Gevoelige kies, wat te doen?

Author:
djeena
Posted:
di, 01/28/2020 - 10:06
Goedemorgen,

Er staat nog een onderwerp van mij waar ik helaas geen reactie op heb gekregen :-) maar hopelijk wel op dit bericht. Ik heb nu bijna 2 maanden een nieuwe kroon, naast mijn hoektand rechts. Deze blijft gevoelig.

Omdat eten moeilijk gaat ben ik waarschijnlijk anders gaan eten. De kies aan de linkerkant naast mijn hoektand, daar zit al jaren een vulling in.
Toen ik op een heel klein korreltje parmezaanse kaas beet voelde ik daar iets gebeuren. Het is natuurlijk maar een heel klein korreltje, maar toch.

Ik moest toch een paar keer terug naar de tandarts omdat ik last heb va de nieuwe kroon en inmiddels heeft hij meerdere keren naar de andere kies gekeken. Hij kan niets ontdekken op de foto. Omdat de nieuwe kroon ietsje lager is, heeft hij de gevoelige kies a/d andere kant een stukje afgeslepen. Dat voelt wel beter. Soms denk ik dat het beter gaat, maar ik kan aan de linkerkant geen eten kauwen. Vanochtend toch geprobeerd en nu heb ik weer last. Het is een vervelend, zeurderig gevoel. Koude yoghurt/koud water o.i.d. verergeren de klachten.

Ik vroeg vorige week of een wkb nodig is. Hij gaf aan dat op de foto niets te zien is. En dat als er echt iets had gezeten, ik veel pijn had gehad tijdens het afslijpen vd kies en het koude water wat er tegenaan komt. Hij zei; een foto is niet zaligmakend, ik kijk naar het geheel.

Hij zei nog wel, voordat ik wegging, kijk het aan. Anders over een poosje toch maar een wkb.

Ik was bij de mondhygiëniste en vertelde over de gevoelige kies. Zij vroeg of ik 'krak' had gehoord tijdens het gebeuren met het korreltje. Want, zei zij; als er een breuk in de wortel zit, dan is dat niet op de foto te zien.

Aangezien er op het forum meerdere experts zijn, vraag ik mij af of iemand een suggestie heeft.

Nog even aanzien of toch de wkb starten?

Ik hoop op een reactie.

Vriendelijke groet,
Djeena
djeena

Als antwoord op door Lieneke

Goedemorgen,

Inmiddels weer bij de tandarts geweest. Ik heb met hem overlegd over mss een breuk in de wortel. Hij besloot eerst nog een keer naar mijn beet te kijken. Hij heeft de kies bijgeslepen en ook de kies eronder. De nieuwe kroon ad overkant is naar mijn beleving iets korter, waardoor mss dit leed aan deze gevoelige kies is ontstaan en ik door een klein korreltje kaas zoveel last heb. De tandarts was er best een tijd mee bezig. Ik moest steeds bijten etc op een soort carbonpapiertje. Ik moet zeggen dat het nu wel ietsje beter voelt.

Hij gaf aan dat het verstandig is dit een paar weken af te wachten. Mocht het geen verbetering geven dan kan hij mij doorsturen naar een endodontoloog waar ze een 3D foto kunnen maken. Daarop is een eventuele breuk wel te zien zegt hij.

Wat ik mij wel afvraag is hoe het met al die röntgenstralen zit. Hij heeft al een aantal foto's gemaakt, bitewings, en ook vorig jaar en dan nu ook nog zo'n foto. Wat nodig is, is nodig maar ik ben bang straks licht te gaan geven door alle stralen brrr.

Of maak ik mij onnodig ongerust.

Ik heb ergens gelezen dat de straling van een bitewing gelijk staat aan een lange vlucht. Maar dit is een 'grote' foto.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Groet Djeena
di, 02/11/2020 - 08:53 Permalink
djeena

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt Lieneke voor het antwoord. Ik heb ervoor gekozen toch de foto te laten maken, de straling is niet goed maar ik loop nu al 3 maanden met pijn en ik ben er moe van. Ik ga dit jaar niet met het vliegtuig weg dus die straling heb ik al niet. Ik ben benieuwd wat eruit komt en laat het nog weten. Groet Djeena
do, 02/13/2020 - 11:24 Permalink