nam ik toen een pijnstiller en voor de nacht.
Maar wat voor mij werkte hoeft voor jou helemaal niet te werken, het moet op basis van je klachten gaan en juist daarom heb je een tandarts hierbij nodig...
Gelukkig gaat het al een stukje beter. Gapen gaat nog niet en eet nog steeds zachte dingen. Maar ik merk wel echt vooruitgang en meer beweeglijkheid in mijn kaak. Ook de echte pijnmomenten op een dag nemen af. Ik kom nu toe met twee brufen op een dag. Wel in combinatie met paracetamol.
Dank voor je interesse.