Ik vraag mij af hoe vaak er een revisie van een wortelkanaalbehandeling gedaan kan worden. Ik heb nu twee keer een wortelkanaalbehandeling gehad bij dezelfde kies. De eerste was een jaar of 15 geleden, de tweede keer was 2 jaar geleden ivm een fistel vanuit dat element. Maar de fisteluitgang blijft maar en bij vlagen speelt de ontsteking op. Met name in de nacht voel ik dan meer druk en pijn en vaak ook i.c.m. met virusinfecties/verminderde weerstand.
Ik heb nu van mijn tandarts begrepen dat een apex resectie bij de kaakchirurg nodig is, maar ik vraag me af of (onder normale omstandigheden van de ligging wortels etc) het misschien ook nog mogelijk is om een wortelkanaalbehandeling opnieuw te doen maar dan bij een endodontoloog.
Ik vind het echt vreselijk om naar de kaakchirurg te moeten, dus als het anders kan dan zou ik daar eerder voor kiezen.
Ik heb nu van mijn tandarts begrepen dat een apex resectie bij de kaakchirurg nodig is, maar ik vraag me af of (onder normale omstandigheden van de ligging wortels etc) het misschien ook nog mogelijk is om een wortelkanaalbehandeling opnieuw te doen maar dan bij een endodontoloog.
Ik vind het echt vreselijk om naar de kaakchirurg te moeten, dus als het anders kan dan zou ik daar eerder voor kiezen.
ik zou eerst het advies v e…
Als antwoord op ik zou eerst het advies v e… door Tandarts_Richa…
Op zich is het dus wel…
Ik hoop dat ik het bij het CBT en/of tzt bij mijn eigen tandarts goed kan overleggen en dan contact kan opnemen met een endodontoloog. Ik neem tenminste aan dat mijn eigen tandarts of het CBT mij dan moeten doorverwijzen naar een endodontoloog. Bedankt voor de reactie.
Belangrijk is dat u…
Als antwoord op Belangrijk is dat u… door Tandarts_Richa…
U hebt een goed punt…
Voor dit topic ging het me met name om de endo en de mogelijkheden. Ik zou natuurlijk alvast mijn eigen tandarts kunnen bellen/mailen met dezelfde vraag en evt al bij een endodontoloog informeren.
Ik heb beide tandartsen ook over een ander element een andere oplossing horen noemen. De een zegt 'kroon', de ander zegt 'extractie, want geen functie'. Dat vind ik ook lastig merk ik, omdat er twee zienswijzen zijn; Dat is een minder acuut probleem. Ik merk dat ik het wennen aan de werkwijze van een nieuwe tandarts ook nog lastig vind i.c.m. het feit dat ik zelf door de angst dus wat minder mondig ben in de behandelkamer. Dus nu weet ik ook niet zeker w.b. dat advies 'apex' het beste is, vandaar mijn vraag hier ook.
Voor nu heb ik wel genoeg duidelijkheid voor mezelf. Ik weet wat ik wil doen hiermee. Toch tandarts dit alvast voorleggen en evt endodontoloog vragen. Adviezen en tips zijn natuurlijk welkom. De rest van het verhaal (het angstdeel) post ik misschien nog wel bij het 'angst'forum
Honderd tandartsen honderd…
Voor de endodontoloog is een…
W.b. het CBT-traject en/of elders psychologische hulp ben ik wel erg benieuwd wat de reden is om niet naar het CBT te gaan. Puur omdat vertrouwen in eigen tandarts het beste is of zijn er andere redenen? Ik wil ook wel een topic openen bij 'angst voor de tandarts' hierover zo nodig omdat het hier niet echt thuis hoort natuurlijk. Inmiddels heb ik al wel psychologische hulp ingeschakeld voor een kortdurend traject ivm de angst, maar ik schat zo in dat een traject bij het CBT me ook nog wel zou kunnen helpen om (hopelijk en ik heb goede hoop) in de nabije toekomst met vertrouwen en zonder al te grote angst(en) bij mijn eigen tandarts de nodige behandelingen te kunnen doen. Sowieso ga ik wel met mijn gezin mee naar de controles die bij onze eigen tandarts staan, dus de verbinding blijft wel.
Centrum bijzonder…
metaalvergiftiging door tandarts
Zie mijn vraag aan u bij uw…
Als antwoord op Voor de endodontoloog is een… door maslo
inmiddels weet ik dat een…
Verder ben ik nu met een traject bij het CBT bezig en dat is toch ook wel een goede zet merk ik. Wellicht open ik daarover nog een topic bij 'angst' omdat dat hier niet echt thuishoort natuurlijk.
goed dat u dat traject bent…