Hallo,
Donderdag gaat het gebeuren. De 12 boven en de twaalf beneden worden verwijderd en vervangen door een prothese. Het voelt als amputatie … ben bang voor pijn, kokhalzen, en ellendig voelen.
Het feit dat het dan met de algehele gezondheid (ben diabeet) beter gaat worden, alles normaal in m’n mond staat, geen branderig gevoel meer heb, en ik niet mn tandjes eruit kan eten.. kan de spanning niet weg nemen. De positieve verhalen zijn hier niet overvloedig en de mening van Tandarts Richard helpt ook niet om vertrouwen in het gebeuren te krijgen.
Is er toevallig iemand hier die als diabeet aan een prothese moest en de vraag is dan : wat eet ik dan? Alles met koolhydraten geeft pieken (die ik dan wel weer weg kan spuiten, maar toch). Afvallen is geen optie, ben al zo dun.
Al met al, stress, angst.. ik droom er zelfs van. Kan iemand me iets positiefs laten horen?
Groetjes
Petra
Donderdag gaat het gebeuren. De 12 boven en de twaalf beneden worden verwijderd en vervangen door een prothese. Het voelt als amputatie … ben bang voor pijn, kokhalzen, en ellendig voelen.
Het feit dat het dan met de algehele gezondheid (ben diabeet) beter gaat worden, alles normaal in m’n mond staat, geen branderig gevoel meer heb, en ik niet mn tandjes eruit kan eten.. kan de spanning niet weg nemen. De positieve verhalen zijn hier niet overvloedig en de mening van Tandarts Richard helpt ook niet om vertrouwen in het gebeuren te krijgen.
Is er toevallig iemand hier die als diabeet aan een prothese moest en de vraag is dan : wat eet ik dan? Alles met koolhydraten geeft pieken (die ik dan wel weer weg kan spuiten, maar toch). Afvallen is geen optie, ben al zo dun.
Al met al, stress, angst.. ik droom er zelfs van. Kan iemand me iets positiefs laten horen?
Groetjes
Petra
Sorry dat ik niet positiever…
Als antwoord op Sorry dat ik niet positiever… door Tandarts_Richa…
Zo jammer dat u een oordeel…
Ter overvloede wellicht : een frameprothese wordt geplaatst op bestaande elementen die VAST zitten.. laat nou alles los zitten door verlies van kaakbot.
Dank u wel overigens voor uw reactie. Het heeft me in ieder geval het juiste gevoel over mijn eigen inplantoloog/paradontoloog gegeven.
Hoi petra
Veel sterkte donderdag.
U begrijpt mij verkeerd. Ik…
Dank je wel, Netje! Het kan…
Het kan allemaal alleen maar beter worden. De vicieuze cirkel, ontstekingen, hoge waardes diabetes, en daardoor ontstekingen wordt doorbroken.
Ik ben super zenuwachtig.. maar de constante branderige pijn en het kloppen in m’n mond is straks voorbij. Ingeruild voor rust in t lijf.
Ik ben digitaal gescand. Heb niet hoeven happen. Er is niet zoveel informatie te vinden op het forum hierover, maar ik denk dat het beter is dan happen met gips. Wie weet valt het mee (of dat wil ik graag geloven, haha)
Ervaring zal ik delen hier.. nu nog een dikke 2,5 uur m’n zenuwen de baas worden..
Tandarts Richard
De meeste van m’n kiezen zijn al getrokken. En de helft van de rest is in de jaren hiervoor al vastgezet tegen andere, met andere elementen om er nog iets van te maken. Tot nu.
M’n twee maandelijkse bezoek aan mond hygiëniste en paradontoloog zijn nu voorbij. Evenals de pijn.
U gaf aan "12 boven, 12…
Hoi Petra
laat ons weten hoe het bevalt
Uitgesteld
9 november .. daarna zal ik m’n ervaring delen..
sterkte
Als antwoord op sterkte door Tandarts_Richa…
Morgen is het Echt zo ver…
Ik ben er klaar voor.. laat het maar gebeuren des te eerder een algehele verbeterde gezondheid!
Laat het gaan... niet…
Zo dan
Mijn 3D geprinte volledige prothese zit erin.. ben verdoofd tot aan m’n navel, lijkt wel ..
Hier en daar gehecht, nu kan het herstel starten!
Tot later
De avond
En een volle mond. Ik praat met een aardappel in m’n mond. Erg gek. Maar ik moet zeggen.. tis het waard.. het is mooi, pijn is te onderdrukken..maar m’n lach Hoef ik niet meer te onderdrukken en wat is relatief deze pijn tegenover de pijn die ik jaren had..
Blij mens hier!
al goed eindt goed...Houdt…
Fijn
En als er pijn komt door de…
Enkele Drukpuntjes aan de onderkant
Ongeduldig ben ik.. zou willen dat ik al normaal kon eten maar liever normaal praten. Das best lastig zonder te slissen… komt vast goed.
Geef jezelf 3 maanden de…
Slissen
Afbijten met een kunstgebit…
Ik schreeuw niet, ik…
Afbijten lukken ook al niet met mijn eigen tanden zoals ik hierboven al schreef. Ik ben niet voor niets aan een prothese begonnen!!!
En sorry als mijn ervaringen positief zijn, iets anders kan ik er niet van maken
Dank je wel, Netje
Ik ben nu 4 dagen verder en buiten de pijn plekken gaat t redelijk. Ik slik veel ibuprofen met saridon en dan is het te doen. Zonder die pijnstillers niet.
Morgen terug. Er staan grote blaren op m’n gehemelte. Aan de onderkant.
Eten lukt niet. Kauwen ook niet. Buiten het feit dat het pijn doen, schieten ze allebei los. Dat doen ze ook met praten.
Even over implantaten: dat is het vervolg traject. Kaakbot is ontstekingsgewijs de laatste jaren steeds minder geworden. En mijn doel is implantaten. HOE dan ook.. ook als de zorgverzekeraar er anders over denkt. Ik hou me daar maar aan vast. Ik weet waar ik het voor doe. Ik weet dat ik nu gewoon durf te lachen.
Nogmaals: dank je wel Netje voor je reactie. Ik ben daar erg blij mee
1 maand
Ik ben nu 1 maand verder. Bij mij is alleen m’n boven kaak getrokken.
Echt waar het gaat elke week wat beter.
Ik heb nog wel last van drukpuntjes helaas.
Sinds 1 week plak in m’n gebit met fixodent & het blijft muurvast zitten, hierdoor gaat het praten en eten makkelijker. Ik eet zachte dingen denk hierbij aan boerenkool, pannenkoeken, zacht vlees etc.
Harde dingen lukken nog niet vanwege de pijn.
Maar ik moet zeggen dat ik na deze week eindelijk iets positiever word.
Jammer dat hier zo weinig gedeeld word na een langere tijd, ik zie graag hoe het gaat met mensen die nu gewend zijn ( of niet)
Ik hoop dat je snel went & dat je door deze bittere tijd snel heen komt!
Het is niet mijn bedoeling…
Als antwoord op Het is niet mijn bedoeling… door Tandarts_Richa…
Implantaten.
Ik wil ook implantaten, dit kan toch altijd na een jaar?
En dit word toch vergoed door de zorgverzekering als je aan bepaalde eisen voldoet?
Er is niet veel informatie over te vinden
Men neemt ze vaak te snel…
Dag 6
Praten is nog steeds raar.
In de ochtend heb ik wat kokhals neigingen, dat had ik ook met m’n eigen gebit. Ook hier kan ik mee leven. Het gebit eruit halen voor de schoonmaak vind ik raar en zie ik elke keer tegenop.
Omdat t redelijk los zit ontstaat er een nerveuze tic. Het los klikken en weer vast klikken. Ook dat had ik met m’n eigen tanden. Ontspannen ben ik nog niet, ik ga ervoor dat dat in de loop van de maanden komt.
Ik ben een diabeet, m’n kaakbot aan de bovenkant is zowat helemaal weg. Aan de onderkant voor de helft. Ik weet niet wat de voorwaarde van de zorgverzekeraar is (vraag me af waarom zij zoveel macht hebben) maar ook al vertellen zij mij dat er een deel wordt vergoed, ik ben nu een traject in gegaan met een doel. Dat doel ga ik bereiken. Hoe dan ook. Ik snap dat het niet zomaar kan (bot opbouw etc). Mijn implantoloog zal weten wat ie doet en kan.
Heb inmiddels behoefte aan echt eten, dat zal nog wel even duren, denk ik. Ben ook pas een hele kleine week onderweg. Geduld is niet mijn sterkste kant.
Tijd voor een pijnvrij bakkie koffie, te bereiken met ibuprofen en saridon welke op dit moment mijn grootste vriendjes zijn..
Hoi Petra
Als je mond straks is genezen, zul je merken dat het beter gaat. Althans dat was bij mij zo. Begin met zacht voedsel; stamppotje, zachte groente en vlees, pasta, brood zonder korst in kleine stukjes. En zo opbouwen. Ik eet nu weer appel en peer, brood met korst etc, eigenlijk alles wel weer.ik ga straks voor mijn onder prothese ook het implantatentraject in ( volgend jaar). Boven zit ie als een zonnetje haha, dus dat laten we maar zo. Onder zit ie ook goed hoor, maar ook weinig kaakbot, net als jij.
Alle vertrouwen dat t helemaal goed komt
Veel sterkte met het herstel
Netje heeft gelijk...bij de…
Das het enige..
En voor de rest.. k ben ‘pas’ een week onderweg.
Vraagje wel : is het bij jullie ook zo geweest dat zowel boven als onder samen zo’n beetje tikkertje spelen in m’n mond? Het vliegt alle kanten in. Ben de hele dag bezig om alles vast te zuigen en nog werkt dat niet en doet bovendien ook pijn door alle schaaf plekjes overal? Gaat dat over? Wordt dat beter? Ik vind het vooral hinderlijk. Ben onverstaanbaar overigens ook.
Iemand hier een mogelijk antwoord op wat mij wat gerust stelt?
Als antwoord op Das het enige.. door PetraB
Alleen boven
De smaak van het plak spul
Is Fixodent smaakloos of zijn er meerdere ‘lekkere’ alternatieven ?
Plakken
Aan dat "ding" in je mond moet je idd wennen. Bij mij ging dat vrij snel, maar dat zal bij iedereen anders zijn denk ik
Als antwoord op De smaak van het plak spul door PetraB
Ik proef het niet.. Ik doe…
Ik doe het op het gebit en dan meteen het gebit in mn mond, nergens last van.
Maaaar in de avond dat gebit uit…
Mijn God het is vies kauwgommerig op je gehemelte ( de substantie is vies, niet de smaak) en het is a hell of a job om het er af te krijgen zowel van je gehemelte als van het gebit 😅😅
Een immediate ( A la minute)…
Twee weken
Eten blijft een probleem. Dat gaat gewoon echt niet. Soep en yoghurt. Heb gister in de air fryer wat zachte frietjes gebakken, maar wat een ellende. De hele linkerkant van m’n gezicht deed zeer. En niet alleen dat. Ook de knoopjes van de hechtingen waren gemeen tegen me. Dientengevolge heb ik ze zelf losgepeuterd met een wattenstaafje en daarna was het fijn. Niet pijnloos maar fijn.
Het past allemaal nog niet echt. Zeker onder niet. Als ik wat praat klikt het los en ben ik bezig met reddingsactie na reddingsactie om het op te vangen en terug te dirigeren. Het praten gaat overigens wel als dat ik nu een slis heb maar ik heb er vertrouwen in dat dat beter wordt.
Morgen terug om de overige hechtingen te laten verwijderen en dan krijg ik een soft liner..
Er is vast wel een ervaringsdeskundige hier die me kan vertellen hoe dat precies gaat? Is het vies? De smaak? Helpt het? Heb ik dan opnieuw last van drukplekken? Zit ie dan wel vast?? Etc etc
Groetjes!!
Petra
Neutrale smaak. Is gewoon…
Softliner in het gebit
Maar we zijn een dagje later en toch lijkt het alweer losser te zitten.. nog niet TE los, maar toch..
Een vraagje voor onze Tandarts Richard : m’n behandelaar zei me dat ik niet met kleefpasta aan de gang mag op het soft liner laagje.. geldt dit voor alle Kleef-rotzooi?
Best gek als ik volgende week weer bel dat het allemaal weer veel te los zit..
Kan iemand me hier duidelijkheid over geven?
Thanks en fijn weekend!
Beter van niet daarom het…
Opnieuw alweer los
Het laagje in het ondergebit zit overigens helemaal los, terwijl ik niets geks heb gedaan. Niets wat niet mocht
Kan ik daarover m’n implantoloog bellen om het opnieuw te doen?
Kan ie meteen de drukplekken van het upper deel herstellen etc etc
Doen
Em men vindt mij een zeikerd…
Als antwoord op Uitgesteld door PetraB
Ik leef met jouw (en iedereen mee) ik ben brrr morgen aan de
Hey Nicky
Het past ook echt bij mijn gezicht, de kleur, de vorm, de stand.. het lijkt echt.. een vreemde zou het het niet opvallen.
Je tandarts gaat niet zomaar wat boetseren voor je en hij weet echt wel wat hij doet.
De pijn en het ongemak is iets waar je even doorheen moet. En alles wat hij doet is volledig okay. Niet, echt niet, over in zitten.
Qua vergoeding, ik heb geen idee. Misschien handig om je verzekering te bellen? Het enige wat ik weet is dat wanneer alles wordt getrokken bij de kaak chirurg dat wel in je pakket zit. Bij mij werd t trekken van alles, t hechten etc niet vergoed omdat dat bij de implantoloog is gebeurt (+-600 eurootjes)
Ik zou al je vragen opschrijven en dit heel goed met je tandarts bespreken. Juist ook je angst en alles wat je onrustig maakt!!
Het komt wel goed!! Echt!
Succes!!
Groetjes
Petra
Goed dat u positief blijft…
Dinsdag alles eruit onder…
Als antwoord op Hey Nicky door PetraB
Bij mij alles dinsdag…
Ik kan u niet positief of…