Beste mensen,
Ik ben nieuw hier. Sinds kort ben ik verhuisd en heb een nieuwe tandarts genomen. Op advies van mijn tandarts had ik ook een afspraak gemaakt bij de mondhygiënist.
De mondhygiënist heeft tandsteen verwijderd en vastgesteld hoe het met mijn tandvlees is. Gelukkig viel het allemaal mee volgens de mondhygiënist.
Ik kreeg vooraf een brief mee dat de behandeling tussen de 80 en max 150 euro zou kosten. Vandaag kreeg ik de rekening op de post en tot grote schrik een rekening van bijna 300 euro voor een behandeling van 45 min? Helaas waren ze gesloten vandaag maar maandag ga ik meteen bellen. Absurd vind ik het of ben ik te voorbarig?
De volgende codes zijn in rekening gebracht:
T12: Onderzoek van het tandvlees met parodontiumstatus : 151,88 euro
6x T22: Grondig reinigen wortel, standaard : 22,92 euro
Nogmaals geen fotos genomen: alleen tandsteen verwijderd en vastgesteld wat gezondheid van mijn tandvlees is. Volgens mondhygiënist in prima staat enig advies was vaker flossen.
Word ik nu genaaid door mijn nieuwe tandarts??
Ik ben nieuw hier. Sinds kort ben ik verhuisd en heb een nieuwe tandarts genomen. Op advies van mijn tandarts had ik ook een afspraak gemaakt bij de mondhygiënist.
De mondhygiënist heeft tandsteen verwijderd en vastgesteld hoe het met mijn tandvlees is. Gelukkig viel het allemaal mee volgens de mondhygiënist.
Ik kreeg vooraf een brief mee dat de behandeling tussen de 80 en max 150 euro zou kosten. Vandaag kreeg ik de rekening op de post en tot grote schrik een rekening van bijna 300 euro voor een behandeling van 45 min? Helaas waren ze gesloten vandaag maar maandag ga ik meteen bellen. Absurd vind ik het of ben ik te voorbarig?
De volgende codes zijn in rekening gebracht:
T12: Onderzoek van het tandvlees met parodontiumstatus : 151,88 euro
6x T22: Grondig reinigen wortel, standaard : 22,92 euro
Nogmaals geen fotos genomen: alleen tandsteen verwijderd en vastgesteld wat gezondheid van mijn tandvlees is. Volgens mondhygiënist in prima staat enig advies was vaker flossen.
Word ik nu genaaid door mijn nieuwe tandarts??
Dat is inderdaad erg vreemd..
Als antwoord op Dat is inderdaad erg vreemd.. door Lieneke
Behandeling duurde overigens max 30 min. Hij testte idd wel mijn pockets en sommige waren op max 4 idd.
Ik ben benieuwd wat voor uitleg ik morgen krijg vanuit zijn kant om deze kosten goed te praten.
Als antwoord op Dat is inderdaad erg vreemd.. door Aaron88
Persoonlijk hou ik zelf vrijwel altijd eerst een intake voordat ik zo’n behandeling start. Dan leg ik alles uit en dat duurt al zo’n 30-45 minuten. Had de tandarts gezegd wat je dpsi score is en dat je parodontitis hebt?
Ik zou ook wel eens het onderzoek (de parostatus) willen inzien of hij compleet is.
Inmiddels contact gehad.
Laat ik even het nogmaals duidelijk uitleggen:
2 x keer moest ik langskomen
1e keer kwam ik langs en werden mijn pockets gemeten en had hij onderkaak tandsteen verwijderd totale tijd 30 min : die 150 euro T12 volgens mondhygiënist
2e keer paar dagen later: bovenkaak tandsteen verwijderd: 6 x T22 a 22 euro volgens mondhygiënist. Ik ben nog gematst volgens mondhygiënist omdat het zelts meer dan 6x T22 aangeslagen had kunnen worden volgens mondhygiënist tot wel 30x. Dus ik ben nog goed weggekomen met maar 6x voor bovenkaak tandsteen verwijderen a max 30 min voor 2e behandeling.
Mijn vraag nogmaals: Klopt het dan met wat ik gefactureerd ben aan de hand van verhaal en feiten van uitleg hierboven?
Bedoel je met status de uitleg van de mondhygiënist? Sorry ben nieuw op dit forum en snap nog niet wat je hiermee bedoelt.
Kreeg wel n.a.v. telefoongesprek vandaag een mailtje:
Hierbij doe ik u naar aanleiding van ons telefoongesprek van 14-08 extra informatie en de parodontiumstatus toekomen. Tijdens de intake op 27-07 heb ik zoals besproken lokaal parodontitis geconstateerd (DPSI 4) met pockets variërend van 4 tot en met 6 mm. https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-mondgezondheid/aandoeningen… Middels een verkort initieel traject waarbij alle elementen in twee zittingen gereinigd zijn (slechts 6 elementen gefactureerd) en het verbeteren van de mondhygiëne zouden we in mijn optiek het tandvlees weer gezond moeten kunnen krijgen. M.b.v. onderstaande links vindt u aanvullende informatie t.a.v. de gebruikte codes: De tariefstelling is gebaseerd op prestatiecodes vastgesteld door de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit, een overheidsorgaan) die tevens de tarieven bepaald. Graag verwijs ik u naar de website mondzorgkosten.nl voor de aanvullende uitleg t.a.v. de specifieke codes en de verschillen hiertussen: T12 https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes/onderzoek-van-het-tandvlees… T 21 https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes/grondig-reinigen-wortel-sta…
Ik vindt het ook erg snel voor wat er gedaan is/zou zijn. Overigens vind ik het verhaal van de Mh niet in de pas lopen met een dpsi4... de ergste graad van parodontitis.
Als antwoord op Dat is inderdaad erg vreemd.. door vV
Dus dan klopt het allemaal wel kwa facturering?
Excuses voor de late reactie.
Ik heb inmiddels in de bijlage mijn status toegevoegd.
Als antwoord op Excuses voor de late reactie. door Aaron88
Informatie vanuit behandelaars schiet ernstig te kort...
Als antwoord op Excuses voor de late reactie. door Lieneke
Ja ik heb contact gehad. En de mondhygiënist verzekerde mij dat het allemaal correct was gelopen en dat ik nogmaals mazzel had met de kosten. Weet dus nu niet wat ik anders kan doen dan de hoge rekening te betalen.
Als antwoord op Excuses voor de late reactie. door vV
Als antwoord op Excuses voor de late reactie. door Lieneke
Hoe kan ik evt een officiele klacht indienen?
Mondhygiënist heeft overigens n.a.v. deze kwestie mij zijn email adres gegeven. Zodat ik rechtstreeks contact kan hebben.