Perforatie wortel

Author:
Dame1984
Posted:
do, 02/06/2020 - 18:23
Ik heb in 2011 een wkb gehad aan kies 16. Nu heb ik sinds vorige week woensdag een fistel op mijn tandvlees boven deze kies. Afgelopen maandag ben ik hiermee naar de tandarts geweest. Er is een foto gemaakt en de tandarts gaf aan dat het lijkt dat er een perforatie zit in de wortel. Ik heb hiervoor een doorverwijzing gehad naar de endodontoloog in het ziekenhuis. In zijn verwijsbriefje staat: endodontische behandeling lijkt distaal niet op lengte. Messiaal vermoedelijk een perforatie.

Wat als blijkt dat het inderdaad een perforatie is, kan hier dan nog wat aan gedaan worden? Ik heb dit ook aan mijn tandarts gevraagd, maar hij kon mij hier niks over zeggen.

Nu kan ik pas eind volgende week terecht in het ziekenhuis hiervoor, maar ik vroeg mij af of de fistel echt geen kwaad kan. De tandarts gaf aan van niet, maar vraag me af of dit echt zo is. Het is toch een ontsteking.
Lieneke

Een perforatie is een 'fout' en dus baalt de tandarts daar echt van als dit gebeurd. Maar het kan ook zijn dat de wortel een stukje geresorbeerd is; kleiner geworden dus. Of een behandeling succesvol kan zijn ligt aan diverse factoren. Bijvoorbeeld aan waar de perforatie precies zit en hoe lang deze situatie al zo is. Uit de wetenschappelijke publicaties kan geconcludeerd worden dat een adequate behandeling van een perforatie ook op lange termijn kan resulteren in behoud van een kies.
vr, 02/07/2020 - 10:16 Permalink
Dame1984

Als antwoord op door Lieneke

De perforatie zit volgens de tandarts net onder het tandvlees. Hij had het op de foto laten zien. Nu heb ik al zo een 5 jaar ook last van de bijholte boven de kies. Heb ook met enige regelmaat holte ontsteking , en dan was die kies toch altijd een soort gevoelig. Geen idee of dat er iets mee te maken had/heeft.

De fistel wordt steeds dikker en breder. Kan dit geen kwaad voor de ander kiezen die er naast staan? Ben best bang dat de andere kiezen aangetast worden. Is het handig om hem open te prikken?
vr, 02/07/2020 - 19:20 Permalink