Tandenstoker stoot tegen tand

Author:
kluun1985
Posted:
wo, 05/26/2021 - 01:00
Hi allemaal,

Ik weet niet of iemand dit herkent:

Je zit rustig op de bank of staat in de badkamer en zit rustig met een tandenstoker tussen je tanden. Je wil weer tussen de volgende twee tanden gaan stokeren, maar je prikt mis. In plaats van tussen je tanden, prik je per ongeluk tegen je gladde tand aan. Tandenstokers van Jordan/Oral B hebben best scherpe puntige uiteinden, dus je tand schrikt hier even van, en doet dus echt even pijn.

Dit gebeurt zo nu en dan weleens bij mij, mijn eerste gedachte is dan: Dode tand, zenuw sterft af, tand los!

Maar mijn vraag is nu: Kan dit? Kan je tandzenuw afsterven als je per ongeluk te hard tegen je tand prikt/stoot met een tandenstoker als deze
Attach
Tandarts-Milad…

Beste kluun1985,

Onze tanden en kiezen kunnen heel wat hebben, denk bijvoorbeeld aan de grote kauwkrachten die wij dagelijks op ons gebit uitoefenen. Hoewel de tandenstokers scherp kunnen zijn, zijn deze niet in staat om het glazuur en dentine van onze kiezen te doorboren. Hierom hoef je je dus geen zorgen te maken.

Daarnaast hoef je geen grote druk uit te oefenen bij het gebruiken van de tandenstoker. Zorg ervoor dat de tandenstoker 4 tot 6 keer tussen de kiezen in gaat. Hierbij is het belangrijk om het platte gedeelte van de tandenstoker tegen het tandvlees te hebben, zodat het tandvlees niet door het scherpe gedeelte beschadigd raakt.

Hoop je enigszins gerustgesteld te hebben. Fijne avond!
zo, 05/30/2021 - 21:36 Permalink
djeena

Goedemiddag, mij gebeurt vanochtend ongeveer hetzelfde. Ik haal wat tussen de achterste kiezen vandaan en haal de tandenstoker uit mijn mond. Daarbij stoot ik met de punt tegen de kies naast mijn hoektand. Voor mijn gevoel ging dit best wel hard. Het doet ook pijn. Kan dat kwaad?
ma, 06/07/2021 - 15:11 Permalink