2 weken geleden zijn mijn verstandskiezen rechts getrokken, boven en onder. De napijn en ongemak vond ik tegenvallen, maar sinds een week heb ik geen last meer en sinds een paar dagen heb ik ook niet meer de neiging om steeds in m’n mond te kijken. Het voelt eindelijk weer goed!
Nu leek ik zojuist wel even, en tot mijn grote schrik zie ik roodheid op de plek waar de kies zat. Wat is dit nou? Ik heb geen last meer, het gat is zo goed als dicht, waarom zit hier nu een rode plek! Ik maak me ongerust, kan iemand me hier iets over vertellen?
Nu leek ik zojuist wel even, en tot mijn grote schrik zie ik roodheid op de plek waar de kies zat. Wat is dit nou? Ik heb geen last meer, het gat is zo goed als dicht, waarom zit hier nu een rode plek! Ik maak me ongerust, kan iemand me hier iets over vertellen?
Wat is een Granulatieweefsel…
Granulatie of de granulatiefase is de tweede fase (zie wondfases) in de wondgenezing. Als de exsudatiefase is beeindigd vult de wond zich met nieuw, tijdelijk weefsel. Dit weefsel noemt men granulatieweefsel. Granulatieweefsel is goed doorbloed en ziet er daardoor vrij rood uit.
Dit kan het zijn, maar weet het niet zeker. Ik kijk normaliter in de mond en voel. Kijk het even aan, wil je het zeker weten laat je tandarts het in de mond beoordelen.
Hoe herken je…
Echter het komt voor dat er teveel wordt gevormd, zoveel dat het granulatieweefsel boven het niveau van de omliggende huid uitsteekt. Dit wordt hypergranulatie genoemd. Dit is te herkennen aan rode bobbeltjes op het littekenweefsel. Dit kan ook. Laat het dan even beoordelen
Hypergranulatie
In een wetenschappelijk artikel las ik dat een van de oorzaken "irritatie van een vreemd lichaam" kan zijn. Anderhalf jaar geleden zijn er door de MKA-chirurg twee implantaten geplaatst in de onderkaak na een operatie mondkanker waarbij 6 snijtanden + bot in het onderfront werden weggenomen. Het is sinds toen dat de hypergranulatie begonnen is.
Zou mijn probleem verholpen zijn als ik de implantaten laat weghalen? Ik zou er een klikgebit op krijgen maar dat lukt tot op heden niet.
Ik ben er mij van bewust dat ik nooit een ondergebit zal hebben als ik de implantaten laat weghalen, maar alles liever dan om de zes weken te laten snijden of branden.
Wat is uw mening hierover?
Bezoek een mondhygiënist. In…
Als antwoord op Bezoek een mondhygiënist. In… door Tandarts_Richa…
Dank
Mondhygiënisten kennen we niet in België.
Ik ben onder voortdurende controle bij mijn tandarts en bij de MKA-chirurg. Mondhygiëne is goed.
Weet niet wat ik verder nog kan doen.
Laten bepalen of u…
Als antwoord op Laten bepalen of u… door Tandarts_Richa…
Hypergranulatie
De implantaten zijn geplaatst 9 maanden na de operatie door de MKA-chirurg die de operatie heeft uitgevoerd.
Volgens haar genees ik slecht. Ik heb ook heel veel littekenweefsel.
Als het probleem nog lang aanhoudt neem ik misschien wel contact op met de paro praktijk in Breda.
Dank voor de suggestie.
Waarom wachten?. Een…