Hoe snel ontstaan gaatjes

Author:
kluun1985
Posted:
di, 02/25/2020 - 14:31
Ik spoel nu sinds 2 weken met iets anders dan Listerine. 6 dagen Perio Aid, en inmiddels een week met dat Oxyfresh.

Verder niets aan poetsgewoontes (2 keer per dag met Sensodyne Multicare, 's avonds tandenstokers), en eetgewoontes veranderd. Ik drink geen fris, en eet 3 keer per dag. Weinig tussendoortjes.

Desondanks zie ik nu aan de zijkant van mijn achterste bovenkies ineens een witte ruwe vlek. Met mijn tong voelt het scherp, met vinger voel ik niets, met tandenstoker is het alsof er een laagje opzit. Tandsteen lijkt me sterk (het zit van mijn tandvlees af), dus mogelijk ontkalking. Ook bij mijn gehemelte zie ik aan de zijkant bij de kies ervoor nu een wit vlekje (niet ruw).

Ik ga keurig naar mijn halfjaarlijkse controles, in januari was alles in orde. Ik heb in mijn hele leven 1 kleine gaatje gehad toen ik 14 was.

Kan mondwater echt zo snel beginnende gaatjes veroorzaken? Ik spoel er minder dan 1 minuut mee, 2 keer per dag.
kluun1985

Als antwoord op door vV

nee dat kan niet... dus er is denk ik iets anders aan de hand.

Bedankt, dit stelt me erg gerust, witte vlekjes zijn niet altijd gaatjes als het goed is? Mijn mond droogde van dat Perio Aid wel ontzettend uit en deed pijn, dus misschien komt het daardoor...witte aanslag ipv bruine? Het zit bovendien aan de kant van de kiezen waar ik grondig heb gespoeld ivm de verstandskies die onder het tandvlees aan het ruiken is naar een riool....
di, 02/25/2020 - 16:04 Permalink
Lieneke

In Listerine zit fluoride en dat kan gaatjes tegenhouden. Perio-aid en Oyfresh richten zich meer op het tandvlees. Perio-aid kan de mond wat uitdrogen en daardoor kunnen de witte vlekken je meer opvallen. Die zie je niet als ze 'nat' zijn. Ook kan je inderdaad dan sneller tandsteen krijgen. Oxyfresh zorgt ervoor dat je minder last ervaart van monddroogheid maar in feite blijft het droog. Of aleo vera het speeksel stimuleert, is niet bewezen. Maar wat er precies aan de hand is, kan ik vanaf hier niet zeggen.
do, 02/27/2020 - 11:15 Permalink