Ik lees op meerdere sites dat Cerec kronen sterker zouden zijn. Dan zegt men '400 kg i.p.v. 150 kg per knobbeloppervlakte'. Er wordt nergens gezegd waar het dan mee vergeleken wordt. Ook blijkt dat er voor Cerec meerdere keuzes zijn qua materiaal zoals E-max, Zirkonium en Vita, dus het is uberhaupt onduidelijk over welk materiaal ze het hebben.
Ook wordt gezegd dat het sterker is, omdat het uit 1 blok gefreesd wordt.
Wat me dan weer in de war brengt is dat sommige sites wel zeggen dat je een appel niet uit de losse hand moet eten met zo'n kroon. Dan lijkt het mij niet heel sterk...
Ik wil gewoon een hele sterke kroon, want het gaat om boven voor. En het liefst 1 die in 1 keer klaar is, zodat het dit jaar hopelijk nog kan.
Ook wordt gezegd dat het sterker is, omdat het uit 1 blok gefreesd wordt.
Wat me dan weer in de war brengt is dat sommige sites wel zeggen dat je een appel niet uit de losse hand moet eten met zo'n kroon. Dan lijkt het mij niet heel sterk...
Ik wil gewoon een hele sterke kroon, want het gaat om boven voor. En het liefst 1 die in 1 keer klaar is, zodat het dit jaar hopelijk nog kan.
Cerec is een techniek, niet
Als antwoord op Cerec is een techniek, niet door vV
Cerec is een techniek, niet
Bedankt voor de verheldering. Tja, ehh iets met een potje verzekeringsgeld nog voor dit jaar...Potje van volgend jaar gaat niet genoeg zijn, want ik wil 2 facings/1 facing+1 kroon. Dus als het kan dit jaar nr 1 en volgend jaar nr 2. Maar ik doe het alleen als ik er een goed gevoel bij heb en ben nu uitgebreid dingen aan het uitzoeken.
Als antwoord op Cerec is een techniek, niet door JK12
Om even zelf te reageren op
Volgens dit artikel is zirkonium het sterkst.
https://www.studeersnel.nl/nl/document/universiteit-van-amsterdam/funct…
Men heeft het over 900-1200 MPa en als men het heeft over 'kg per knobbeloppervlakte' heeft men het ook over MPa kennelijk, dan is 400 dus niet zoveel.
Ik hoop dat ik het goed begrepen heb allemaal.
Als antwoord op Om even zelf te reageren op door JK12
Als antwoord op Om even zelf te reageren op door vV
Goede tip! Zelfde materiaal was ik sowieso van plan. Dat van dezelfde batch wist ik niet, maar dat gaat dus niet lukken ivm geld.
Haha, met zoveel tandartsen en zoveel verschillende adviezen ben ik juist wel geneigd om me erg te focusen op theorie en getallen. Vind ik iets objectiever. :) Maar ik sta nog steeds open voor adviezen uiteraard. Ik snap dat u zelf niet voor Cerec gaat.
Wat me wel weer verwart is dat bij bv dit materiaal met zirkonium het alleen aangeraden wordt voor kronen en niet voor facings. Ik vraag me af of sterker altijd beter is of dat er ook zoiets is als te sterk?
http://www.cerec.nl/gebruikers/pages/materialen/chairside-cadcam-blokke…
Bedankt. Top antwoord! Ik ben wel weer in de war haha, omdat u zegt dat dat met porselein het geval is en dat juist een beter materiaal zou zijn en dan vooral de stevigere soorten (350Mpa en hoger, van wat ik begrijp de sterkste soorten vooral voor kiezen).